Ha étterem, akkor a magyar vagy az olasz a nyerő

A magyar internetezők a hazai ízek után az olasz ételeket szeretik a legjobban és a legtöbben internetes értékeléseket olvasnak, mielőtt beülnek valahova - derült ki egy friss, az étterembe járási szokásokról készült kutatásból.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar internetezők kedvence a hazai ízvilág, de ettől még szívesen kísérleteznek más nemzetek főztjeivel. Egy új étel kipróbálására 2–5000 forintot szánnak, és a legtöbben interneten olvasnak értékeléseket, mielőtt beülnek valahova – ez derült ki a Bónusz Brigád és a GKI Digital közös, étterembe járási szokásokról készített kutatásából.

Egy jó étteremért utazni is hajlandó a magyar
Általánosságban igaz a magyarokra, hogy messzebbre is elutaznak egy étterem miatt – derül ki egy friss kutatásból. Érdekesség, hogy a legtöbben az ismerőseik ajánlása alapján keresnek fel egy vendéglátóhelyet, és a válaszadók több mint fele hangulattól függően dönt az új és a megszokott között.
Úgy tűnik, hogy szeretünk kísérletezgetni: Míg minden negyedik ember a jól bevált, ismert éttermekbe jár, addig a válaszadók több mint fele teljesen új ízvilágokat szeret kipróbálni. A 25–39 évesek között ez az arány még magasabb, közel 75 százalék. Egy külföldi úton a válaszadók fele próbálja ki a helyi jellegzetességeket, de csak akkor, ha az nem tartalmaz semmilyen szokatlan alapanyagot. Ezt kifejezetten fontosnak tartják, éppúgy hozzátartozik az utazás élményéhez, mint a nevezetességek, látnivalók. Az adatokból az derült ki, hogy a fővárosban élők magasabb arányban szeretnek új helyeket kipróbálni, mint a vidéken élők, de ennek a válasznak a hátterében a budapesti szolgáltatások szélesebb palettája is állhat.

A legtöbben hagyományos éttermet választanak, ha arra kerül a sor, hogy nem otthon étkeznek. A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös felméréséből az derült ki, hogy a válaszadók 87 százaléka kedveli a házon kívüli étkezésnek ezt a formáját. A gyorséttermet nem meglepő módon a 18–24 évesek részesítik előnyben (80%), 50 éves kortól felfelé pedig a hagyományos étterem egyre magasabb arányban befutó az étteremtípusok közül.

Ha gyorskaja, akkor mit választanál?

Összességében a gyorsétteremláncok bizonyultak a legnépszerűbbnek. 37 százalék választja ezeket, ha gyorsan be kell kapnia valamit. Második helyen a gyrososok (35%), harmadik helyen a kínai gyorsbüfék (30%), negyedik helyen a pizzaszeletezők (27%) végeztek. Korcsoportokra lebontva ennél még érdekesebb adatokat olvashatunk ki a Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatásából: a 18–24 éveseknél első helyen a kínai gyorséttermek állnak, a 25–29 évesek pedig a pizzát és a gyrost szeretik a legjobban. Nemek tekintetében a legnagyobb különbség épp a gyorsétteremláncok esetében alakult ki: meglepő módon a nők közül arányaiban többen (40%) választják a gyors étkezés ezen fajtáját, mint a férfiak (30%).

Ha nem gyorséttermekről beszélünk, akkor a válaszadók 87 százalékának a hazai, azaz a magyar ízvilág a kedvence. Második helyen az olasz ételek végeztek, 76 százalékkal, miközben a 30–39 évesek még ennél is nagyobb arányban rajongói az olasz konyhának. Harmadik helyen a görög, negyediken pedig a kínai ételek végeztek. A 18–29 évesek az amerikai és a mexikói ételeket is kedvelik, és a kínai ételeket is szívesen fogyasztják.

Nincs vega menü, de igény volna rá
Ha lenne vega menü az éttermek kínálatában, akkor azt sokan választanák, sőt a felmérések szerint ez a trend egyre erősebb lesz, ahogy terjed az egészség- és környezettudatos táplálkozás. A kereslet ezen a területen fényévekkel előzi meg a kínálatot.
Ajánlás vagy internet?

Elég sokan vannak, akik jártukban-keltükben akár spontán is betérnek egy-egy helyre anélkül, hogy előre tájékozódnának az étterem értékeléséről, vagy ismerős ajánlotta volna az ott való étkezést. Az értékelések és kommentek világában meglepő, hogy a kérdőív kitöltőinek 42 százaléka simán így fogyasztja el ebédjét vagy vacsoráját. Minden harmadik ember kupon- vagy bónuszajánlatokból, illetve ezek akár képes értékeléseiből tájékozódik. 72 százalék a neten olvas utána az adott helynek, közel 60 százalék pedig ismerősei ajánlásaira hagyatkozik. A barátok ajánlása a legfiatalabb korosztályban még nagyobb hatású (76%), a neten pedig a 30–39 éves válaszadók 91 százaléka ellenőrzi a kinézett éttermet.

A Bónusz Brigád és a GKI Digital kérdőívének készítői arra is kíváncsiak voltak, hogy mi az az összeg, amit a válaszadók egy-egy új étel kipróbálására szánnak: az derült ki, hogy a legtöbben 2 és 5000 forint körüli összeget tartanak reálisnak egy fogásra kifizetni.

Megvesszük vagy elkészítjük otthon?

Bolognai spagettit és pizzát talán mindenki készített már otthon, de gyros- vagy sushikészítésre kevesen vagy senki nem vállalkozik – a kutatás készítőit az is érdekelte, hogy az adott nemzet ételeit készként veszik, vagy maguk készítik a válaszadók. A magyar konyha ételeit legtöbben maguk készítik, az olasz konyha ételeire mindkettő jellemző: sokan készítik otthon, de sokan veszik meg étteremben is. Ami a görög és a francia konyhát illeti, azt inkább készen vesszük, nem pepecselünk vele otthon. Kínai, vietnami, japán és thai ételeket szinte senki nem készít otthon, ezt inkább hazavisszük készen, vagy étteremben esszük.

Gnocchi, csevapcsicsa, puliszka

A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös felmérése arra is rákérdezett, hogy melyik ételt ismerik és kóstolták már a válaszadók. Természetesen szinte mindenki (94%) evett már pizzát, de csevapcsicsát is 81 százalék kóstolt már. 70 százalék felett vannak, akik ettek már baklavát, sóletet és gnocchit. Kevesen ettek még coleslaw-t, pho levest és parmentiert – többek között ezek is megkóstolhatók a Bónusz Brigád ajánlataival, melyekkel az egész világ gasztronómiája beutazható, kipróbálható. A válaszadók közel fele egyébként szívesen megtanulna ilyesmiket főzni, a 18–29 évesek közel 70 százaléka venne részt örömmel egy főzőtanfolyamon.

A munkahelyen is a házi kosztra esküszik a magyar
Az irodai dolgozók többsége a munkahelyén fogyasztja el ebédjét, amit jellemzően otthonról visz magával. Különösen igaz mindez a 18 és 30 év közöttiekre: ennek a korcsoportnak a háromnegyede fogyasztja délben a magával hozott ételeket – ez derül ki a felnőtt magyar internetezők munkahelyi étkezési szokásairól szóló – a Profession.hu és a Wolt Magyarország közös – reprezentatív felmérésből. A kutatás eredményei szerint az ételrendelések során is a házias ízeket részesítjük előnyben.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo