Boldog békeidők – ilyen volt a magyar turizmus a járvány előtt

Tavaly több mint 2 milliárd forintot hagytak nálunk az országba látogató külföldi turisták. Amikor még senki sem tudta mi az a koronavírus, a magyarok is egyetlen év alatt 25 millió alkalommal látogattak külföldre. 2019 óta nagyot változott a világ, ahogy Orbán Viktor miniszterelnök is fogalmazott, az idei turisztikai szezonnak kampó. Hogy milyen volt a hazai vendéglátás és turizmus helyzete a koronavírus járvány előtt? Számok tavalyról.

(Fotó: Pixabay)

Nemrég tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) átfogó elemzését Magyarország 2019 címen. A kiadvány több fejezetével már külön foglalkoztunk. A hazai vállalkozói környezettel itt, a magyar háztartások fogyasztási szokásiról itt, Magyarország energiagazdálkodásáról pedig itt írtunk.

Ezúttal a turizmus és vendéglátás területét vettük górcső alá.

Uniós átlag alatt a magyar vendégéjszakák száma

A KSH tanulmánya szerint 2019-ben az Európai Unióban a szálláshelyek vendégéjszakáinak száma (ez 3,2 milliárd éjszakát tett ki) 2,4 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A bővülés 2010 és 2019 között tartós volt, az elemzés készítői megjegyzik: elsősorban a dinamikusan növekvő külföldivendég-forgalom eredményeként. A vendégéjszakákban mért vendégforgalom 2019-ben a tagországok túlnyomó többségében növekedett (kivéve Görögországot és Máltát). A visegrádi országok közül Szlovákiában (13 százalékkal) és Lengyelországban (5,1 százalékkal) az uniós átlag felett bővült az eltöltött vendégéjszakák száma, míg Csehországban (2,2 százalékkal) és Magyarországon (0,2 százalékkal) az alatt.

Több külföldi...

2019-ben a külföldi állampolgárok az egy évvel korábbinál 6,5 százalékkal több, összesen 61 millió utazást tettek Magyarországra, együttesen 138 millió napot töltöttek az országban, ami egy év alatt 6,4 százalékos növekedést jelentett. A KSH szerint a forgalombővülés elsősorban az egynapos utak számának (44 millió) 11 százalékos emelkedésének köszönhető. E rövid utazások 67 százaléka átutazási, illetve vásárlási céllal történt.

Az utak közel háromtizedét adó többnapos utazások száma (16,9 millió) 3,5 százalékkal csökkent, ugyanakkor az utazásokon eltöltött idő 4,5 százalékkal növekedett. Míg 2010-ben egy útra átlagosan 6,9 napot szántak a beutazók, addig 2019-ben már csak 5,6-et.

A külföldi állampolgárok által Magyarországra tett többnapos utazások
kontinensenként, 2019 (Forrás: KSH)

...több pénzt hagyott nálunk

Tavaly a külföldiek 2,3 ezer milliárd forintot költöttek Magyarországon, ez folyó áron 12 százalékkal több az egy évvel korábbinál, 2010-hez képest pedig közel kétszer többet jelent. A külföldiek kiadásai együttesen elérték a GDP 4,9 százalékát.

Hova mentek és mennyit költöttek a magyarok?

A magyarok 2019-ben közel 25 millió alkalommal látogattak külföldre, az utazások száma 9 százalékkal meghaladta a 2018. évit. Ez összesen 74 millió külföldön töltött napot eredményezett.

A magyar állampolgárok által külföldre tett többnapos utazások kontinensenként, 2019 (Forrás: KSH)

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo