A mesterséges intelligencia megtámadta a hirdetési piacot

Az AI olyan sebességgel alakítja át a média működését, hogy a szakma gyakran nem tudja követni. Generatív nyelvi modellek írnak cikkeket, képgenerátorok illusztrációkat készítenek, algoritmusok ajánlják és terjesztik a tartalmakat. Ez a folyamat felgyorsítja és olcsóbbá teszi a tartalomkészítést, ugyanakkor komoly mellékhatásokkal is jár: csökken az emberi kreativitás tere, nő a dezinformáció kockázata, és egyre több kreatív szakember érzi veszélyben a munkáját.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A gond ott van, hogy nem a jövőről beszélünk, hanem a jelenről. Ma már elő-előfordul, hogy AI-nyelvi modellek írják meg a cikkeket, amelyeket gyakran úgy publikálnak, hogy egyetlen emberi szerkesztő sem olvasta el előzetesen. És másnap reggel az olvasók egy része nem újságírói elemzéseket, hanem újabb AI-modellek által készített összefoglalókat kap ezekről a cikkekről. Ez már most a mindennapok része, nem valami futurisztikus vízió.

Organikus elérés és hirdetési bevételek

A legnagyobb médiumok a saját bőrükön érzik az AI terjedésének árnyoldalait. A New York Times organikus keresési forgalma három év alatt 44 százalékról 36,5 százalékra esett vissza. A Business Insider 55 százalékos Google-forgalomcsökkenést jelentett 2022 és 2025 között, amely 21 százalékos létszámleépítést vont maga után. A HuffPost és a DailyMail.com forgalma akár 40 százalékkal is csökkent a Google új AI-funkciói miatt. A Washington Post szintén visszaesést látott a keresőből érkező látogatók számában.

A hirdetési piac szélsebesen alakul át
A hirdetési piac szélsebesen alakul át
Fotó: Depositphotos
Ezek nem apró kilengések, hanem rendszerszintű változások. Az organikus forgalom visszaesése közvetlenül érinti a hirdetési bevételeket, hiszen:

kevesebb kattintás = kevesebb megjelenítés = kisebb hirdetési torta.

És itt lépnek képbe az ügyfelek is: ha a reklámköltés szerkezete változik, az fog nyerni, aki gyorsan felismeri az új terepet, és a többiek előtt vált, vagy igazodik az hullámhoz, meglovagolva azt.

A média válasza: perek, licencmegállapodások, új modellek

A nagy kiadók próbálnak válaszolni. A New York Times beperelte az OpenAI-t és a Microsoftot szerzői jogsértés miatt, ugyanakkor tárgyalnak licencmegállapodásokról is. Az Atlantic vezetője, Nicholas Thompson nyíltan kijelentette: a keresőforgalom „nullára csökkenhet”, ezért a közvetlen olvasói kapcsolatokat erősítik.

Véleményvezér

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo