Se lenyelni, se kiköpni nem tudják a vendéglátósok az új áfát

A vendéglátósok egyharmada ismeri csak az új áfakulcsot, alkalmazni pedig még ennél is jóval kevesebben tudják a Falatozz.hu portál felmérése szerint.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A NAV 2017. január elsejétől érvénybe lépő vendéglátós áfakulcs változás részletei körül még mindig nagy a káosz a vendéglátósok körében – derült ki a Falatozz.hu portál kutatásából. A kutatást 2017 februárjában végezték, a hozzá tartozó kérdőívet pedig félszáz étterem képviselője töltötte ki. Az étkeztetési szolgáltatásra vonatkozó rendelet lényege, hogy 27 százalékról 18 százalékra csökken az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom után fizetendő áfa mértéke. Három hónap elteltével a kétkulcsos rendszer bevezetése után azonban úgy tűnik, hogy nem voltak alaptalanok az előzetes szakmai kritikák. A kedvezményes adókulcs érvényesítésének feltételei ugyanis annyira bonyolultak, hogy az éttermek – önhibájukon kívül – nehezen értelmezik a rájuk vonatkozó törvényeket.

Az ételrendelő portál azt szerette volna felmérni a partner éttermei segítségével, hogy mennyire okoz gondot az új információk értelmezése és gyakorlati alkalmazása. A kutatás fő kérdései az áfaszabályokkal elsősorban azt vizsgálták, hogy a vendéglátóipari egységek mennyiben vannak tisztában a változásokkal, hogyan alkalmazzák azokat, miben látják gyakorlati előnyeiket.

Forrás: Falatozz.hu

A további válaszokból kiderült az is, hogy az éttermek 40,4% nem tudja eldönteni, hogy a vendéglátóipari tevékenysége alapján jogosult-e alkalmazni a 18%-os áfakulcsot. Nehézséget jelent az is, hogy a válaszadók 57,4%-a nem tudja, hogy milyen konkrét esetekben kell a kedvezményes áfát alkalmazni.

Forrás: Falatozz.hu

A felmérés is rákérdezett, hogy milyen akadályokkal szembesülnek a vendéglátóhelyek a szabályok alkalmazásakor. A leggyakoribb gond a válaszadók szerint az, hogy nehéz eldönteni, melyik áfakulcs vonatkozik az egyes ételekre (46,8%), illetve a helyben el nem fogyasztott, a vendég kérésére becsomagolt ételekre (46,8%). Szintén sokszor felmerülő probléma, hogy a szolgáltatásokra (40,2%) és az italokra (36,2%) melyik áfakulcsot kell alkalmazni. A válaszadók 27,7%-a pedig nem tudja, hogy milyen áfakulcs vonatkozik az ételek kiszállítására, ami azért probléma, mert a vendéglátóipar jelentős részének ez a fő bevételi forrása.

Inkább mindenre a magasabbat

A nehezen értelmezhető szabályozás miatt az éttermek fele minden italra a magasabb áfát alkalmazza, 23,5%-a pedig az összes étel esetében jár el hasonlóan. Közülük 35,3% nem tesz különbséget helyben fogyasztás, elvitel és kiszállítás között, hanem szintén automatikusan 27%-kal számol. További problémát jelent, hogy a válaszadók 8,8 %-a több üzemeltetett egység esetén (például étterem, büfé, gyorsétterem) nem tudja pontosan meghatározni a helyek jellegét, ezért – biztos, ami biztos alapon - mindegyikre a magasabb adót teszi rá.

Önnek is vannak kérdései? Itt megtalálja a NAV tájékoztató anyagát a leggyakoribb kérdésekre adott válaszokkal.

 

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo