Az éttermi vendéglátás az egyik legsérülékenyebb szolgáltatási szektor

A fővárosban működő éttermi, mozgó vendéglátással foglakozó vállalkozások jól teljesítettek az elmúlt években, de jól látszanak a szektor alapvető problémái is – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató statisztikáiból.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A budapesti éttermeket és egyéb vendéglátó-ipari egységeket üzemeltető vállalkozások összárbevétele 2014-ben 217 milliárd forint volt, 2016-ban pedig meghaladta a 274 milliárd forintot. Ezzel párhuzamosan azonban a működő cégek száma folyamatosan csökkent: míg 2014-ben 7929 működő vállalkozást tartottak nyilván, addig tavaly már csak 7537 darab, jelenleg pedig mindössze 7008 darab ilyen profilú cég maradt a piacon. A több más területen gondot okozó munkaerőhiány a budapesti éttermek alkalmazotti statisztikáiból nem olvasható ki. A vizsgált időszakban az alkalmazotti összlétszám folyamatosan bővült. Ennek valószínű oka a fővárosnak az országostól eltérő, kedvezőbb munkaerő piaci helyzete, valamint a vidékinél némileg kedvezőbb munkabérek. Ugyanakkor a KSH adatai szerint 2016-ban a vendéglátásban dolgozók nettó átlagkeresete 110 373 forint volt, ami jelentősen elmarad a más szektorokban elérhető nettó keresetektől, valamint a nemzetgazdasági átlagtól is.

Év Működő cégek száma (db) Alkalmazotti létszám (fő) Nettó árbevétel (E Ft) Felszámolási eljárások aránya (%) Végrehajtási eljárások aránya (%) CFI (%)
2014 7929 34 376 217 284 525 5,06 14,07 13,70
2015 7998 36 755 268 105 065 1,80 11,27 18,88
2016 7537 38 439 274 615 620 1,84 13,21 19,42
2017 7008 39 880 Nem lezárt év Nem lezárt év Nem lezárt év Nem lezárt év
Az éttermi, mozgó vendéglátás még mindig az egyik legsérülékenyebb szolgáltatási szektor. Ezt jól mutatja az OPTEN cégfluktuációs indexének (CFI) alakulása a vizsgált időszakban. A piacra belépő és onnan távozó cégek számának arányosítása a működő vállalkozások számához azt mutatja, hogy bár sokan látnak fantáziát a budapesti étteremnyitásban, ezzel párhuzamosan sokan kénytelenek lehúzni a rolót. Ráadásul ez a mutató 2014 óta folyamatosan növekszik: 2016-ban 19,42 százalékon állt, ami jóval magasabb, mint az országos átlag. Szintén a szektor sérülékenységét mutatja az elindult végrehajtási eljárásoknak a működő cégek számához mért magas aránya.

Mivel a hazai vendéglátással foglakozó cégek 44 százaléka budapesti, ezért e vállalkozások teljesítménye döntően befolyásolja a hazai vendéglátás egészének eredményeit is. A reálkeresetek növekedése, a végrehajtott áfacsökkentés és a kedvező turisztikai teljesítménymutatók alapján a kereslet további bővülése várható. Kérdés, hogy az elsősorban minőségi munkaerőhiánnyal, és gyakran fizetési nehézségekkel küzdő piaci szereplők mennyire tudják e kedvező folyamatokat a javukra fordítani – zárja elemzését Hantos Zoltán, az OPTEN céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo