Allergének: miről és hogyan kell tájékoztatni a vendéget?

A vendéglátósokat törvény kötelezi arra, hogy az általuk felszolgált ételek és italok allergiát, intoleranciát okozó összetevőiről tájékoztassák a vendégeiket. De hogyan kell ezt megtenniük? A legfontosabb kérdésekre adunk most választ a NÉBIH által összeállított tájékoztató anyag segítségével!

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az ételek egyes összetevői néhány embernél allergiás reakciót vagy intoleranciát válthatnak ki, ami súlyos tünetekkel járhat, egészséget és életet veszélyeztető helyzeteket is előidézhet - Magyarországon minden negyedik embert érint az allergia valamelyik formája! Éppen ezért az élelmiszer-vállalkozókat, vendéglátókat jogszabály kötelezi arra, hogy az általuk kínált élelmiszerek allergiát és intoleranciát okozó összetevőiről pontos tájékoztatást nyújtsanak vendégeiknek. A vendégek a megkapott információk alapján dönthetik el, hogy elfogyasztják az ételt vagy elutasítják azt.

A vendéglátó vállalkozások tájékoztatására segédletet állított össze a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) a vendéglátó vállalkozók részére arról, hogy miként tájékoztassák vendégeiket a felszolgált ételek allergén összetevőiről. Az iránymutató dokumentum a kötelezően betartandó jogszabályi előírások mellett hasznos, gyakorlatias tanácsokat is tartalmaz annak érdekében, hogy a vendéglátók pontos, szakszerű információkkal segíthessék a fogyasztók tudatos és felelős ételválasztását. Ennek segítségével válaszolunk most a legfontosabb kérdésekre! (A teljes segédlet innen letölthető!)

Kép:Flickr/audi-luci-store

Mit kell tennie a vendéglátónak?

Elsőként ki kell írnia, hogy az allergén információhoz hol tud a vendég hozzájutni. Ez minden vendéglátó számára kötelező. Ha több értékesítő hely van egy-egy üzletben, akkor ezt minden értékesítő helyen (pultnál) ki kell írni.

Mikor kell a vendéget tájékoztatni?

A vásárlást megelőzően, vendéglátás esetében az étel megrendelése előtt kell tájékoztatni. Ezt segíti a már említett tájékoztató tábla, amely megadja az allergén információ elérhetőségét. A tájékoztatás nem járhat a fogyasztó számára többletköltséggel!

Az étlapon nem látszik az áfacsökkentés
Habár január elsejétől jelentősen, 27 százalékról 18 százalékra csökkent a vendéglátás áfája, ez nem látszik, sőt inkább emelkedtek az árak az étlapokon.
Hogyan kell a vendégeket tájékoztatni?

A vendéglátó választhat, az információt átadhatja szóban vagy írásban.

Hogyan kell írásban tájékoztatni?

Írásbeli közlés eszköze lehet például a kihelyezett tábla, az étlap, a szórólap, vagy megrendelőlap, távértékesítéskor a honlap, de modern eszközök, pl. interaktív tábla, tablet is használhatók. Az írásbeli közléshez használt eszközök használatakor is fontos, hogy a már említett figyelmeztető felirat ezekhez az eszközökhöz „vezesse” a vendéget. Az írásbeli tájékoztatón az egyes ételekben az összetevők alapján jelen lévő allergének felsorolása szerepeljen. Fontos az összetett összetevőkre (pl. mártások, szószok) is figyelni, azok allergén összetevőit is fel kell tüntetni. A felsorolás történhet megnevezéssel, ábrákkal és piktogramokkal is. Amennyiben ábrás, vagy piktogramos a tájékoztatás, jelmagyarázat szükséges, melyből egyértelműen azonosítható az adott allergén.

Hogyan kell szóban tájékoztatni?

A vendéget a vásárlást megelőzően kell szóban tájékoztatni, a tájékoztatásról kioktatott személyzetnek. A tájékoztatás alapja az adott ételre vonatkozó dokumentum lehet, melyet kérésre a vendégnek be kell mutatni.

Különadót kapnak az éttermek
2018. január 1-jétől bevezeti a kormány a turizmusfejlesztési hozzájárulást. Ezzel vélhetően a már bejelentett áfacsökkentéssel kieső bevételeket akarják pótolni. Az érdekképviseleteknek tetszik a különadó.
Ki adhat szóbeli tájékoztatást?

Szóbeli tájékoztatással olyan munkatársat kell megbízni, akit az allergén információ átadásról dokumentáltan kiképeztek, és aki a nyitvatartási idő alatt jelen van. A szóbeli tájékoztatás is dokumentum alapú, azaz a kijelölt munkatársnak ismernie kell azt a dokumentumot, amelyben a szóban elmondott információk megtalálhatók. Ez a dokumentum lehet az anyaghányad nyilvántartás, de bármi más, ami bármikor kéznél van és szükség esetén bemutatható.

Milyen dokumentumban szerepeljenek az ételek allergén összetevői?

Az ételkészítés alapdokumentuma az anyaghányad nyilvántartás, vagy kalkuláció. Ennek tartalmaznia kell azt, hogy az adott étel milyen allergiát, vagy intoleranciát okozó anyagokat tartalmaz. Figyelem! Az összetett összetevők allergiát, vagy intoleranciát okozó összetevőit is fel kell tüntetni, és azokról is információt kell adni! Ilyen például egy-egy kész szósz, mártás, csokoládé stb.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo