Vendéglátás cikkek


Külföldre kacsingat a vendéglátásban dolgozók negyede

Külföldre kacsingat a vendéglátásban dolgozók negyede 

A vendéglátásban dolgozók ötödének nincs képesítése, tízből egy semmilyen idegen nyelven nem tud megszólalni, és 23 százalék aktívan figyeli a külföldi munkalehetőségeket – derült ki egy hiánypótló kutatásból.
Egy jó étteremért utazni is hajlandó a magyar

Egy jó étteremért utazni is hajlandó a magyar 

Általánosságban igaz a magyarokra, hogy messzebbre is elutaznak egy étterem miatt - derül ki egy friss kutatásból. Érdekesség, hogy a legtöbben az ismerőseik ajánlása alapján keresnek fel egy vendéglátóhelyet, és a válaszadók több mint fele hangulattól függően dönt az új és a megszokott között.
Nincs vega menü, de igény volna rá

Nincs vega menü, de igény volna rá 

Ha lenne vega menü az éttermek kínálatában, akkor azt sokan választanák, sőt a felmérések szerint ez a trend egyre erősebb lesz, ahogy terjed az egészség- és környezettudatos táplálkozás. A kereslet ezen a területen fényévekkel előzi meg a kínálatot.
Boldogok a vendéglősök: többet, többször, többért eszünk étteremben

Boldogok a vendéglősök: többet, többször, többért eszünk étteremben 

Sokkal gyorsabban nő a vendéglők forgalma az élelmiszerboltokénál, ebből is látszik, hogy átrendeződik az élelmiszerfogyasztás. Öt esztendő alatt a kétszeresét ugrották a vendéglők növekedési ütemben az élelmiszerboltokénál.
Átalakulóban a belföldi turizmus

Átalakulóban a belföldi turizmus 

A magyar turisták főleg fürdőhelyekre utaznak, de ha már ott vannak, más attrakciókat is kipróbálnak. A fesztiválozás meglepően kis részét jelenti a vidéki turizmusnak, bár az alternatív és gasztrofesztiválok igencsak felfutóban vannak.
A munkahelyen is a házi kosztra esküszik a magyar

A munkahelyen is a házi kosztra esküszik a magyar 

Az irodai dolgozók többsége a munkahelyén fogyasztja el ebédjét, amit jellemzően otthonról visz magával. Különösen igaz mindez a 18 és 30 év közöttiekre: ennek a korcsoportnak a háromnegyede fogyasztja délben a magával hozott ételeket – ez derül ki a felnőtt magyar internetezők munkahelyi étkezési szokásairól szóló - a Profession.hu és a Wolt Magyarország közös - reprezentatív felmérésből. A kutatás eredményei szerint az ételrendelések során is a házias ízeket részesítjük előnyben.
Gyerekmenü: miért a rántott szentháromság?

Gyerekmenü: miért a rántott szentháromság? 

A budapesti és vidéki éttermek jelenleg 10 százaléka kínál kifejezetten gyermekek számára készített fogásokat. A gyerekmenüt kínáló éttermek egyharmada budapesti, kétharmaduk pedig egyenletesen oszlik meg a vidéki nagyvárosokban, az élen Szegeddel – derült ki a Falatozz.hu országos ételrendelő portál friss felméréséből.
Betiltanák a borravaló megsarcolását Nagy-Britanniában

Betiltanák a borravaló megsarcolását Nagy-Britanniában 

Törvényben tiltanák meg a nagy-britanniai éttermeknek, hogy sarcot szedjenek a borravalókból. A kártyás fizetéskor adott borravalót is a 100 százalékban felszolgálóknak kell adni.
Tovább csökken a magyar boltok száma

Tovább csökken a magyar boltok száma 

A legutóbbi statisztikai adatok szerint 2010 és 2017 között 23 ezerrel csökkent a kiskereskedelmi boltok, a vendéglők, valamint a nagykereskedelmi raktárak száma - írja a blokkk.com.
Amerikába mentek

Amerikába mentek 

Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni, vagyis ha igazi barbecue-t akarsz csinálni, akkor azt a déli államokban fogod megtanulni, a valódi deep dish pizzáért pedig irány Chicago – vallják a Kiss testvérek, Dávid és Péter. A harmadik amerikai ételek ihlette éttermet nyitják Budapesten: a befektetői tőkével indított Beer & Burger és a Budapest Barbecue Company után ezúttal saját tőkéből fejlesztenek.

Nagy a jövés-menés az energiaszektorban 

„Egyes szektorokban a cégek alig 80 százaléka működik egy éven keresztül folyamatosan, ami azt jelzi, hogy az egyensúlyi állapottól még elég messze van a hazai cégbázis” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.

Desztinációs szemlélet kell a fejlesztésekben 

Újabb kiemelt turisztikai régiók kijelölésére kerülhet sor – árulta el a Piac & Profitnak Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetője. A szakember arra számít, hogy ebben az évben is folytatódik a fellendülés az ágazatban, és ideje, hogy a fellendülésből a vidék is nagyobb mértékben részesüljön.

Gasztroforradalom: a szalvéta színe sem mindegy 

Mi kell egy sikeres éttermi dekorációhoz? Több összetevő, de az biztos, hogy a szín-választás meghatározó. Legalábbis így látja Linda Lundgren ételstylist, aki a Torkkal közösen összeállított gasztroszín kisokosával szeretne segíteni a vendéglátásban dolgozóknak, hogy még közelebb kerüljenek a tökéletes íz élményhez.

Rendeljünk vagy beüljünk? Hol fizetünk kevesebbet? 

A Falatozz.hu ételrendelő portál elemzése szerint az új éttermi áfakulcs bevezetésével bár nagy mértékben a beülős éttermek adóterheit csökkentik, mégsem minden esetben járnak jobban, mint a házhoz szállító társaik. Az étkezőhelyi vendéglátást nyújtó konyhák adóterhei 9%-kal alacsonyabbak, mégsem biztos, hogy jobban jártak ezzel, mint a kiszállítást bonyolító éttermek, akiknél 27%-os maradt az áfakulcs.

Vacsorázni sem megyünk oda, ahol rossz a kávé 

Az étterembe járó vendégek négyötödénél már egyértelmű elvárás a jó minőségű kávé, ami a vendégek étteremválasztását is befolyásolhatja. Gyovai Györgyi, a Nespresso hazai ügyvezetője szerint épp ezért fontos, hogy vendéglátóként milyen kávét és élményt adunk a vendégeknek, miközben a munkavállalók megtartására is törekszünk.

Michelin-csillagok: nem Franciaország a nyerő 

Nagy meglepetés, de a háromcsillagos éttermek rangsorában nem Franciaország vezeti a világranglistát. Magyarországon egyelőre nincs ebben a kategóriában vendéglátóhely, sőt, öt helyett már csak négy csillagunk van.

Az éttermi vendéglátás az egyik legsérülékenyebb szolgáltatási szektor 

A fővárosban működő éttermi, mozgó vendéglátással foglakozó vállalkozások jól teljesítettek az elmúlt években, de jól látszanak a szektor alapvető problémái is – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató statisztikáiból.

Csökkenő cégszám mellett növekvő árbevétel a vendéglátásban 

A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás iparágának ciklikussága kétségtelen, hiszen a nyári időszakban megduzzadnak a piac bevételei az ország adottságainak és az általa vonzott turistáknak köszönhetően. Nem volt ez másképp az elmúlt három év folyamán sem, derül ki a Bisnode elemzéséből, melyben a szezonalitást kiszűrve vizsgálta meg, hogy mi is mondható el az ágazat mutatóiról éves vonatkozásban.

Allergének: miről és hogyan kell tájékoztatni a vendéget? 

A vendéglátósokat törvény kötelezi arra, hogy az általuk felszolgált ételek és italok allergiát, intoleranciát okozó összetevőiről tájékoztassák a vendégeiket. De hogyan kell ezt megtenniük? A legfontosabb kérdésekre adunk most választ a NÉBIH által összeállított tájékoztató anyag segítségével!

Jön a digitális mekizés 

Októberben, a fővárosi Vörösvári úti étterem átalakításával kezdi meg hazai egységei „Jövő Élménye” koncepció szerinti átalakítását a McDonald’s. A vállalat áprilisban jelentette be, hogy már az idei évtől az „Experience of the Future” koncepció szerint, innovatív konyha- és kiszolgálási folyamtokkal, valamint interaktív digitális technológiával támogatott szolgáltatásokkal modernizálják a mekizés élményét. A Vörösvári úti egység átalakítását október és november folyamán négy további étterem megújítása követi, a tervek szerint pedig 2019 végére a hálózat valamennyi egysége az új koncepció szerint üzemel majd. A vállalat a friss éttermi élmény támogatására egy új „Vendégélmény Menedzser” pozíciót is létrehozott, amelyre a munkatársak kiválasztása már folyamatban van.

Nem segített a vendéglőknek az áfacsökkentés 

A vendéglők a kisebb áfával sem tudtak több étket eladni, igaz ugyan, hogy a 18 százalékosra csökkent áfa nem is nagyon látszódott meg az étlapokon. Az éttermeknek a június volt az első jó hónapja, a családok ekkor kezdtek el mélyebben beletúrni a zsebükbe.

Lehetnének tisztábbak is a balatoni hekkesek 

A balatoni halsütödék is nagyító alá kerültek a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) Szupermenta terméktesztjén. A tesztsorozat legújabb állomásán a nyár és a Balaton slágertermékének számító sült hekk vizsgálata zajlott.

Kétszámjegyű növekedés a szállodákban az első fél évben 

Az első fél évben kétszámjegyű növekedést értek el a magyarországi szállodák: a magyarországi hotelek összes bruttó forgalma 17,4 százalékkal, a budapestieké 19,9 százalékkal, a vidékieké 14,9 százalékkal múlta felül a tavalyit - derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) legfrissebb, MTI-hez eljuttatott elemzéséből.

Folytatódik a turizmus dinamikus növekedése 

Tovább folytatódik a turizmus dinamikus növekedése az év hátralévő részében, a nyári főszezon pedig az eddiginél is jobb eredményeket hozhat az MTI-nek nyilatkozó szakértők szerint.

Elmosódó határok a gasztroforradalomban 

Budapest belvárosában továbbra is tombol a gasztroforradalom, újabbnál újabb éttermek nyílnak. Bár a kínálat főként street food ételekből áll, mégis az árak és alapanyagok tekintetében gyakran a hamburgerek és egyéb finomságok már a fine dining kategóriába sorolhatók, hiszen a séfek gondosan kidolgozott stratégia alapján állítják össze az egyes menüket. Miért kattannak rá a street foodra annyira az emberek, melyik az első számú kedvenc étel és miben más a magyar fogyasztó az amerikaihoz képest? Többek között ezekre a kérdésekre adtak választ a Zing Burger és Tuning Burger alapítói.

Strandra mennek az ellenőrök 

Elkezdődtek a fogyasztóvédelmi ellenőrzések a nyári idegenforgalmi főszezonban, az idén a fesztiválokat, a kalandparkokat és a vidámparkokat vizsgálja kiemelten a fogyasztóvédelmi hatóság, a NÉBIH pedig a szezonális élelmiszereket és a vendéglátósokat ellenőrzi.

Az étlapon nem látszik az áfacsökkentés 

Habár január elsejétől jelentősen, 27 százalékról 18 százalékra csökkent a vendéglátás áfája, ez nem látszik, sőt inkább emelkedtek az árak az étlapokon.

Ezt várja a kormányzat a vendéglátósoktól 

Abban a kormány és a szakmai szervezetek is egyetértenek, hogy drámai a munkaerőhiány mértéke a vendéglátóiparban. Abban már megosztottabbak a vélemények, hogy mi segítene ezt megoldani. A tervezett kötelező szervizdíj a szakmai szervezetek szerint kikészítené a kisebb éttermeket, az áremelést nem bírná el a piac.

Idén nem várhatnak pünkösdig a SZÉP-kártyások 

Két héttel a lejárat előtt még mintegy 2,3 milliárd forint 2015-ös juttatás várt felhasználásra a Széchenyi Pihenőkártyákon - derült ki az MTI által megkérdezett kártyakibocsátók tájékoztatásából. Ennek megfelelően hajráznak a SZÉP-kártyások, az OTP bankosok naponta átlagosan mintegy 30 millió forintnyi juttatást költenek lejáró egyenlegükből.

A vendég fizetné ki a pincérek béremelését 

Kötelező szervizdíj bevezetését javasolja a szállodaszövetség. A 8-15%-os előírt borravaló fedezné a bérfejlesztést, ami nélkül nem lehet orvosolni a turizmus munkaerőhiányát. Bár a benyújtott adócsomagban nem szerepel, még az áfacsökkentésben is reménykedik a szervezet.

Álommeló? Étterem tesztelőket toboroz a Michelin 

Kevés vonzóbb dolgot tudnánk kitalálni hirtelen, mint utazgatni a világban, top-éttermekben enni és közben mindezért pénzt is kapni. De azért a Michelin Guide tesztelőinek élete sem fenékig tejfel.

A fürdők is akarják az éttermek kedvezményét 

A magyar fürdők nemzetközi versenyképességéhez elengedhetetlen a fürdőszolgáltatások áfájának csökkentése a jelenlegi 27 százalékról 18 százalékra a jövő évtől; az áfakulcs mérséklését a Magyar Fürdőszövetség - tagsága teljes támogatásával - kezdeményezte a kormánynál - mondta Czeglédi Gyula, a szövetség ügyvezető elnöke sajtótájékoztatón.

Nagy a pörgés és a lehetőség is a street food piacon 

Itthon is berobbant a street food, szinte minden sarkon kaphatók "egykezes" ételek. Annak jártunk utána, hogy mi a robbanásszerű növekedés oka, ami még a Gundel érdeklődését is felkeltette.

Se lenyelni, se kiköpni nem tudják a vendéglátósok az új áfát 

A vendéglátósok egyharmada ismeri csak az új áfakulcsot, alkalmazni pedig még ennél is jóval kevesebben tudják a Falatozz.hu portál felmérése szerint.

Ideje elkezdeni költeni! 

Több mint 4,2 milliárd forint idén május 31-én lejáró, 2015-ben kapott juttatás van még a Széchenyi Pihenőkártyákon - derült ki a kártyakibocsátók tájékoztatásából.

Jól működik a közösségi médiában? Mutassa meg! 

Március 31-ig nevezhetik a magyar hotelek és turisztikai szolgáltatást nyújtó szervezetek, vállalkozások legjobb közösségi média megoldásaikat a Tourism Social Media Awards versenyre.

Menekültekre és közmunkásokra vadásznak a vendéglátósok 

Több éve itt élő menekültek, nyugdíjból visszahívott korábbi dolgozók és közmunkások enyhíthetik a vendéglátóipar súlyos munkaerőhiányát a VIMOSZ főtitkára szerint. A külföldi elszívó hatás nem gyengül, belső piacról kell mozgósítani a tartalékokat.

Nemzeti fogások és medvekarom az utcán 

Soha nem volt ekkora a hazai street food választék. A food truck-ok nemcsak megszaporodtak, hanem néhány kocsi igazi ínyencségeket is kínál az utca népének. Nem csoda, hogy mesterszakácsokat ejt rabul a műfaj, hiszen az újhullámos street food minőségi, ízletes, gyors, és olyannyira változatos, hogy már kategorizálni is lehet. A legfőbb irányzatokról Vad-Horváth Zoltán, a hazai Street Food Egyesület vezetője számolt be.

A hoteleknek is fel kell készülniük a digitális nemzedékre 

További lassulást vár a vendéglátóiparban 2017-ben az EY Global Hospitality Insights elemzése. A jóslatot a gazdasági bizonytalanságra, a folyamatosan növekvő kínálatara és az ezzel párhuzamosan csökkenő keresletre alapozzák. Ez nagyjából a 2016-ban is tapasztalt trend folytatása. A siker kulcsa a digitális világban keresendő.

Megérné most éttermet nyitni 

A magyarok 14 százaléka szeretne a szomszédjába valamilyen vendéglátóipari egységet - derül ki a K&H: üzletet ide! legfrissebb adataiból. A programban részt vevők szerint 700 étteremre és 500 új cukrászdára lenne szükség országszerte.

Vendéglátás: adózhat másképp a leves és a főétel 

Számtalan gyakorlati probléma merült fel a vendéglátásban január elsejétől alkalmazható 18 százalékos áfával kapcsolatban. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztató anyagának segítségével megpróbáljuk megválaszolni a leggyakrabban felmerülő kérdéseket.

Hat nyalánkság az idei áfaszabályokban 

A sokat emlegetett áfacsökkentés mellett az idei évre vonatkozó új áfaszabályokban találni néhány igazi érdekességet is. Tudta, hogy egyes esetekben az autó alvázszámát is be kell írnia az áfabevallásba? Vagy hogy a kávét 18, az ír kávét viszont csak 27 százalékos áfával lehet árusítani? Hogy a friss tej 5, míg az dobozos tej 27 százalékkal adózik? Összeszedtük a legérdekesebb szabályokat az új áfatörvényből.

Ha jó helyen eszünk, az esőerdőt is védjük 

A környezetvédelemhez is a gyomron át vezet az út. Ma már van mód arra, hogy ne csak jókat együnk, de a jövő generációinak környezetét is védjük. Azok a vendéglátóhelyek amelyek időben felismerik ennek a trendnek a fontosságát, hosszú távra biztosíthatják, hogy foglaltak legyenek az asztalaik.

Minden, amit tudni akart a vendéglátás áfájáról, csak félt megkérdezni 

Számtalan gyakorlati probléma merült fel a vendéglátásban január elsejétől alkalmazható 18 százalékos áfával kapcsolatban. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztató anyagának segítségével megpróbáljuk megválaszolni a leggyakrabban felmerülő kérdéseket.

Egyre élesebb a verseny a magyar gyomorért 

Étteremben száz magyar közül tizennyolcan esznek hetenként legalább egyszer vagy többször. Száz fogyasztóból további tizenhárom havonta kétszer-háromszor étkezik otthonán kívül, tizenkettő pedig egyszer. Így a vendéglátóhelyek komoly versenyt támasztanak az élelmiszer-kiskereskedőknek és gyártóknak a fogyasztók „gyomor részesedéséért” és pénzéért folyó versenyben. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen hatvanegy országban, köztük Magyarországon végzett felmérése.

Ez az áfacsökkentés nonszensz 

Ésszerűtlennek tartja az éttermi áfacsökkentést a Hír TV-nek nyilatkozó adószakértő. Angyal József szerint a Nemzeti Adó és Vámhivatal olyan mérlegelési irányelvet tett közzé, amelyből az derül ki: ha a vendéglátó egységek el akarják kerülni az esetleges büntetést, akkor jobban járnak, ha nem érvényesítik a kedvezményes, 18%-os kulcsot.

A bulinegyedet is megtépázhatja a minimálbér emelése 

A vendéglátóhelyek forgalma ugyan szépen nő, de a számuk, ha lassan is, de csökken.  A munkaerőhiány, a minimálbér kötelező emelése és a cafetéria átalakítása előreláthatóan megtépázza az éttermeket is.

Mit sem ér így az áfacsökkentés a vendéglátósok szerint 

Egységes áfacsökkentést sürgetnek a vendéglátás minden területén az érdekképviseletek, mivel 2018-tól jövedelmezőségi problémákhoz vezet, hogy csak az éttermi szolgáltatások kulcsa csökken.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
A beruházások növekedéséhez bízniuk kell a cégeknek a jövőben

A beruházások növekedéséhez bízniuk kell a cégeknek a jövőben 

Új hitelprogramok várnak a kkv-kra.

Társadalom

Az oroszok az ukrán háború után is destabilizálni akarják majd a világot

Az oroszok az ukrán háború után is destabilizálni akarják majd a világot 

NATO-főtitkár: Oroszország destabilizáló erővé válik Európában és a világban.

Infokom

Érkezik a nagy sebességű internet

Érkezik a nagy sebességű internet  

2030-ra az ország minden részében elérhetővé válik a gigabit-képes hálózat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo