Vendéglátás cikkek
Kegyelemdöfés a vendéglátóhelyeknek a maszkviselés
Állami vagy önkormányzati segítséget remélnek.
A budapesti szállodapiacot sem kíméli a járvány
A budapesti hotelek tetszhalottként várják a külföldi turizmus feltámadását. A pillanatnyi helyzet ellenére a szállodákra lenne kereslet a befektetők részéről, de érdemi kínálat szinte egyáltalán nincs. A jelenlegi tulajdonosok inkább kitartanak, ameddig lehet, pedig nem biztos, hogy ez a legjobb stratégia. Minél előbb kell lépnie azoknak, akik nem akarnak finanszírozni egy, akár évekig tartó kilábalást.
Így mentenék meg a fővárosi turisztikai cégeket Karácsonyék
A turisztikai vállalkozások ingatlanbérleti díját 70 százalékkal, a teraszok után fizetendő díjat 90 százalékkal csökkentik. A taxisok 70 százalékos engedményt kaphatnak a jövő évi drosztdíjból - írja a Népszava.
Kivégezték az őszt a vendéglátásban – elkerülhetetlen a csődhullám
Komoly csődhullám elé néz a hazai vendéglátószektor, hiszen az itt dolgozó vállalkozások a tartalékaik végén járnak, és a kormányzat részéről sem látnak semmiféle hajlandóságot arra, hogy segítséget kapjanak. Nyitott kérdés még, mi lesz az esküvőkkel.
Boldog békeidők – ilyen volt a magyar turizmus a járvány előtt
Tavaly több mint 2 milliárd forintot hagytak nálunk az országba látogató külföldi turisták. Amikor még senki sem tudta mi az a koronavírus, a magyarok is egyetlen év alatt 25 millió alkalommal látogattak külföldre. 2019 óta nagyot változott a világ, ahogy Orbán Viktor miniszterelnök is fogalmazott, az idei turisztikai szezonnak kampó. Hogy milyen volt a hazai vendéglátás és turizmus helyzete a koronavírus járvány előtt? Számok tavalyról.
Mégiscsak sikeresen mentették Orbánék a cégeket?
Nem történt drasztikus csökkenés a vállalkozások számában a koronavírus-járvány magyarországi megjelenése után – olvasható ki Központi Statisztikai Hivatal héten frissült adatsoraiból. Nemzetgazdasági ágakra lebontva néztük meg, hány társas vállalkozás volt regisztrálva a vírus által leginkább megtépázott iparágakban.
Ez lehet a megoldás a munkaerőhiányra a vendéglátásban
Évről évre egyre nagyobb gondot okoz a munkaerőhiány a vendéglátásban világszerte, amit a koronavírus-járvány csak felerősít Magyarországon is. Miközben a magyar gasztronómia folyamatosan fejlődik, jó felszolgálót nehéz, jó szakácsot még nehezebb találni napjainkban. Pataky Péter kreatív séf arról beszélt, a világjárvány miatt kialakult bizonytalanság a magas szinten elkészített, úgynevezett sous vide termékekkel könnyen kiküszöbölhető, hiszen a kényszerkényelmi kínálattal nemcsak munkaidőt lehet megtakarítani, de úgy növelhető a hatékonyság, hogy tökéletesen adagolható és tervezhető. Éppen ezért a sous vide termékek már lakossági használatban is nagy népszerűségnek örvendenek.
Nem jönnek a külföldiek, nagyot buknak a vendéglősök
Június első harmadában 36 százalékos volt a visszaesés.
Történelmi összeomlás a hazai turizmusban
Áprilisban 97 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma.
Megvan az időpont, mikor nyithatnak a budapesti éttermek zárt terei is
Péntektől újra kinyithatnak a budapesti éttermek koronavírus-járvány miatt bezárt belső helységei - közölte a PestiSrácok.hu a Kormányzati Tájékoztatási Központ szóvivőjére hivatkozva.
Varga szerint nagyon fog fájni a koronavírus a vendéglátószektornak
A pénzügyminiszter szerint a legrosszabb variációt is meg kell vizsgálni.
Jó éve volt a hazai vendéglősöknek – mégse keresnek jól a pincérek
A felszolgált étek, ital mennyisége 6,9 százalékkal, az ár 7,1 százalékkal, míg a felszolgálók bére 12 százalékkal nőtt tavaly. Mindeközben a bérelmaradás 81 ezer forint volt.
Vendéglátósok! Fontos határidő közeleg az év végével!
Eddig kell regisztrálni minden szálláshelyet a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ online felületén.
Negyedével nőtt az Airbnb szállásokon eltöltött vendégégéjszakák száma
Az Airbnb aktivitása 2017-hez hasonlóan 2018-ban is jelentős növekedést mutatott, 25%-kal növekedett a vendégéjszakák száma, ami 2018 végére meghaladta a 1,8 milliót. Ezzel 2016-hoz képest közel 70%-kal növekedett az Airbnb szálláshelyen eltöltött vendégéjszakák száma, derül ki a Colliers International és a Hotelschool The Hague friss, Budapestre vonatkozó Airbnb elemzéséből.
Ha étterem, akkor a magyar vagy az olasz a nyerő
A magyar internetezők a hazai ízek után az olasz ételeket szeretik a legjobban és a legtöbben internetes értékeléseket olvasnak, mielőtt beülnek valahova - derült ki egy friss, az étterembe járási szokásokról készült kutatásból.
Fehéredő fővárosi éttermek?
Bár a fővárosban működő éttermi, mozgó vendéglátással foglakozó vállalkozások száma továbbra is csökken, az alkalmazotti létszám jelentős növekedése azt mutatja, hogy a szektorban visszaszorulóban van a feketén foglalkoztatás – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató statisztikáiból.
Külföldre kacsingat a vendéglátásban dolgozók negyede
A vendéglátásban dolgozók ötödének nincs képesítése, tízből egy semmilyen idegen nyelven nem tud megszólalni, és 23 százalék aktívan figyeli a külföldi munkalehetőségeket – derült ki egy hiánypótló kutatásból.
Egy jó étteremért utazni is hajlandó a magyar
Általánosságban igaz a magyarokra, hogy messzebbre is elutaznak egy étterem miatt - derül ki egy friss kutatásból. Érdekesség, hogy a legtöbben az ismerőseik ajánlása alapján keresnek fel egy vendéglátóhelyet, és a válaszadók több mint fele hangulattól függően dönt az új és a megszokott között.
Nincs vega menü, de igény volna rá
Ha lenne vega menü az éttermek kínálatában, akkor azt sokan választanák, sőt a felmérések szerint ez a trend egyre erősebb lesz, ahogy terjed az egészség- és környezettudatos táplálkozás. A kereslet ezen a területen fényévekkel előzi meg a kínálatot.
Boldogok a vendéglősök: többet, többször, többért eszünk étteremben
Sokkal gyorsabban nő a vendéglők forgalma az élelmiszerboltokénál, ebből is látszik, hogy átrendeződik az élelmiszerfogyasztás. Öt esztendő alatt a kétszeresét ugrották a vendéglők növekedési ütemben az élelmiszerboltokénál.
Átalakulóban a belföldi turizmus
A magyar turisták főleg fürdőhelyekre utaznak, de ha már ott vannak, más attrakciókat is kipróbálnak. A fesztiválozás meglepően kis részét jelenti a vidéki turizmusnak, bár az alternatív és gasztrofesztiválok igencsak felfutóban vannak.
A munkahelyen is a házi kosztra esküszik a magyar
Az irodai dolgozók többsége a munkahelyén fogyasztja el ebédjét, amit jellemzően otthonról visz magával. Különösen igaz mindez a 18 és 30 év közöttiekre: ennek a korcsoportnak a háromnegyede fogyasztja délben a magával hozott ételeket – ez derül ki a felnőtt magyar internetezők munkahelyi étkezési szokásairól szóló - a Profession.hu és a Wolt Magyarország közös - reprezentatív felmérésből. A kutatás eredményei szerint az ételrendelések során is a házias ízeket részesítjük előnyben.
Gyerekmenü: miért a rántott szentháromság?
A budapesti és vidéki éttermek jelenleg 10 százaléka kínál kifejezetten gyermekek számára készített fogásokat. A gyerekmenüt kínáló éttermek egyharmada budapesti, kétharmaduk pedig egyenletesen oszlik meg a vidéki nagyvárosokban, az élen Szegeddel – derült ki a Falatozz.hu országos ételrendelő portál friss felméréséből.
Betiltanák a borravaló megsarcolását Nagy-Britanniában
Törvényben tiltanák meg a nagy-britanniai éttermeknek, hogy sarcot szedjenek a borravalókból. A kártyás fizetéskor adott borravalót is a 100 százalékban felszolgálóknak kell adni.
Tovább csökken a magyar boltok száma
A legutóbbi statisztikai adatok szerint 2010 és 2017 között 23 ezerrel csökkent a kiskereskedelmi boltok, a vendéglők, valamint a nagykereskedelmi raktárak száma - írja a blokkk.com.
Amerikába mentek
Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni, vagyis ha igazi barbecue-t akarsz csinálni, akkor azt a déli államokban fogod megtanulni, a valódi deep dish pizzáért pedig irány Chicago – vallják a Kiss testvérek, Dávid és Péter. A harmadik amerikai ételek ihlette éttermet nyitják Budapesten: a befektetői tőkével indított Beer & Burger és a Budapest Barbecue Company után ezúttal saját tőkéből fejlesztenek.
Nagy a jövés-menés az energiaszektorban
„Egyes szektorokban a cégek alig 80 százaléka működik egy éven keresztül folyamatosan, ami azt jelzi, hogy az egyensúlyi állapottól még elég messze van a hazai cégbázis” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.
Desztinációs szemlélet kell a fejlesztésekben
Újabb kiemelt turisztikai régiók kijelölésére kerülhet sor – árulta el a Piac & Profitnak Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetője. A szakember arra számít, hogy ebben az évben is folytatódik a fellendülés az ágazatban, és ideje, hogy a fellendülésből a vidék is nagyobb mértékben részesüljön.
Gasztroforradalom: a szalvéta színe sem mindegy
Mi kell egy sikeres éttermi dekorációhoz? Több összetevő, de az biztos, hogy a szín-választás meghatározó. Legalábbis így látja Linda Lundgren ételstylist, aki a Torkkal közösen összeállított gasztroszín kisokosával szeretne segíteni a vendéglátásban dolgozóknak, hogy még közelebb kerüljenek a tökéletes íz élményhez.
Rendeljünk vagy beüljünk? Hol fizetünk kevesebbet?
A Falatozz.hu ételrendelő portál elemzése szerint az új éttermi áfakulcs bevezetésével bár nagy mértékben a beülős éttermek adóterheit csökkentik, mégsem minden esetben járnak jobban, mint a házhoz szállító társaik. Az étkezőhelyi vendéglátást nyújtó konyhák adóterhei 9%-kal alacsonyabbak, mégsem biztos, hogy jobban jártak ezzel, mint a kiszállítást bonyolító éttermek, akiknél 27%-os maradt az áfakulcs.
Vacsorázni sem megyünk oda, ahol rossz a kávé
Az étterembe járó vendégek négyötödénél már egyértelmű elvárás a jó minőségű kávé, ami a vendégek étteremválasztását is befolyásolhatja. Gyovai Györgyi, a Nespresso hazai ügyvezetője szerint épp ezért fontos, hogy vendéglátóként milyen kávét és élményt adunk a vendégeknek, miközben a munkavállalók megtartására is törekszünk.
Michelin-csillagok: nem Franciaország a nyerő
Nagy meglepetés, de a háromcsillagos éttermek rangsorában nem Franciaország vezeti a világranglistát. Magyarországon egyelőre nincs ebben a kategóriában vendéglátóhely, sőt, öt helyett már csak négy csillagunk van.
Az éttermi vendéglátás az egyik legsérülékenyebb szolgáltatási szektor
A fővárosban működő éttermi, mozgó vendéglátással foglakozó vállalkozások jól teljesítettek az elmúlt években, de jól látszanak a szektor alapvető problémái is – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató statisztikáiból.
Csökkenő cégszám mellett növekvő árbevétel a vendéglátásban
A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás iparágának ciklikussága kétségtelen, hiszen a nyári időszakban megduzzadnak a piac bevételei az ország adottságainak és az általa vonzott turistáknak köszönhetően. Nem volt ez másképp az elmúlt három év folyamán sem, derül ki a Bisnode elemzéséből, melyben a szezonalitást kiszűrve vizsgálta meg, hogy mi is mondható el az ágazat mutatóiról éves vonatkozásban.
Allergének: miről és hogyan kell tájékoztatni a vendéget?
A vendéglátósokat törvény kötelezi arra, hogy az általuk felszolgált ételek és italok allergiát, intoleranciát okozó összetevőiről tájékoztassák a vendégeiket. De hogyan kell ezt megtenniük? A legfontosabb kérdésekre adunk most választ a NÉBIH által összeállított tájékoztató anyag segítségével!
Jön a digitális mekizés
Októberben, a fővárosi Vörösvári úti étterem átalakításával kezdi meg hazai egységei „Jövő Élménye” koncepció szerinti átalakítását a McDonald’s. A vállalat áprilisban jelentette be, hogy már az idei évtől az „Experience of the Future” koncepció szerint, innovatív konyha- és kiszolgálási folyamtokkal, valamint interaktív digitális technológiával támogatott szolgáltatásokkal modernizálják a mekizés élményét. A Vörösvári úti egység átalakítását október és november folyamán négy további étterem megújítása követi, a tervek szerint pedig 2019 végére a hálózat valamennyi egysége az új koncepció szerint üzemel majd. A vállalat a friss éttermi élmény támogatására egy új „Vendégélmény Menedzser” pozíciót is létrehozott, amelyre a munkatársak kiválasztása már folyamatban van.
Nem segített a vendéglőknek az áfacsökkentés
A vendéglők a kisebb áfával sem tudtak több étket eladni, igaz ugyan, hogy a 18 százalékosra csökkent áfa nem is nagyon látszódott meg az étlapokon. Az éttermeknek a június volt az első jó hónapja, a családok ekkor kezdtek el mélyebben beletúrni a zsebükbe.
Lehetnének tisztábbak is a balatoni hekkesek
A balatoni halsütödék is nagyító alá kerültek a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) Szupermenta terméktesztjén. A tesztsorozat legújabb állomásán a nyár és a Balaton slágertermékének számító sült hekk vizsgálata zajlott.
Kétszámjegyű növekedés a szállodákban az első fél évben
Az első fél évben kétszámjegyű növekedést értek el a magyarországi szállodák: a magyarországi hotelek összes bruttó forgalma 17,4 százalékkal, a budapestieké 19,9 százalékkal, a vidékieké 14,9 százalékkal múlta felül a tavalyit - derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) legfrissebb, MTI-hez eljuttatott elemzéséből.
Folytatódik a turizmus dinamikus növekedése
Tovább folytatódik a turizmus dinamikus növekedése az év hátralévő részében, a nyári főszezon pedig az eddiginél is jobb eredményeket hozhat az MTI-nek nyilatkozó szakértők szerint.
Elmosódó határok a gasztroforradalomban
Budapest belvárosában továbbra is tombol a gasztroforradalom, újabbnál újabb éttermek nyílnak. Bár a kínálat főként street food ételekből áll, mégis az árak és alapanyagok tekintetében gyakran a hamburgerek és egyéb finomságok már a fine dining kategóriába sorolhatók, hiszen a séfek gondosan kidolgozott stratégia alapján állítják össze az egyes menüket. Miért kattannak rá a street foodra annyira az emberek, melyik az első számú kedvenc étel és miben más a magyar fogyasztó az amerikaihoz képest? Többek között ezekre a kérdésekre adtak választ a Zing Burger és Tuning Burger alapítói.
Strandra mennek az ellenőrök
Elkezdődtek a fogyasztóvédelmi ellenőrzések a nyári idegenforgalmi főszezonban, az idén a fesztiválokat, a kalandparkokat és a vidámparkokat vizsgálja kiemelten a fogyasztóvédelmi hatóság, a NÉBIH pedig a szezonális élelmiszereket és a vendéglátósokat ellenőrzi.
Az étlapon nem látszik az áfacsökkentés
Habár január elsejétől jelentősen, 27 százalékról 18 százalékra csökkent a vendéglátás áfája, ez nem látszik, sőt inkább emelkedtek az árak az étlapokon.
Ezt várja a kormányzat a vendéglátósoktól
Abban a kormány és a szakmai szervezetek is egyetértenek, hogy drámai a munkaerőhiány mértéke a vendéglátóiparban. Abban már megosztottabbak a vélemények, hogy mi segítene ezt megoldani. A tervezett kötelező szervizdíj a szakmai szervezetek szerint kikészítené a kisebb éttermeket, az áremelést nem bírná el a piac.
Idén nem várhatnak pünkösdig a SZÉP-kártyások
Két héttel a lejárat előtt még mintegy 2,3 milliárd forint 2015-ös juttatás várt felhasználásra a Széchenyi Pihenőkártyákon - derült ki az MTI által megkérdezett kártyakibocsátók tájékoztatásából. Ennek megfelelően hajráznak a SZÉP-kártyások, az OTP bankosok naponta átlagosan mintegy 30 millió forintnyi juttatást költenek lejáró egyenlegükből.
A vendég fizetné ki a pincérek béremelését
Kötelező szervizdíj bevezetését javasolja a szállodaszövetség. A 8-15%-os előírt borravaló fedezné a bérfejlesztést, ami nélkül nem lehet orvosolni a turizmus munkaerőhiányát. Bár a benyújtott adócsomagban nem szerepel, még az áfacsökkentésben is reménykedik a szervezet.
Álommeló? Étterem tesztelőket toboroz a Michelin
Kevés vonzóbb dolgot tudnánk kitalálni hirtelen, mint utazgatni a világban, top-éttermekben enni és közben mindezért pénzt is kapni. De azért a Michelin Guide tesztelőinek élete sem fenékig tejfel.
A fürdők is akarják az éttermek kedvezményét
A magyar fürdők nemzetközi versenyképességéhez elengedhetetlen a fürdőszolgáltatások áfájának csökkentése a jelenlegi 27 százalékról 18 százalékra a jövő évtől; az áfakulcs mérséklését a Magyar Fürdőszövetség - tagsága teljes támogatásával - kezdeményezte a kormánynál - mondta Czeglédi Gyula, a szövetség ügyvezető elnöke sajtótájékoztatón.