Idén nem marad el a nyaralás - ezek a legnépszerűbb úti célok a magyarok körében

Az elmúlt hetek korlátozások enyhítéséről és az oltási számok markáns növekedéséről szóló híreinek hatására a nyári utazás újra biztosabbnak látszik. A Szallas.hu és az Ipsos friss reprezentatív felmérése szerint a lakosság harmada újra bízik abban, hogy el tud menni nyaralni. A következő időszak további lazító intézkedései és a beoltottak számának gyarapodása kedvezően befolyásolhatja az utazással kapcsolatos bizonytalanságot, így a hazai turizmust is.

Tihany (Fotó: Pixabay.com)

Míg tavaly a lakosság közel fele jutott el nyaralni a pandémia két hulláma között, az idei nyár már most kedvezőbbnek tűnik a hazai turisztikai szereplők számára. A Szallas.hu 2021 februárjától kéthetente végez reprezentatív felmérést az Ipsos-szal a lakosság körében, hogy pontosan lássák az aktuális trendeket. A legfrissebb adatok szerint már háromból két válaszadó tervez nyaralást.

„A lazító bejelentések hatása egyértelműen látszik a foglalási számokban is, napról-napra gyarapodnak a nyári előfoglalások – mondta Trepess Beatrix, a Szallas.hu közösségi média és pr és menedzsere. – A tavaly ilyenkori foglalásoknak a többszöröse érkezik be jelenleg a nyárra.” Már a lakosság harmada bízik abban, hogy biztosan el tud menni üdülni az idén. Így reménykedhetnek a szállásadók is, hogy sikerül dübörgő szezont megélniük. Az átlagos foglalási ár 9 070 forint/fő/éj, míg az átlagos foglalási érték 118 700 forint. „Bár a kutatásban résztvevők többsége maximum 100 ezer forint körüli szállásköltséggel tervez, összköltségben többet költenének a nyaralók, maximum 300 ezer forinttal kalkulálnak” – tette hozzá Trepess Beatrix.

Úgy néz ki, hosszabb is lesz a vakáció, mint tavaly: az átlagos foglalási hossz 4 éj idén, míg tavaly 2-3 éj volt. A családi nyaralást tervezők aránya jelentősen megnőtt március elejére és ez az arány még április első felére is megmaradt. A Szallas.hu foglalási adatai alapján az átlagos vendéglétszám foglalásonként 3-4 fő.

A felmérés alapján 10-ből 8 nyaralást tervező nem hotelben tölti majd nyaralását. A Szallas.hu foglalási adatai szerint bár tavaly közel azonos arányban osztoztak az apartmanok (27,74 százalék) és a hotelek (27,68 százalék) a vendégeken, az idei nyári foglalások 33 százaléka apartmanba szól, míg hotelbe 25 százalék. De nem csak hotelek lemorzsolódó vendégei választják inkább az apartmanokat: jóval nagyobb az átrendeződés a panziók esetén is, ahol a tavalyi 16 százalékos foglalási arány idén 11 százalékra csökkent.

Külföldre megyünk vagy belföldön töltjük a nyári szabadságunkat?

Az eddig lezárult öt kutatás eredménye alapján kizárólag belföldi nyaralást a lakosság kétharmada, külföldit tízből 2 fő tervez idén nyárra. A bel- és külföldre is utazók aránya visszatért a március eleji és azelőtti szintre (11-12 százalék). Az Ipsos felmérése szerint a legkedveltebb belföldi úti cél a Balaton és környéke, ahová a nyaralók több mint fele utazna idén. Ezen belül kifejezetten Siófokra 10-12 százalékuk menne üdülni. Megnőtt Hévíz népszerűsége (7 százalék) április elejére, emellett pedig továbbra is vonzó Eger, Hajdúszoboszló és Lillafüred-Szilvásvárad is. Április elején öt külföldi utazást tervezőből négy Európán belül szervezné idei nyaralását, közülük 22 százalék menne a horvát „riviérára”. A Szallas.hu foglalási statisztikái is igazolják a közvélekedést. A Balaton továbbra is népszerű, a foglalások 35 százalékát ide tették meg június-augusztus közötti időszakra. A nyári top10 belföldi úti cél között az első helyezett és további 3-4 település is a Balaton térségében található. A legkeresettebb Siófok, a foglalások ötöde oda szól. De az élmezőnyben van Balatonfüred, Hajdúszoboszló, Hévíz, Eger, Gyula, Zalakaros, Pécs, Balatonlelle és Szeged is.

Régiós bontásban kedvelt még Észak-Magyarország is, a foglalások 16,3 százaléka szól ide (pl. Eger, Lillafüred, Egerszalók, Miskolctapolca, Szilvásvárad). Nyugat-Dunántúlra eddig kb. minden tizedik foglalás szól (pl. Zalakaros, Sopron, Sárvár, Bük, Kőszeg), a Dél-Alföldre pedig az összes leadott foglalás 9,4 százaléka (pl. Gyula, Szeged, Szarvas, Mórahalom, Békésszentandrás).

Április elején a nyaralást nem tervezők aránya stagnálást mutat, a lakosság egyharmada továbbra sem tud vagy nem mer tervezni. Túlnyomó részük a 3. koronavírus hullám tetőzése és részleges korlátozásai miatt (60 százalék), vagy anyagi gondokkal küzd (30 százalék), hiszen sokan elveszítették munkahelyüket vagy egyéb nehezebb élethelyzetbe kerültek. A lakosság 11 százaléka gondolja úgy, hogy a munkája és az ezzel kapcsolatos bizonytalanság miatt nem tervez nyaralást.

A top 10 belföldi úti cél 2021 nyarán (foglalási darabszám alapján):

  1. Siófok
  2. Balatonfüred
  3. Hajdúszoboszló
  4. Hévíz
  5. Eger
  6. Gyula
  7. Zalakaros
  8. Pécs
  9. Balatonlelle
  10. Szeged
Foglalások darabszámának eloszlása főbb régiónként:
  • Balaton: 35 százalék
  • Észak-Magyarország: 16 százalék
  • Nyugat-Dunántúl: 10 százalék
  • Dél-Alföld: 9 százalék
  • Dél-Dunántúl: 8 százalék
  • Észak-Alföld: 7 százalék
  • Közép-Dunántúl: 5 százalék
  • Budapest és vonzáskörzete: 5 százalék
  • Tisza-tó: 2 százalék
A foglalások eloszlása szállástípusonként 2021 nyarán (zárójelben a 2020-as arányok):
  • Apartman: 33 százalék (27,74 százalék)
  • Hotel: 25 százalék (27,68 százalék)
  • Vendégház: 24 százalék (20,9 százalék)
  • Panzió: 11 százalék (16,08 százalék)
  • Egyéb: 7 százalék (7,53 százalék)

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo