A szállodaipar konszolidációját befolyásolják a makrokörnyezeti hatások és az iparág-specifikus tényezők, úgymint globalizáció, változó vásárlói preferenciák, innováció és technológia. Az idei évben a szállodacégek folytatják a fúziókat és vállalatfelvásárlásokat, hogy tőkésíthessék a megcélzott vállalatok értékét – áll az EY globális vendéglátóipari előrejelzésében.
Az elemzés szerint a talpon maradás és a siker nagyban függ attól, hogy a következő kérdésekre hogyan reagálnak a cégek:
- Képesek-e hozzáigazítani bevételi stratégiákat a piac dinamikájához, a fejlődő technológiához és a folyamatosan beáramló új kínálathoz?
- El tudják-e kerülni, hogy növekvő kiadásaik ellenére ne a minőség rovására őrizzék meg eredményességüket?
- Mennyire használják ki a közösségi médiában rejlő lehetőségeket arra, hogy interakcióba léphessenek a célközönségükkel?
- Hogyan tudnak felkészülni a kiberbűnözés jelentette kihívásokra?
Adatbányászat nélkül könnyű lemaradni
A vezető szállodaipari cégek mind kiemelt hangsúlyt fektetnek az adatgyűjtésre és adatelemzésre. A megfelelő döntések meghozásához elengedhetetlen az egyre nagyobb mennyiségű adathalmazok tárolása és megfelelő technikával való analizálása. Mivel a szállodaipar hatalmas mennyiségű adatot halmoz fel, annak hatékony felhasználása drámaian változtatja meg az iparág működését – vélik az elemzők Azok, akik kellő energiát fordítanak az átfogó adatelemzésre, nemcsak az ügyfélélményt fokozhatják, de a tulajdonosok jobb mérleg szerinti eredménynek is örülhetnek. (Egyértelmű versenyhátrányt jelent, ha egy cég nem foglalkozik az ügyfélélmény fejlesztésével, ez már bizonyos. De hogy adjuk a megbecsültség érzését a vásárlóknak? Itt elmondjuk.)
Ahogy mondani szokás, az adat az új olaj, de ebben a dinamikus fejlődésben nemcsak CRM-re, bevételnövekedésre és vendégélményre fókuszáló elemző eszközökre van szükség, hanem a marketing és a kommunikációs csatornáink digitalizálására is.
A szállodák több mint kétharmada gyűjt rendszeresen adatokat a vendégekről, azonban kevesebb, mint felük használja fel ezeket tudatosan, személyre szóló ajánlatok készítése céljából – írtuk a Piac & Profit egy korábbi cikkében. Az elmúlt években a szállodai foglalások terén is megerősödtek az online platformok és az online térben található utazási irodák. Rengeteg szállás lelhető fel olyan online gyűjtőoldalakon, ahol lehetőség van pár kattintással foglalást intézni, azonban sok szállásadó még mindig a klasszikus, offline eszközökre alapozza elérhetőségét és marketingjét. Ma már nem pusztán az online foglalás lehetősége fontos, de az is, hogy a hotelek saját, megfelelően optimalizált weboldalukon győzhessék meg potenciális célcsoportjukat arról, hogy ők a megfelelő választás.
Utazáskor a fogyasztó nem pusztán szálláshelyet, hanem egyre inkább élményt keres. Így kiemelten hasznos, ha nagy adathalmazból megfelelő konklúziót vonhatunk le, és ez alapján célcsoportra szabhatjuk a szolgáltatásokat. Minden vendégnek egyéni preferenciái vannak, ezen igények ismerete és kielégítése elengedhetetlen a versenyben maradáshoz.
Nem utolsósorban az egyirányú és a kétirányú kommunikáció is online megoldást igényel. Előbbi elsősorban a vendégek kényelmét szolgálja, utóbbi a szállásadónak ad lehetőséget arra, hogy hírlevél vagy a közösségi média segítségével állandó vendégkört alakíthasson ki maga körül, akiket könnyen visszacsábíthat egy-egy meghirdetett akcióval.
A szállodaipar nem elsők között lép be a digitális világba, de elkerülhetetlen, hogy előbb-utóbb ez a szegmens is ilyen irányba viszi még az alapvető folyamatait is. Ennek fényében érdemes megfontolni, hogy olyan iparágakból vegyünk fel alkalmazottakat, ahol ezek a megoldások és technológiák már mindennaposnak számítanak.