Nem várt fordulat volt a kiskereskedelemben, hogy tavaly decemberében az élelmiszerboltokban alig vásároltak többet, mint egy évvel korábban, így az előrejelzett növekedésből szinte semmi sem lett. Az élelmiszerboltok egyébként általában lassabban mozogtak korábban a boltos költekezés bővülésének átlagánál, de ez érthető is, hiszen a családi költekezésben itt számolgatnak „miből-mennyit” alapon a legtöbbet a háziasszonyok. 2014-18 között az élelmiszerboltos vásárlások közel ötödével nőttek (volumenben, azaz mennyiségben), miközben a boltos kiskereskedelem egésze 30%-kal ugrott meg.
Közben szépen hízott a vendéglátás is. A növekedés üteme ugyan hullámzott, de összességében - öt esztendő alatt együtt számolva - megközelítette a negyven százalékot. Ez nem csak azt jelenti, hogy a növekedés üteme kétszerese volt az élelmiszerboltosokénak, hanem azt is, hogy sebességben lepipálta a boltos kiskereskedelem egészét is – írta a KSH adatai alapján a blokkk.com.
A vendéglátás általános forgalmi adójának kulcsa 2018-ra két lépcsőben 5 százalékra csökkent, de ebből a vendégek az árlapokon semmit sem láttak, mert nem csak nem csökkentek, hanem éppen fordítva, közben emelkedtek az éttermi árak: egyébként a kereskedelmi vendéglátás, a munkahelyi vendéglátás és a szeszesital fogyasztás áfakulcsa nem változott. (A teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a kedvezményes adókulcs érvényesítésének feltételei annyira bonyolultak, hogy az éttermek – önhibájukon kívül – nehezen értelmezik a rájuk vonatkozó törvényeket.)
Az elmúlt öt év során az élelmiszer költekezés egésze közel ezernégyszáz milliárd forinttal emelkedett (folyó áron számolva), és ennek a pénznek - tehát a növekménynek - a 30 százalékát a vendéglősök zsebelték be, miközben az élelmiszerboltosokkal közös élelmiszeres piacnak csak ötöde kötődött hozzájuk az időszak végén.
De úgy látszik ebből is, a kényelemre, ha van rá pénz, van rá igény is. És ez a fogyasztás más területein is széles sávban söpör, hiszen sok más egyéb mellett ennek is köszönhető a boltba járást kímélő webkereskedelem száguldása, vagy éppen az élelmiszerboltokban is a kész hidegkonyhás, vagy éppen a büféételek kínálatának bővülése is.