Júniussal megkezdődik a nyári szabadságok időszaka, sokan a nyaralás alatt is a céges autót használják. A vállalkozások cégautókra vonatkozó szabályozása határozza meg, lehetséges-e, s ha igen, milyen mértékben magáncélokra is igénybe venni a vállalati autókat.
A képet tovább árnyalja, hogy van, ahol a belföldi utat igen, de a határátlépést már nem engedélyezik a munkatársaknak. A flottakezelők - akik lízingkonstrukció esetén a gépjármű tulajdonosai - külföldre utazáshoz kiviteli engedélyt adnak ki az autóhoz. A schengeni határok létrejötte óta ugyan kisebb a jelentősége ennek az engedélynek, de vannak olyan európai országok, ahol a határátlépéskor szigorúan ellenőrzik a meglétét. Közúti ellenőrzés során pedig bárhol kérhetik az igazolást arról, hogy a vezető jogosult használni az autót. Érdemes indulás előtt áttekinteni azt is, miről szól a használati engedély. Vezető beosztású munkatársak esetén az autópark-kezelők igény szerint már az autó átadásakor kiadnak egy meghatalmazást, ami a házastárs részére is lehetővé teszi a gépjármű használatát.
Poroltó is lehet kötelező
„Az üzemanyagkártyák többnyire országhatáron belül érvényesek, és ügyfeleink többségénél magánhasználat esetén a külföldi üzemanyag vásárlást és az autópálya használat díját nem térítik a cégek" - mondta el Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág igazgatója.
A flottakezelők az autókat a magyarországi előírásoknak megfelelő tartozékokkal adják át a cégeknek. A külföldre utazó munkatársnak kell arról gondoskodniuk, hogy az adott ország egyedi előírásainak megfelelően készítsék fel az autót az útra. A kézi poroltó például hazánkban nem kötelező tartozék, egyes európai országokban viszont ezt is kérik az autósoktól.
Céges flották esetén a biztosításokat rendszerint az autópark-kezelők kötik meg. Az autóvezetőknek ajánlatos tájékozódni a biztosítási és az assistance szolgáltatás részletes feltételeiről: baleset esetén mire kell figyelni, milyen segítséget vehetnek igénybe, számíthatnak-e például csereautóra.
Zöldkártya csak unón kívül
Európában az ún. rendszámegyezményhez csatlakozott országokban - az Európai Unió országai, valamint Izland, Norvégia és Liechtenstein - a zöldkártya bemutatása nem szükséges, a rendszám és az országjelzés is igazolja a felelősségbiztosítás meglétét. Ha más ország az úti cél, a cégek a flottakezelőtől vagy a biztosítótársaságtól kérhetik a zöldkártya kiállítását.
„Ügyfélszolgálatunk a nyári szabadságok idején az átlagosnál nagyobb számban kap telefonhívásokat a külföldön kisebb-nagyobb balesetet szenvedett autósoktól. A kérdések többsége a biztosítási kárrendezésre és a továbbhaladásra vonatkozik" - mondta el Zs. Nagy István.