Kriston László cikkei


Kriston László cikkei

Nyomja a pénzt a húsipar a műhúsba

Nyomja a pénzt a húsipar a műhúsba 

Világszerte gyors a népesség növekedése, és nő az igény a fehérjedús étrendre. A vásárlók GMO-mentes és egészséges húst szeretnének, de az állattenyésztésnek óriási az ökolábnyoma. A húsipari konszernek tolják a tőkét a műhúst fejlesztő startupokba, és a séfek is nagyon érdeklődnek a termék iránt. Ez lehet az állati fehérjetermelés jövője. Csodaszer a globális éhezés ellen?
Hosszú még az út az etikus divatipar létrejöttéig

Hosszú még az út az etikus divatipar létrejöttéig 

A diszkontdivat olcsó termékeinek haszonélvezői vagyunk. Ennek ára azonban negatív externáliák garmadája: környezetszennyezés és a harmadik világ polgárainak alkalmazása embertelen körülmények közepette. Hogyan tisztulhat meg a divatipar?
Értékvezérelt vállalat: a cégvezér egyben küldetésvezér

Értékvezérelt vállalat: a cégvezér egyben küldetésvezér 

A cégvezetők úgy vélik, a társadalomtudatos üzletvitel növeli a vállalat teljesítményét, de még érzik, hogy saját cégüknél lenne mit javítani e téren. Szakadék van a szándékok és a tettek között. Ötletek ennek áthidalására.
Az etikus küldetéstudat segít a cég teljesítményének növelésében

Az etikus küldetéstudat segít a cég teljesítményének növelésében 

Az alapdilemma ez: a profitnövelés szerepel az első számú célként, vagy a fogyasztók és a társadalom? Shareholder- vagy a stakeholder-szemlélet? A cégvezetők többsége főleg az előbbit kommunikálja, még akkor is, ha az utóbbit is fontosnak tartja.
Eloszlatunk 8 tévhitet a GDPR-ról

Eloszlatunk 8 tévhitet a GDPR-ról 

Az uniós adatvédelmi irányelv (GDPR) rendelkezései körül sok tévhit kering. Ezeket tisztázták a Piac & Profit GDPR - finisben című konferenciájának előadói.
Kitalálnád melyik a világ legnagyobb B vállalata?

Kitalálnád melyik a világ legnagyobb B vállalata? 

Segítünk: a Danone North America. A Danone-csoport nyolc leányvállalata szerezte meg a Benefit Corporation, vagyis a B vállalat cégformát, melyet olyan cégek kapnak meg, mely a társadalmi közérdeket szolgáló küldetést a profitérdekkel egyenrangú tényezőként kezelik. A cég B vállalattá alakítása során 1500 kérdést tett fel magának a menedzsment.
A szuverenitás már régóta illúzió

A szuverenitás már régóta illúzió 

A rendszerelmélet felől érkezett el a modern tudomány, az ökológia és az ősi spiritualitás szintetizálásáig László Ervin tudományfilozófus, a Budapest Klub alapítója. A kozmosz intelligenciája címmel megjelent új könyve apropóján beszélgettünk a 86 éves professzorral.
"Csókos" kapitalizmus

"Csókos" kapitalizmus 

Magyarországon a fenntarthatóság, ezen belül a megújuló energia még mindig keresi a helyét. Jellemző példái az útkeresésnek az átgondolatlan, rossz helyre és rosszul telepített biomassza alapú erőművek. A kudarcok tanulságairól is beszélt lapunknak Dinya László, az Eszterházy Károly Egyetem és a Szegedi Egyetem tanára.
Megmenthetik világunkat a társadalmi kötvények?

Megmenthetik világunkat a társadalmi kötvények? 

Ez a legintenzívebb trend most a tőkepiacokon. A befektetők olyan tematikus kötvényekbe fektetnek, melyek hasznos társadalmi ügyeket finanszíroznak és hozamot is termelnek. Multinacionális vállalatok éppúgy kibocsátanak ilyen kötvényt, mint polgármesteri hivatalok és nemzetközi szervezetek.
Nem könnyű bejutni a kínai piacra, de nagyon megéri

Nem könnyű bejutni a kínai piacra, de nagyon megéri 

A csődtől nem menti meg a céget a Kínába történő exportálás és akármire nem vevő a piac. De akinek összejön és hosszútávú kapcsolatokat épít ki, annak a piac méreténél fogva nagyon jövedelmező tud lenni a kereskedelem. Nem árt tájékozódni a keresletről és a kínálatról előzetesen.

Sinkó Ottó: nem butul a magyar, csak fogy! 

Legtöbbünk még a hetvenes-nyolcvanas évekből, a nappalijából ismeri a Videoton márkanevet. Ma a cég professzionális integrált szerződéses gyártó vállalat. A változásokról Sinkó Ottóval, a cég társigazgatójával és egyik tulajdonosával beszélgettünk.

A városi szmog miatt olyan a tüdőnk, mint a láncdohányosoké 

A szmog korra és nemre való tekintet nélkül mindenkinek az egészségére káros hatással van. A kiskorúakat is sújtja. Tudósok kiszámolták, hány cigaretta elszívásával egyenlő, ha egy szmogos nagyvárosban élünk. A számok megdöbbentőek.

Ezért vásárolunk eszetlenül 

Többre becsüljük a vagyonunkat, mint amekkora. Gazdagabbnak érezzük magunkat, mint amennyire el vagyunk eresztve anyagilag. És megveszünk mindent hitelre, nem gondolva a holnapra, a törlesztési kötelezettségekre. Az emberek kétharmada így működik. Vagy Te a maradék egyharmadba tartozol? Így tudhatod meg.

A vásárlók azonosulnak a társadalomtudatos márkákkal 

Ha két kényelmet és minőséget nyújtó cég közül kell választani, az fog győzni, amelyik valamilyen pluszt tud felmutatni az éthoszában, az üzletpolitikájában: lehetőleg társadalmi elkötelezettséget és szerepvállalást. Ilyenek a B vállalatok, melyek világjobbító, etikus értékrendjével versenyelőnyre tesznek szert. A munkaerő megtartásában is erősek ezek a cégek.

Még az Északi-sark is tele van szeméttel 

Miért termelünk olyan sok szemetet? Több oka van. Túlfogyasztunk. Túl sok mindent csomagolunk plasztikba. Sok helyen nincsenek megfelelő hulladékújrafeldolgozó üzemek. Az újrahasznosítás során veszít a hulladék a minőségéből és értékéből.

Van ahol már gondolkodó gép kezeli a befektetéseket 

Villámgyorsan cselekszik és kiváltja a kezdő, junior-szintű munkavállalókat a Wall Streeten. Abbie máris milliárd dollárokat forgat egymaga. Tulajdonképpen a virtuális asszsiztens, Alexa "rokona".

Etikus divat: egyre több márka tiltja be a szőrmét 

Az állatvédő szervezetek évtizedek óta kampányolnak a prémes öltözetek ellen. A nagy brandek végre meghajolnak a nyomás előtt, de elsősorban amiatt, mert az új generáció ízlése már másmilyen. Nekik nem kellenek bundák és prémes ujjú vagy nyakú kabátok.

Talajba ásnák a műanyagszemetet az unióban 

Január óta Kína nem veszi át a műanyagszemetünket. Európa-szerte kezd feltornyosulni az eddig játszi könnyedséggel a világ másik felére szállított hulladékfajta. Az EU kénytelen újrafeldolgoznia a plasztikszemetét, de egyesek azt a megoldást szorgalmazzák, hogy süllyesszük a földbe, és ássuk ki akkor, amikor fejlettebbek lesznek a feldolgozási technológiák.

Kína nem fogadja a szemetünket: világcégek mondanak búcsút a műanyagnak 

„Divatba jött” a világmárkáknál a plasztikellenesség. Kína már nem engedi be a külföldi hulladékot, emiatt erősödött fel hirtelenjében a márkák politikailag korrekt antiplasztik-filozófiája. Angliában például 70 vállalat csatlakozott a UK Plastic Pacthez, hogy műanyagmentessé tegyék ellátási láncukat. Ez az első ilyen széles körű, céges összefogás, amit vélhetően más országokban is követnek majd hasonló szövetkezések.

Beszólt a Greenpeace a Nestlének plasztikcsomagolás ügyben 

A svájci élelmiszeripari óriáscég 2025-től csakis újrahasznosítható anyagokból állítja elő termékei csomagolását. Tudta, hogy a világosabb színű csomagolást könnyebb újrahasznosítani?

Pro bono: Erin Brockovich után szabadon 

Szervezett rendszere van már annak, hogyan vállalják el az elit multinacionális ügyvédi irodák a civil szervezetek ügyeit pro bono, azaz ingyen. A cél, hogy ezzel hozzájáruljanak egy fenntarthatóbb és igazságosabb társadalom megteremtéséhez.

Kürti Sándor: „A GDPR nem büntetőtörvény” 

A nemzetközileg elismert adatmentő vállalkozás névadó mogulja természetesen szakmailag érintett a törvényben, és sajátos szemszögből látja annak hasznosságát. Kürti Sándor szerint éppen ideje, hogy az információs szupersztrádának is legyen afféle KRESZ-szabályrendszere.

GDPR: önéletrajzok, GPS-ek és munkahelyi kamerák 

A meghirdetett állásra jelentkező személyek önéletrajza bővelkedik személyes adatokban. A felvett munkatársakról is számos adattal rendelkeznek a munkaadó cégek. És akkor még szó sincs a térfigyelő kamerákról és GPS-ekről. Hogyan kell kezelni ezeket az adatokat a GDPR elvei szerint?

Plasztik helyett itt a gyapjú- és bambuszalapú csomagolás 

Pizzát, ásványvizet és mirelit termékeket is műanyag nélküli csomagolással igyekeznek megoldani a környezettudatos cégek. Gyapjúból, bambusznádból, alumíniumból és cukornádból készülnek a legújabb alternatívák.

Körforgásos gazdaság: ez lesz a fenntarthatóság fősodra 

Az üzleti szféra zöldülése eddig elsősorban az üvegházgázemisszió csökkentésére irányult. Az új korszellem azonban már a legkülönfélébb szennyező anyagok környezetbe bocsátásának megelőzésére irányul. Hogyan lehet úgy termelni és fogyasztani, hogy a cégek, városok és kormányok megoldják a minden keletkező hulladék újrafeldolgozását?

2017-ben voltak a legmelegebbek az óceánok 

A klímaváltozás mérésében nemcsak a talaj és a levegő hőmérséklete számít, hanem a tengeré is. Az óceánok melegedése jelzi a legpontosabban a klímaváltozás gyorsaságát. Az öt legmelegebb évet az óceán hőmérsékletében mind ebben az évtizedben mérték.

Ezért követ téged a hirdetés 

Hogyan működik a fogyasztó agya? Hogyan lehet vásárlásra ösztönözni? Milyen szokások figyelhetők meg a vásárlók körében? A téma szakértői a legfrissebb trendeket ismertették a Piac & Profit Webáruházi trendek - 2018 című konferenciáján.

GDPR: bejelentem az incidenst, és fizetek, vagy sunnyogok? 

Korlátozni kell a hozzáféréseket az ügyfelek személyes adataihoz a munkatársak körében. Lejárt annak az ideje, amikor mindenki bányászhatott a cégnél mindenféle belső adatbázisban. Az adatfeldolgozó alvállalkozókkal való viszonyt is szerződésben kell szabályozni. Többféle módszerrel is védekezhetünk a nagy bírságok veszélye ellen.

Hét általánosan elterjedt tévhit a GDPR-ról 

Az uniós adatvédelmi irányelv (GDPR) tartalma körül sok a mítosz és a tévhit. Ezeket oszlatták el a Piac & Profit GDPR - finisben című konferenciájának előadói.

Plasztiklábnyom: beszól a márkáknak a műanyagellenes mozgalom 

Egyre több márka vesz igénybe újrahasznosított műanyagot termékei gyártásához. A Greenpeace pedig a környezettudatos fogyasztóknak ad hangot a #BreakFreeFromPlastic-kampánnyal. Ennek petícióját eddig egymillióan írtak alá.

Túl nehéz feladat a napfény tompítása, véli az ENSZ 

A geoenginering egyik leleménye, miszerint vegyi anyagokat szórnának a magas légkörbe, hogy így tompítsák a napsugarak erejét, túl nehéz feladatnak mutatkozik ahhoz, hogy kivitelezhető legyen, vonta le a konklúziót az ENSZ vizsgálata.

Robotokkal helyettesítené a méheket a Walmart 

Világszerte nagy probléma, hogy megcsappant a beporzást végző méhek populációja. Az élelmiszer, a kozmetikai és a divatipar is érintett, hiszen rengeteg növény függ a beporzástól. A Walmart repülő minirobotokkal végeztetné el a beporzást. A méhpopuláció csökkenése miatt leginkább a kakaóbabot és a csokigyártást fenyegeti veszély.

Újrahasznosíthatók lesznek a PET-palackok egy új enzimmel 

Brit tudósok véletlenül hozták létre a mutánsenzimet, mely feldolgozza a műanyagot. A felfedezés megoldást kínálhat a globális plasztikproblémára: túl sokat gyártunk, túl sok kerül lebonthatatlan hulladékként a környezetbe.

Karbonsemleges az autómegosztás az Uber riválisánál 

Már az első évben több millió dollárt költ a Lyft karbonsemlegesítő projektekre, vagyis olyan beruházásokra, amik üvegházgáz-megkötéssel ellentételezik az autóhasználattal járó káros anyag kibocsátást. Az Uber vetélytársa így próbál ügyféllojalitást kiépíteni a környezettudatos polgárok körében.

Nemcsak az újrahasznosításról szól a körforgásos gazdaság 

A lineáris gazdaságról, az eldobó társadalomról, amelyben mindent kihajítunk, körforgásos gazdaságra kell átállnunk, különben nem leszünk képesek csökkenteni környezetszennyezésünket.

Miamit elnyelik a hullámok 

A város lyukacsos mészkőtalajra épült, végleges megoldás tehát nincs a problémára. A földből is fel fog törni a tengervíz, hiába szorítják ki a dagályt a felszínen. Lehetséges, hogy a város egyes részei lakhatatlanná válnak 2060 után.

Dinya László: "Nem minden zöld, ami megújuló" 

Terjed a nap- és szélenergia, de az állam pénzt osztogatott olyan erőművekre, melyeknek működése nem gazdaságos. Dinya László szerint csak olyan beruházásokra kellene támogatást adni, ami önmagában is piacképes.

Az aksik miatt nagy biznisz a fémújrahasznosítás 

Az elektromos autók számának növekedésétől meglódul az igény a lítium, a kobalt és egy sor más fém iránt, amiket a járművek akkumulátoraihoz használnak fel. "Városi bányászatnak" nevezik a megunt, kidobott elektromos eszközökből a különféle fémek újrahasznosítását.

Rovarokból szerzünk be majd fehérjét 

Nyugi, nem kell rágcsálnunk a rovarokat, porrá zúzzák őket a kedvünkért. Ebből készülnek fehérjedús készítmények, étrendkiegészítők. A természeti környezet is jól jár így, hiszen az állatok takarmányozásához szükséges szója termesztése rendkívül erőforrásigényes és környezetszennyező.

Megoldás a globális éhínségre: csótánytej?! 

A csótányok tejében van egy fehérjekristály, ami négyszer több tápanyagot tartalmaz, mint a tehéntej. Ez hasznos eszköz lehet a globális élelemzésben.

A biotermelés vethet véget az éhezésnek 

A globális élelmezést jelenleg drága műtrágyákat, gyomirtókat és növényvédő szereket használó mezőgazdálkodással oldjuk meg, ami fenntarthatatlan, mert ez nemcsak a természeti környezetre, de az emberi egészségre is ártalmas.

GDPR-finisben: hírlevelek, tévhitek, adatleltárok, megfeleltetések 

Az EU-s adatvédelmi törvény, a GDPR elveit, előírásait és a praktikus teendőket ismertette 16 szakember a Piac & Profit által rendezett GDPR - Finisben című konferencián. A legfőbb gondolatokat idézzük fel összefoglalónk 1. részében.

Megbetegednek a műanyagszeméttől a korallszigetek 

A korallszigeteket 11 milliárd műanyag-hulladékdarab szennyezi és betegíti. Olyan ez, mintha a korall üszkösödni kezdene. Méghozzá a plasztikhulladéktól. Pedig a korallok szén-dioxid-elnyelők, tehát kulcsfontosságúak klímajövőnk szempontjából.

Éhínséget hozhat a klímaváltozás 

Olyan sokáig halogattunk a hatékony emissziócsökkentést, hogy az élelmiszerellátás biztonsága így is, úgy is sérülni fog. A kérdés az, mennyire lesz súlyos az élelmiszerválság?

A műhús is GMO 

Az állattenyésztés üvegházgázvonzata óriási, a hús iránti globális igény egyre nő. Egy amerikai cég húsmentes húspogácsát fejlesztett ki hamburgerhez, de génmódosított növényeket használ hozzá, ami szintén nem a zöldek kedvence. Az eljárás számos kérdést és kételyt is felvet.

A vanília ára: erdőirtás és gyilkosságok 

A világ első számú vaníliaexportőre Madagaszkár. A vanília magas árfolyama miatt farmerek és bűnözők vetélkednek egymással, s az erdőket is irtják az ültetvények létesítése érdekében.

Inkább a húsról mondunk le, mint a benzines kocsinkról 

Többen lettek vegetáriánusok, hogy így enyhítsék fogyasztásuk környezeti terhelését, mint amennyien hajlandók voltak lemondani arról, hogy saját személygépkocsival közlekedjenek – derült ki egy angliai vizsgálatból.

Zöld forradalmat indít házon belül a McDonald’s 

Csökkentené légszennyezését az étteremhálózat, papír alapú szívószálakat is kipróbál angliai éttermeiben, és fenntarthatóvá kívánja tenni a csirketenyésztést. Utóbbit a márka tekintélyvesztése elleni reakciónak látják állatvédők, miután a The New York Timesban egész oldalas hirdetésben támadták a gyorsétterem-hálózatot.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Költségkímélés

Milyen ingatlanra harapnak a külföldi vásárlók?

Milyen ingatlanra harapnak a külföldi vásárlók? 

Noha a számuk az előző évihez képest csökkent, 2023-ban némileg erősödött a külföldi vásárlók súlya a hazai lakáspiacon.
Igazi kincs lehet az Ön személyes bankára, és nem is elérhetetlen

Igazi kincs lehet az Ön személyes bankára, és nem is elérhetetlen 

Miközben a kamatok világszerte egyre alacsonyabbak, és a forint is veszít értékéből, idén is rekordokat döntögettek a tőzsdeindexek és a nemesfémek.
Nehéz helyzetben a családok, ahol beteg lesz hirtelen egy idős hozzátartozó

Nehéz helyzetben a családok, ahol beteg lesz hirtelen egy idős hozzátartozó 

Az öngondoskodás egy újabb szintje.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo