Se lenyelni, se kiköpni nem tudják a vendéglátósok az új áfát

A vendéglátósok egyharmada ismeri csak az új áfakulcsot, alkalmazni pedig még ennél is jóval kevesebben tudják a Falatozz.hu portál felmérése szerint.

A NAV 2017. január elsejétől érvénybe lépő vendéglátós áfakulcs változás részletei körül még mindig nagy a káosz a vendéglátósok körében – derült ki a Falatozz.hu portál kutatásából. A kutatást 2017 februárjában végezték, a hozzá tartozó kérdőívet pedig félszáz étterem képviselője töltötte ki. Az étkeztetési szolgáltatásra vonatkozó rendelet lényege, hogy 27 százalékról 18 százalékra csökken az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom után fizetendő áfa mértéke. Három hónap elteltével a kétkulcsos rendszer bevezetése után azonban úgy tűnik, hogy nem voltak alaptalanok az előzetes szakmai kritikák. A kedvezményes adókulcs érvényesítésének feltételei ugyanis annyira bonyolultak, hogy az éttermek – önhibájukon kívül – nehezen értelmezik a rájuk vonatkozó törvényeket.

Az ételrendelő portál azt szerette volna felmérni a partner éttermei segítségével, hogy mennyire okoz gondot az új információk értelmezése és gyakorlati alkalmazása. A kutatás fő kérdései az áfaszabályokkal elsősorban azt vizsgálták, hogy a vendéglátóipari egységek mennyiben vannak tisztában a változásokkal, hogyan alkalmazzák azokat, miben látják gyakorlati előnyeiket.

Forrás: Falatozz.hu

A további válaszokból kiderült az is, hogy az éttermek 40,4% nem tudja eldönteni, hogy a vendéglátóipari tevékenysége alapján jogosult-e alkalmazni a 18%-os áfakulcsot. Nehézséget jelent az is, hogy a válaszadók 57,4%-a nem tudja, hogy milyen konkrét esetekben kell a kedvezményes áfát alkalmazni.

Forrás: Falatozz.hu

A felmérés is rákérdezett, hogy milyen akadályokkal szembesülnek a vendéglátóhelyek a szabályok alkalmazásakor. A leggyakoribb gond a válaszadók szerint az, hogy nehéz eldönteni, melyik áfakulcs vonatkozik az egyes ételekre (46,8%), illetve a helyben el nem fogyasztott, a vendég kérésére becsomagolt ételekre (46,8%). Szintén sokszor felmerülő probléma, hogy a szolgáltatásokra (40,2%) és az italokra (36,2%) melyik áfakulcsot kell alkalmazni. A válaszadók 27,7%-a pedig nem tudja, hogy milyen áfakulcs vonatkozik az ételek kiszállítására, ami azért probléma, mert a vendéglátóipar jelentős részének ez a fő bevételi forrása.

Inkább mindenre a magasabbat

A nehezen értelmezhető szabályozás miatt az éttermek fele minden italra a magasabb áfát alkalmazza, 23,5%-a pedig az összes étel esetében jár el hasonlóan. Közülük 35,3% nem tesz különbséget helyben fogyasztás, elvitel és kiszállítás között, hanem szintén automatikusan 27%-kal számol. További problémát jelent, hogy a válaszadók 8,8 %-a több üzemeltetett egység esetén (például étterem, büfé, gyorsétterem) nem tudja pontosan meghatározni a helyek jellegét, ezért – biztos, ami biztos alapon - mindegyikre a magasabb adót teszi rá.

Önnek is vannak kérdései? Itt megtalálja a NAV tájékoztató anyagát a leggyakoribb kérdésekre adott válaszokkal.

 

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo