Többször írtunk már a B vállalatok filozófiájáról, a mozgalom 2010 utáni virágzásáról, mely a címet odaítélő B Lab működésének köszönhető. De hogy a gyakorlatban hogyan történik az üzletvitel és az üzleti szabályzat átalakítása, hogy egy vállalat kiérdemelje ezt a minősítést, arról keveset tudni. Jól illusztrálja e folyamatot a Danone esete. Ugyan a joghurtmárka küldetésében mindig is szerepelt a társadalmi felelősségvállalás, egy cégakvizíció és belső szabályrendszere átdolgozása segítette hozzá ahhoz, hogy megkapja a B vállalat minősítést.
A cégalapító víziója
A Danone globális lefedettséggel bíró cég, mely 130 országban van jelen. Alapítója, Antoine Riboud mindig is szívéhez közel állónak érezte a társadalom segítését, mint ügyet, ezért 1972-ben az anyagi sikerre törekvést, mint működési elvet és a társadalmi előrehaladás elvével kombinálta, s ezt "duális projektnek" nevezte el. Ribous felismerte, hogy "csak egy Föld van, és csak egyszer élünk", ezért mindent meg kell tenni az ökoszisztémák és az emberi egészség megőrzéséért, javításáért. (Ezek voltak azok az évek, amikor a Római Klub jelentései rávilágították a világ figyelmét a gazdasági növekedés határaira, s arra, hogy mennyire kiszipolyozzuk és szennyezük a természeti környezetünket a termelési folyamatainkkal és a fogyasztásunkkal.)
A 2017-ben 24 milliárd eurós árbevételt elkönyvelő vállalat alaptevékenységének fontos eleme, hogy egészséges élelmiszereket igyekszik piacra dobni. Ez nemcsak a tejtermékeiknél szempont, hanem az ásványvizek, a bébiételek, vagy a gyógyászati célú tápanyagkészítmények terén is.
Ahogy az angol szaksajtó mondani szokta, a "vállalat DNS-ében" régóta benne foglaltatik a világjobbítás és a társadalmi felelősségvállalás iránti elkötelezettség. E misszió tekintetében fontos mérföldkövek voltak még a következők:
- 2001-ben megfogalmazták a cég fenntarthatósági-fejlődési iránymutatását, melyek a leányvállalatok elkezdtek alkalmazni működésükben.
- 2006-ban a mikrohitelek bangladesi pionírja, Mohámmád Junusz segítségével létrhozták a Danone Communitiest (Danone Közösségek).
A Danone North America az organikus, vagyis vegyszermentes élelmiszerekben utazó WhiteWave Foods nevű amerikai cég felvásárlásával ugrott egyet a világjobbítás ranglétráján. Azon kívül, hogy a cégakvizíció jó lehetőséget teremtett a Danone-nak arra, hogy növelje részesedését az amerikai piaci tortában (az USA piacán ezzel bekerült a 15 legnagyobb élelmiszeripari konszern közé, 20 százalékra növelve az amerikai eladásokat a cég teljes, globális árbevételében), a felsővezetés azt is eldöntötte, hogy a felvásárlással 2017 áprilisában létrejövő amerikai leányvállalatot Public Benefit Corporation-ként jegyzi be.
"A cégfelvásárlás mindig jó alkalom az ilyesfajta átalakításokra", mondta a Sustainable Brands-nek Lorna Davis, a B vállalat mozgalom globális nagykövete, a Danone vezérigazgatójának tanácsadója.
A vezetés tudta, hogy ezzel a legnagyobb B vállalatot hozhatja létre. Kitűzték célnak, hogy 2020-ra meg is szerzik a B vállalat minősítést a B Labtől. Ezt a célt a vártnál két évvel korábban, 2018-ban sikerült teljesíteniük.
Gyakorlati átalakítás
Ehhez persze el kellett végezniük a cég alapszabályzatának átalakítását, folyamatainak átszervezését, új iránymutatások kidolgozását, majd pedig megfelelni a B Lab szigorú átvilágításának.
- Létrehoztak egy "terelő" testületet, mely irányítja az átalakulást.
- Közel 1500 kérdést fogalmaztak meg, melyek mentén véghezviszik az átszervezést.
- E folyamatban 150 stakeholderrel egyeztettek. Mivel a cég több mint 130 országban van jelen és 900 millió fogyasztót szolgál ki, az érintett közösségek száma is nagy.
- A B vállalati alapelveket bedolgozták a beszállító-kiválasztás folyamatába és a beszállítók képzésébe. Ahol lehetséges, helyből -a feldolgozóüzem körzetében- szerződnek beszállítókkal, hogy csökkentsék a szállítás ökológiai lábnyomát és növeljék a helyi foglalkoztatottságot.
- Ma a Danone-nak 8 leányvállalata B vállalat, a 6000 főt foglalkoztató Danone North America pedig a legnagyobb B Corporation a világon. Az amerikai cég forgalma 2017-ben elérte a 6 milliárd dollárt.
- A B Lab kiadott egy esettanulmányt a Danone átalakulásáról, hogy ezzel bátorítsa az óriáscégeket a B vállalattá válásban.
- A Danone célja, hogy a teljes cégcsoportot B vállalattá alakítsa, s ágazatában elsőként szerezze meg ezt a minősítést, hogy ezzel az üzleti élet fősodrába hozza a fenntarthatóságot, mint alaptevékenységhez kötődő elvet, s egyúttal új üzleti modellek létrehozására inspirálja a versenytársakat.
(Sustainable Brands, Reuters)