Az ételek egyes összetevői néhány embernél allergiás reakciót vagy intoleranciát válthatnak ki, ami súlyos tünetekkel járhat, egészséget és életet veszélyeztető helyzeteket is előidézhet - Magyarországon minden negyedik embert érint az allergia valamelyik formája! Éppen ezért az élelmiszer-vállalkozókat, vendéglátókat jogszabály kötelezi arra, hogy az általuk kínált élelmiszerek allergiát és intoleranciát okozó összetevőiről pontos tájékoztatást nyújtsanak vendégeiknek. A vendégek a megkapott információk alapján dönthetik el, hogy elfogyasztják az ételt vagy elutasítják azt.
A vendéglátó vállalkozások tájékoztatására segédletet állított össze a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) a vendéglátó vállalkozók részére arról, hogy miként tájékoztassák vendégeiket a felszolgált ételek allergén összetevőiről. Az iránymutató dokumentum a kötelezően betartandó jogszabályi előírások mellett hasznos, gyakorlatias tanácsokat is tartalmaz annak érdekében, hogy a vendéglátók pontos, szakszerű információkkal segíthessék a fogyasztók tudatos és felelős ételválasztását. Ennek segítségével válaszolunk most a legfontosabb kérdésekre! (A teljes segédlet innen letölthető!)
Mit kell tennie a vendéglátónak?
Elsőként ki kell írnia, hogy az allergén információhoz hol tud a vendég hozzájutni. Ez minden vendéglátó számára kötelező. Ha több értékesítő hely van egy-egy üzletben, akkor ezt minden értékesítő helyen (pultnál) ki kell írni.
Mikor kell a vendéget tájékoztatni?
A vásárlást megelőzően, vendéglátás esetében az étel megrendelése előtt kell tájékoztatni. Ezt segíti a már említett tájékoztató tábla, amely megadja az allergén információ elérhetőségét. A tájékoztatás nem járhat a fogyasztó számára többletköltséggel!
A vendéglátó választhat, az információt átadhatja szóban vagy írásban.
Hogyan kell írásban tájékoztatni?
Írásbeli közlés eszköze lehet például a kihelyezett tábla, az étlap, a szórólap, vagy megrendelőlap, távértékesítéskor a honlap, de modern eszközök, pl. interaktív tábla, tablet is használhatók. Az írásbeli közléshez használt eszközök használatakor is fontos, hogy a már említett figyelmeztető felirat ezekhez az eszközökhöz „vezesse” a vendéget. Az írásbeli tájékoztatón az egyes ételekben az összetevők alapján jelen lévő allergének felsorolása szerepeljen. Fontos az összetett összetevőkre (pl. mártások, szószok) is figyelni, azok allergén összetevőit is fel kell tüntetni. A felsorolás történhet megnevezéssel, ábrákkal és piktogramokkal is. Amennyiben ábrás, vagy piktogramos a tájékoztatás, jelmagyarázat szükséges, melyből egyértelműen azonosítható az adott allergén.
Hogyan kell szóban tájékoztatni?
A vendéget a vásárlást megelőzően kell szóban tájékoztatni, a tájékoztatásról kioktatott személyzetnek. A tájékoztatás alapja az adott ételre vonatkozó dokumentum lehet, melyet kérésre a vendégnek be kell mutatni.
Szóbeli tájékoztatással olyan munkatársat kell megbízni, akit az allergén információ átadásról dokumentáltan kiképeztek, és aki a nyitvatartási idő alatt jelen van. A szóbeli tájékoztatás is dokumentum alapú, azaz a kijelölt munkatársnak ismernie kell azt a dokumentumot, amelyben a szóban elmondott információk megtalálhatók. Ez a dokumentum lehet az anyaghányad nyilvántartás, de bármi más, ami bármikor kéznél van és szükség esetén bemutatható.
Milyen dokumentumban szerepeljenek az ételek allergén összetevői?
Az ételkészítés alapdokumentuma az anyaghányad nyilvántartás, vagy kalkuláció. Ennek tartalmaznia kell azt, hogy az adott étel milyen allergiát, vagy intoleranciát okozó anyagokat tartalmaz. Figyelem! Az összetett összetevők allergiát, vagy intoleranciát okozó összetevőit is fel kell tüntetni, és azokról is információt kell adni! Ilyen például egy-egy kész szósz, mártás, csokoládé stb.