Ahogy azt cikkünk első részében írtuk, a cégvezetőknek ügyelniük kell arra, hogy az alkalmazottakkal úgy kommunikáljanak, hogy abból kifejeződjön a társadalmi felelősségvállalás, máskülönben nem lehet beléjük plántálni a céges filozófiát, és azzal átitatni a vállalat mindennapos működését. Íme három további fontos szempont:
Új kérdések
Amikor egy cégvezető kiszáll vállalata egyik telephelyére vagy üzemébe, nagyon fontos szempont, hogy miről érdeklődik. Ez formálja a vállalati kultúrát.
A vezetőknek oda kell figyelniük arra, hogy milyen kérdéseket tesznek fel, mert a kérdések által feszegetett témák épülnek be a munkavállalók tudatába, mint olyan szempontok, amikre ügyelniük kell.
Van egy olyan mondás az angolszász üzleti kultúrában, hogy „ami mérhető, az elvégezhető”. Talán érvényesebb lenne azt mondani, hogy ami megkérdezhető, arra lehet koncentrálni, és elvégezni.
A Qantas Airlinesnál, mely gyakran szerepel a legbiztonságosabb légitársaságok toplistáján, a menedzserek a személyes szemléknél nem győzik a biztonsági intézkedésekről faggatni munkatársaikat, azonosítani a kényes pontokat, rámutatni, hol szükséges még javítani a gyakorlaton. Saját közszerepléseik során is folyton ezt a témát hangsúlyozzák.
A 3M nevű bányaipari konglomerátum vezérigazgatója, Inge Thulin például valahányszor ellátogat a cég egyik telephelyére, mindig a fenntarthatóságról kérdezi a beosztottjait, hogy ők mit tesznek ott a környezeti tehertétel csökkentéséért, mert tudatosítani akarja a vállalat minden alkalmazottjával, hogy neki személy szerint ez a legfontosabb megfontolás, s a cég küldetéstudatásnak is a legfontosabb eleme.
Ha egy cégvezető csak a számokról, a profitról, az üzleti eredményességről tesz fel kérdéseket állandóan, annak a társaságnak a kultúrája nem igazán fog egy magasabb értékrendet tükrözni a munkavállalói szinten sem.
Annak a vállalatnak a mindennapjaiba épülhet be a küldetéstudat, a céges vízió, a pozitív társadalmi hatásra való törekvés, ahol ezek a vissza-visszatérő kérdések:
- Boldogabbá tettük ma a fogyasztókat?
- Hogyan tettük ma jobbá a világot?
- Mit teszünk, hogy csökkentsük az ökológiai lábnyomunkat?
A főnök vezérigazgató CEO helyett valójában CPO, vagyis Chief Purpose Officer. Napi munkája szerves részévé kell tenni a vállalat stakeholder-szemléletét.
„Nekem kell a fenntarthatósági igazgatónak lennem, nem oszthatod ki ezt a feladatot másnak” – mondta a Coca-Cola egykori vezérigazgatója, Muhtar Kent, aki most az igazgatótanács elnökeként működik, és aktívan részt vesz a vállalat fenntarthatósági céljainak megvalósításában.
Minden döntést összehangolni a küldetéstudattal
Az egészséges élelmiszereket árusító Whole Food bolthálózat küldetésének tartja, hogy fenntartható módon készült termékeket árusítson. Ez magában foglalja az alapanyagok (termény, állat) termesztését és tenyésztését is.
A cég vezérigazgatója, Walter Robb jó ideig erkölcsi félmegoldással prezentálta a termékskálát: felcímkéztette azokat a termékeket, melyek nem fenntarható forrásból erednek. Ezek a piros színnel ellátott áruk olyan halfajtákat tartalmaztak, melyeket túlhalászat sújt világszerte, vagy olyan hálóval halásszák őket, hogy azzal sérül az ökoszisztéma.
Aztán eljött az idő, amikor nem lehetett meghátrálni a döntés elől, hogy a cégvezetés végre rászánja magát: csakis fenntartható tengeri élelmiszereket árusítanak.
Nagy horderejű céges döntéseknél mindig van bizonyos fokú kockázat. Ilyen az, amikor például új terméket dob piacra a vállalat, vagy leépíti egyik üzletágát. De a küldetéstudatnak át kell hatnia ezeket a döntési folyamatokat.
Ez pedig úgy lehetséges, ha a felsővezetők állandóan azt kérdezik maguktól: „Ha komolyan gondoljunk a küldetésünket, hogy javítani akarunk az emberek életén, és a tágabb körű érintetteknek, az stakeholdereknek is kedvezni szeretnénk, nemcsak a részvényeseknek (shareholdereknek), akkor ennek tudatában hogyan döntsünk most ebben a pillanatban ebben és abban a kérdésben?”
A vállalat filozófiája, a céges kultúra alapértékei csak úgy érvényesülhetnek a gyakorlatban, ha ezek az értékek napi szintű megfontolássá növik ki magukat. Szűrővé, filterré válik az ember elméjében, melyek áthatják választásait és döntéseit.
(Sustainable Brands)