Elmosódó határok a gasztroforradalomban

Budapest belvárosában továbbra is tombol a gasztroforradalom, újabbnál újabb éttermek nyílnak. Bár a kínálat főként street food ételekből áll, mégis az árak és alapanyagok tekintetében gyakran a hamburgerek és egyéb finomságok már a fine dining kategóriába sorolhatók, hiszen a séfek gondosan kidolgozott stratégia alapján állítják össze az egyes menüket. Miért kattannak rá a street foodra annyira az emberek, melyik az első számú kedvenc étel és miben más a magyar fogyasztó az amerikaihoz képest? Többek között ezekre a kérdésekre adtak választ a Zing Burger és Tuning Burger alapítói.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utóbbi években berobbanó gasztroforradalom alaposan a feje tetejére állította a budapesti éttermek világát és újrarajzolta a főváros teljes gasztronómiai térképét. A fine dining magas színvonalú képviselői mellett azonban a street food is új értelmet nyert, mára már nemcsak a hamburgerezésről beszélhetünk, hanem számtalan újító, forradalmi megoldásokkal és alapanyagokkal dolgozó vállalkozásról is. A LifeTv Street Food sztori című műsora utánajárt, miért őrülnek meg az emberek a hamburgerért és merre tart ez az irányzat.

„A tendencia az, hogy egyre közelebb kerül egymáshoz a street food és fine dining világa.  Beszivárogtak a különböző gourmet technológiák a gyorsételek elkészítésének folyamataiba, illetve több új street food étterem tulajdonosa a fine dinning helyekről kerül ki" - kezdte Susánszky Ádám, a Zing Burger alapítója, aki elárulta azt is, hogy miben különbözik a magyar fogyasztó az amerikaitól. „A fő eltérés az étkezések helyszínében van: amíg Budapesten az összes étkezés kevesebb, mint 10 százaléka történik vendéglátóhelyeken, addig ez az USA-ban 30-40 esetleg 50 százalékos arányt is eléri" - mondta a szakember.

Kép: LifeTv Street Food Sztori

Az elsőszámú kedvenc street food itthon még mindig a gyros, második helyen áll a hamburger, és utána jönnek az elmúlt két évben itthon is elterjedt pho levesek és a BBQ smokerben készült szendvicsek" - folytatta Ádám. A szakember azt is elmondta, hogy miért imádják annyira az emberek a street food ételeket.

Nagy a pörgés és a lehetőség a street food piacon
Itthon is berobbant a street food, szinte minden sarkon kaphatók "egykezes" ételek. Annak jártunk utána, hogy mi a robbanásszerű növekedés oka, ami még a Gundel érdeklődését is felkeltette.
„A népszerűséget szerintünk két fontos tényező befolyásolja; az egyik, hogy a street food, ha jól csinálják és a megfelelő, minőségi alapanyagokat használják hozzá, okozhat olyan kulináris élményt, mint egy fine dinning fogás. "A másik, hogy egy olyan szokáshoz kapcsolódó élményt ad, amit a modern életformát választó 16-40 éves közeg egyre sűrűbben él át. Méghozzá a "városi étkezés" vagy "city food" élményét, amit egyedül, haverral, barátnővel, ebédszünetben vagy munkából hazafelé egyre többen engedhetnek meg maguknak." –  mondta el Susánszky, hozzátéve, hogy a vidék felé is nyitnak: terveik között szerepel, hogy 2-3 éven belül egy átfogó, vidéki street food hálózatot hozzanak létre, ami a főbb városokban is új versenyhelyzetet eredményezhet" - emelte ki Susánszky.

Kép: LifeTv Street Food Sztori

Előtérben a turisták

„Ma már a vendégeink 70 százaléka külföldi, ami többek között azért előnyös, mert a magasabb árképzésnek köszönhetően megfelelően képzett, jól megfizetett munkatársakkal tudunk együtt dolgozni és prémium színvonalú alapanyagokból tudjuk elkészíteni ételeinket. Úgy gondolom, mindkettő a sikeres vendéglátás alapköve" - mondta Erdélyi Róbert Tuning Burger & Bar vezetője, aki azt is elárulta, hogy miben látja a street food sikerét Magyarországon.

Száguld a gasztroexpressz, de fogynak az utasok
Jelentős forgalomnövekedéssel zárták a 2015-ös évet az előző évhez képest az éttermi vendéglátással foglakozó hazai vállalkozások, ami optimizmusra adhat okot a jövőre vonatkozóan is, ugyanakkor egyre kevesebb szereplő van talpon a piacon.
„Míg más országokban a hamburger nem több, mint egy kézben is fogyasztható egyszerű alapanyagokból készült gyorsétel, addig mi ezt az élményt gourmet szintre fejlesztettük. Sok helyen most már késsel, villával eszik a hamburgert és olyan hozzávalókból készítik, amelyeket a külföldi, nívós éttermek séfjei is bátran használnának. A minőségi nyersanyagok és a kreativitás elindított egy olyan folyamatot, ami miatt elmosódtak a tradicionális étkezés határai, és ma már nem degradáló egy üzletembernek hamburgert vagy egyéb gyorsételt rendelni. Ma street foodolni, fesztiválra járni trendi, a megváltozott fogyasztási szokások tették naggyá ezt a műfajt" - mondta el Róbert. Tapasztalatai szerint az európai fogyasztók igényesebbek az amerikaiaknál, ugyanis nekünk a minőség jobban számít, mint a mennyiség, és nem csupán az a cél, hogy az ember jóllakjon.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo