Kicsik a válságban: innovatív túlélők

Kis- és középvállalkozások vezetőit, tulajdonosait kérdeztük arról, hogyan érintette cégüket a világválság, és milyen stratégiát választottak a krízis hatásainak enyhítésére, elkerülésére.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Sorsdöntő mindannyiunk, de különösen a kis- és középvállalatok számára, hogy hogyan sikerül alkalmazkodni az egyre zordabb gazdasági környezethez, írtuk 2008 végén, 2009 elején indított sorozatunkban, amelyben hónapról hónapra megpróbáltuk csokorba gyűjteni, miként lehet a körülményekhez képest rugalmasan reagálni a recesszióra, hogyan sikerülhet a cég ügymenetét hozzáigazítani a gyorsan és kedvezőtlenül változó feltételekhez, s feltárni a működésben rejlő lehetséges tartalékokat, felfedezni új lehetőségeket. Most három, különböző területen tevékenykedő cég vezetőjét kérdeztük immár a konkrétumokról: hogyan sikerült talpon maradniuk? Recept nincs, de az látszik: minden téren - a terméktől a költségeken át a partnerkapcsolatokig - érdemes újítani.

Új stratégia, új termék


„...csak az előremenekülés lehetséges”

- Cégünk tevékenységi köre igen széles, a gyógynövénygyűjtéstől a gyártáson át a nagy- és kiskereskedelmi forgalomig terjed. A válság a különböző területeket különbözőképpen érintette, legerőteljesebben a kiskereskedelmi hálózatban éreztette a hatását, különösen kezdetben, de a folyamat a mai napig tart - összegzi a helyzetet Soproni Márton, a Herbária Gyógynövény-feldolgozó és Kereskedelmi Zrt. vezérigazgatója. - A hálózat kismértékben szűkült, mert a franchise-partnerek, -vállalkozók közül nem mindegyik tudott megbirkózni a finanszírozási nehézségekkel, de segítséget is nyújtottunk számukra azzal, hogy átvettük ezeket az üzleteket.

- A hitelnyújtás mint a segítségnyújtás másik eszköze, nem merült föl?

- Úgy döntöttünk, hogy nem nyújtunk hitelt, mert az ilyen körülmények között csak növelte volna a bajokat.

- Szűkülő, nehezedő piacon hogyan lehet talpon maradni?

- Számunkra a kiutat az új marketingstratégia és új termékcsalád jelentette. Egy új, erős terméket építettünk fel: a tavaly elkészült Joshi Barat-termékcsaládot az év végére sikerült mindenhová eljuttatni, és ez - köszönhetően az ezt támogató reklámnak - a nagykereskedelmi tevékenységet is erősítette.

- Ez a lépés elegendő volt a válság negatív hatásai ellen?

- Általában nem hagyjuk magunkat eltéríteni, még a válság miatt sem. A korábbi stratégiát tartottuk: csak az előremenekülés lehetséges. Átvettük az OMKER egyes tevékenységeit is. A Joshi nagyon sikeres, nemcsak a bázist hoztuk, hanem a tervet is sikerült teljesíteni, ami a bázishoz képest már növekedést mutat. Tavaly októberben a piac növekedni kezdett, az oltóanyag-mizéria, az influenza a természetes gyógymódok felé fordította az embereket, és ez is növelte a forgalmat. Most már egyre kevésbé érezhető a válság hatása.

Költséghatékonyság minden téren


"a kivitel növeléséhez
állami közreműködés is kell"

Pozíciója szerint a kereskedelem és az alapanyaggyártók között helyezkedik el az áruházláncoknak jellemzően saját márkás termékeket gyártó cég. Ennek alapján éppen meggyengülnie „kellene" a recessziós időszakban, de - mint arról dr. Zentai László, a Buszesz Zrt. vezérigazgatója beszámolt - a kritikus 2009-es esztendőben is forgalomnövekedést könyvelhetett el a társaság. Ám ha nem tudná tartani a költséghatékonysági követelményeket, akkor - mert rendre megjelenik olcsóbban gyártó vetélytárs - komoly bajba kerülne, kivált, ha terméke minőségével sem tudna sokkal többet, mint a vetélytárs beszállító.

A cég egyik fő intézkedése az volt, hogy - mivel az üzletláncoknál nemigen lehetett árat emelni - „nekiment" a beszállítóinak, mondván: a válság terheit együtt kell viselniük. Az eredmény: árcsökkentést tudott elérni még az elektromos áram szolgáltatójánál is. A forgalomnövelésnek is van nyereségjavító hatása, akár erősebb is, mint a költségcsökkentésnek, a cég esetében egy forint forgalomnövelés mintegy másfél forint költségcsökkentést tesz „fölöslegessé". Végeredményben a válság ellenére sem vált szükségessé az elbocsátás, igaz, az élelmiszeriparban a bérköltség kisebb arányú, mint más ágazatoknál.

Az elkövetkező időszak kulcskérdése az export bővítése lesz, hiszen idehaza nem várható nagyarányú keresletnövekedés. De más is kell, nem csak a termékek versenyképességének javítása. A kivitel növeléséhez állami közreműködésnek is helye lehet - például a kisebb vállalatok számára is tegyék végre lehetővé az exporthitel-biztosítás könnyebb igénybevételét -, különben nem indul be a magyar gazdaság motorja.

Konzervatív üzletpolitika


Igyekszünk kiemelten koncentrálni

- A gazdasági válságot leginkább a beruházási javakat előállító iparágak szenvedték meg, köztük kiemelkedő helyen az ingatlanszektor; ez a tendencia a mi működésünkre is hatással volt - mondja dr. Kerényi Gyula, a Pesti Házak Zrt. vezérigazgatója. - A folyamatban lévő fejlesztéseket sikeresen befejeztük, 2009-ben viszont csak egy új beruházást tudtunk indítani - igaz, szinte egyedüli fejlesztőként -, a többi előkészítés alatt áll, de ezeket elkezdeni egyelőre nem lehetséges. A csökkenő termelés miatt minden költségelemet átnéztünk - mérsékeltük is a kiadásainkat -, s azóta is folyamatosan monitorozzuk. Sajnos, sok munkatársunktól is kénytelenek voltunk búcsút venni.

- Kellett-e a cég talpon maradásához korábban nem tervezett külső forrást bevonni?

- A társaság a prosperitás időszakában is konzervatív üzletpolitikát folytatott, ennek köszönhetően képesek voltunk egészségesen átvészelni az elmúlt időszakot. Minden kötelezettségünket időben és megállapodásszerűen teljesítettük korábban is, s ezt most is tartjuk, hitelek és külső forrás bevonása nélkül. A pénzügyi egyensúly fenntartásához hozzásegít bennünket, hogy a társaság nemcsak fejlesztéssel, hanem üzemeltetéssel is foglalkozik, és ez a tevékenységünk ebben az időszakban is eredményes. Igyekszünk kiemelten koncentrálni a termékeink továbbfejlesztésére, a szolgáltatás színvonalának emelésére, s megőrizni a vevőink, illetve a partnereink körében elnyert bizalmat.

■ Mit vár a közeljövőtől?

- Bizakodóak vagyunk, ugyanis az eddig megismert, az építőipart és az ingatlanszektort érintő várható állami koncepció kiemelten kezeli ezt a szektort, s programjának elemei tartalmazzák mindazokat a lényeges intézkedéseket, amelyek megvalósításuk esetén igen pozitív hatással lehetnek a gazdaságra, s ezen belül társaságunkra is.

közreműködött: Gergely László

Megjelent a Piac és Profit magazin júniusi számában.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo