Elmosódó határok a gasztroforradalomban

Budapest belvárosában továbbra is tombol a gasztroforradalom, újabbnál újabb éttermek nyílnak. Bár a kínálat főként street food ételekből áll, mégis az árak és alapanyagok tekintetében gyakran a hamburgerek és egyéb finomságok már a fine dining kategóriába sorolhatók, hiszen a séfek gondosan kidolgozott stratégia alapján állítják össze az egyes menüket. Miért kattannak rá a street foodra annyira az emberek, melyik az első számú kedvenc étel és miben más a magyar fogyasztó az amerikaihoz képest? Többek között ezekre a kérdésekre adtak választ a Zing Burger és Tuning Burger alapítói.

Az utóbbi években berobbanó gasztroforradalom alaposan a feje tetejére állította a budapesti éttermek világát és újrarajzolta a főváros teljes gasztronómiai térképét. A fine dining magas színvonalú képviselői mellett azonban a street food is új értelmet nyert, mára már nemcsak a hamburgerezésről beszélhetünk, hanem számtalan újító, forradalmi megoldásokkal és alapanyagokkal dolgozó vállalkozásról is. A LifeTv Street Food sztori című műsora utánajárt, miért őrülnek meg az emberek a hamburgerért és merre tart ez az irányzat.

„A tendencia az, hogy egyre közelebb kerül egymáshoz a street food és fine dining világa.  Beszivárogtak a különböző gourmet technológiák a gyorsételek elkészítésének folyamataiba, illetve több új street food étterem tulajdonosa a fine dinning helyekről kerül ki" - kezdte Susánszky Ádám, a Zing Burger alapítója, aki elárulta azt is, hogy miben különbözik a magyar fogyasztó az amerikaitól. „A fő eltérés az étkezések helyszínében van: amíg Budapesten az összes étkezés kevesebb, mint 10 százaléka történik vendéglátóhelyeken, addig ez az USA-ban 30-40 esetleg 50 százalékos arányt is eléri" - mondta a szakember.

Kép: LifeTv Street Food Sztori

Az elsőszámú kedvenc street food itthon még mindig a gyros, második helyen áll a hamburger, és utána jönnek az elmúlt két évben itthon is elterjedt pho levesek és a BBQ smokerben készült szendvicsek" - folytatta Ádám. A szakember azt is elmondta, hogy miért imádják annyira az emberek a street food ételeket.

Nagy a pörgés és a lehetőség a street food piacon
Itthon is berobbant a street food, szinte minden sarkon kaphatók "egykezes" ételek. Annak jártunk utána, hogy mi a robbanásszerű növekedés oka, ami még a Gundel érdeklődését is felkeltette.
„A népszerűséget szerintünk két fontos tényező befolyásolja; az egyik, hogy a street food, ha jól csinálják és a megfelelő, minőségi alapanyagokat használják hozzá, okozhat olyan kulináris élményt, mint egy fine dinning fogás. "A másik, hogy egy olyan szokáshoz kapcsolódó élményt ad, amit a modern életformát választó 16-40 éves közeg egyre sűrűbben él át. Méghozzá a "városi étkezés" vagy "city food" élményét, amit egyedül, haverral, barátnővel, ebédszünetben vagy munkából hazafelé egyre többen engedhetnek meg maguknak." –  mondta el Susánszky, hozzátéve, hogy a vidék felé is nyitnak: terveik között szerepel, hogy 2-3 éven belül egy átfogó, vidéki street food hálózatot hozzanak létre, ami a főbb városokban is új versenyhelyzetet eredményezhet" - emelte ki Susánszky.

Kép: LifeTv Street Food Sztori

Előtérben a turisták

„Ma már a vendégeink 70 százaléka külföldi, ami többek között azért előnyös, mert a magasabb árképzésnek köszönhetően megfelelően képzett, jól megfizetett munkatársakkal tudunk együtt dolgozni és prémium színvonalú alapanyagokból tudjuk elkészíteni ételeinket. Úgy gondolom, mindkettő a sikeres vendéglátás alapköve" - mondta Erdélyi Róbert Tuning Burger & Bar vezetője, aki azt is elárulta, hogy miben látja a street food sikerét Magyarországon.

Száguld a gasztroexpressz, de fogynak az utasok
Jelentős forgalomnövekedéssel zárták a 2015-ös évet az előző évhez képest az éttermi vendéglátással foglakozó hazai vállalkozások, ami optimizmusra adhat okot a jövőre vonatkozóan is, ugyanakkor egyre kevesebb szereplő van talpon a piacon.
„Míg más országokban a hamburger nem több, mint egy kézben is fogyasztható egyszerű alapanyagokból készült gyorsétel, addig mi ezt az élményt gourmet szintre fejlesztettük. Sok helyen most már késsel, villával eszik a hamburgert és olyan hozzávalókból készítik, amelyeket a külföldi, nívós éttermek séfjei is bátran használnának. A minőségi nyersanyagok és a kreativitás elindított egy olyan folyamatot, ami miatt elmosódtak a tradicionális étkezés határai, és ma már nem degradáló egy üzletembernek hamburgert vagy egyéb gyorsételt rendelni. Ma street foodolni, fesztiválra járni trendi, a megváltozott fogyasztási szokások tették naggyá ezt a műfajt" - mondta el Róbert. Tapasztalatai szerint az európai fogyasztók igényesebbek az amerikaiaknál, ugyanis nekünk a minőség jobban számít, mint a mennyiség, és nem csupán az a cél, hogy az ember jóllakjon.

Véleményvezér

Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat

Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat 

Példátlan állami terrorcselekmény volt.
Croissant mindössze 2 ezer 500 forintért

Croissant mindössze 2 ezer 500 forintért 

Régen a lángos egy olcsó népi eledel volt, ma már egy másik kategória, ahogy sok egyéb élelmiszer is.
Varga Judit, Magyar Péter exneje jó párt választott a régi helyébe

Varga Judit, Magyar Péter exneje jó párt választott a régi helyébe 

Egy különleges közbeszerzés furcsaságai.
Hadházy Ákos újabb gyöngyszemet talált a piliscsabai erdőben

Hadházy Ákos újabb gyöngyszemet talált a piliscsabai erdőben  

2,2 milliárd forintból, EU-s támogatással épül egy tűzoltólaktanya. 
Ilyet még nem látott, újabb luxus bölcsődét talált Hadházy Ákos

Ilyet még nem látott, újabb luxus bölcsődét talált Hadházy Ákos  

i bölcsőde EU-s támogatással, 220 millióból épült Ürömön, leginkább egy villára hasonlít. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo