Megtépázta a magyar erdőket az árvíz: százmilliós a kár

Az elmúlt napok-hetek szélsőséges időjárása a Mecsek erdeiben is nyomot hagyott. A rendkívül sok csapadék hatására felázott talajból főként az idős fák fordultak ki gyökerestől. A folyamatos esőzések miatt az Almamelléki Erdei Vasúton is leállították a forgalmat átmenetileg.

A szakemberek megkezdték a károk felmérését, de a sok víz, a járhatatlan utak, kidőlt fák nehezítik a munkát. Egyelőre csak előzetes becslések vannak a károkra, mely az eddigi adatok szerint elérheti a 100 millió forintot.

A viharos szél a Kelet-Mecsekben több hektárnyi idős erdőt tarolt le. A Mecseki Erdészeti Zrt. által kezelt mintegy 52.000 hektár erdőterületen előzetes felmérések szerint 8-10.000 köbméter faanyag dőlt ki, a terület meghaladja a 20 hektárt. A megáradt patakok utakat, hidakat mostak el, sok hordalékot hagyva maguk után. Az Ormánságban a belvíz súlyos károkat okoz az erdők felújítására végzett makkvetésekben.

A legfontosabb most a veszélyes helyzetek, útakadályok megszüntetése. Ezután következhet a kidőlt faanyag mielőbbi feldolgozása, a kármentés. A bükk, amely a széldöntés 80%-át teszi ki, igen érzékeny a nyári melegre, a faanyag gyorsan, hetek alatt befülled, utána már nem lesz alkalmas értékes fűrészipari alapanyagnak, csak tűzifának. Ezért nagy erőket csoportosítanak át és - amennyiben a szükséges engedélyeket megkapják - két héten belül elkezdik a munkálatokat. Az egymásra dőlt 30 méteres szálfák feltermelése rendkívül veszélyes, nagy szakértelmet igénylő feladat.

A turisták által kedvelt mecseki kirándulóhelyek most fokozottan veszélyesekké váltak. Mindenhol kidőlt fák akadályozzák a haladást, a felázott talajból közepes szél hatására is további fatörzsek dőlhetnek ki, ágak törhetnek le, a hirtelen megáradó patakok okozhatnak veszélyes helyzeteket. Ezért a tervezett kirándulásokat, rendezvényeket egy időre célszerű elhalasztani.

A természeti értékek mellett az épített környezet sínyli meg igazán az időjárási viszontagságokat. A rendkívüli időjárás ideiglenesen használhatatlanná tették az ország legkeskenyebb nyomtávú vasútját Almamellék és Sasrét között. A több napon át tartó folyamatos esőzés eredményeképpen az árokrendszer nem tudta elvezetni a nagy mennyiségű vizet, amely kilépve medréből több helyen kimosta a talpfák alól a töltést, így azok a levegőben lógtak. Más helyen 1 kilométer hosszan borította víz a síneket, láthatatlanná téve a nyomvonalat. Az üzemeltető Mecseki Erdészeti Zrt. a balesetek elkerülése érdekében a károk felszámolásának idejére leállította a forgalmat az 1901 óta működő, 8 km hosszú vasúti pályán.

 

 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo