Értékvezérelt vállalat: a cégvezér egyben küldetésvezér

A cégvezetők úgy vélik, a társadalomtudatos üzletvitel növeli a vállalat teljesítményét, de még érzik, hogy saját cégüknél lenne mit javítani e téren. Szakadék van a szándékok és a tettek között. Ötletek ennek áthidalására.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ahogy azt cikkünk első részében írtuk, a cégvezetőknek ügyelniük kell arra, hogy az alkalmazottakkal úgy kommunikáljanak, hogy abból kifejeződjön a társadalmi felelősségvállalás, máskülönben nem lehet beléjük plántálni a céges filozófiát, és azzal átitatni a vállalat mindennapos működését. Íme három további fontos szempont:

Új kérdések

Amikor egy cégvezető kiszáll vállalata egyik telephelyére vagy üzemébe, nagyon fontos szempont, hogy miről érdeklődik. Ez formálja a vállalati kultúrát.

A vezetőknek oda kell figyelniük arra, hogy milyen kérdéseket tesznek fel, mert a kérdések által feszegetett témák épülnek be a munkavállalók tudatába, mint olyan szempontok, amikre ügyelniük kell.

Van egy olyan mondás az angolszász üzleti kultúrában, hogy „ami mérhető, az elvégezhető”. Talán érvényesebb lenne azt mondani, hogy ami megkérdezhető, arra lehet koncentrálni, és elvégezni.

A Qantas Airlinesnál, mely gyakran szerepel a legbiztonságosabb légitársaságok toplistáján, a menedzserek a személyes szemléknél nem győzik a biztonsági intézkedésekről faggatni munkatársaikat, azonosítani a kényes pontokat, rámutatni, hol szükséges még javítani a gyakorlaton. Saját közszerepléseik során is folyton ezt a témát hangsúlyozzák.

A 3M nevű bányaipari konglomerátum vezérigazgatója, Inge Thulin például valahányszor ellátogat a cég egyik telephelyére, mindig a fenntarthatóságról kérdezi a beosztottjait, hogy ők mit tesznek ott a környezeti tehertétel csökkentéséért, mert tudatosítani akarja a vállalat minden alkalmazottjával, hogy neki személy szerint ez a legfontosabb megfontolás, s a cég küldetéstudatásnak is a legfontosabb eleme.

Ha egy cégvezető csak a számokról, a profitról, az üzleti eredményességről tesz fel kérdéseket állandóan, annak a társaságnak a kultúrája nem igazán fog egy magasabb értékrendet tükrözni a munkavállalói szinten sem.

Kép: Pixabay

Annak a vállalatnak a mindennapjaiba épülhet be a küldetéstudat, a céges vízió, a pozitív társadalmi hatásra való törekvés, ahol ezek a vissza-visszatérő kérdések:

  • Boldogabbá tettük ma a fogyasztókat?
  • Hogyan tettük ma jobbá a világot?
  • Mit teszünk, hogy csökkentsük az ökológiai lábnyomunkat?
A cégvezér küldetésvezér

A főnök vezérigazgató CEO helyett valójában CPO, vagyis Chief Purpose Officer. Napi munkája szerves részévé kell tenni a vállalat stakeholder-szemléletét.

„Nekem kell a fenntarthatósági igazgatónak lennem, nem oszthatod ki ezt a feladatot másnak” – mondta a Coca-Cola egykori vezérigazgatója, Muhtar Kent, aki most az igazgatótanács elnökeként működik, és aktívan részt vesz a vállalat fenntarthatósági céljainak megvalósításában.

Minden döntést összehangolni a küldetéstudattal

Az egészséges élelmiszereket árusító Whole Food bolthálózat küldetésének tartja, hogy fenntartható módon készült termékeket árusítson. Ez magában foglalja az alapanyagok (termény, állat) termesztését és tenyésztését is.

A cég vezérigazgatója, Walter Robb jó ideig erkölcsi félmegoldással prezentálta a termékskálát: felcímkéztette azokat a termékeket, melyek nem fenntarható forrásból erednek. Ezek a piros színnel ellátott áruk olyan halfajtákat tartalmaztak, melyeket túlhalászat sújt világszerte, vagy olyan hálóval halásszák őket, hogy azzal sérül az ökoszisztéma.

Aztán eljött az idő, amikor nem lehetett meghátrálni a döntés elől, hogy a cégvezetés végre rászánja magát: csakis fenntartható tengeri élelmiszereket árusítanak.

Nagy horderejű céges döntéseknél mindig van bizonyos fokú kockázat. Ilyen az, amikor például új terméket dob piacra a vállalat, vagy leépíti egyik üzletágát. De a küldetéstudatnak át kell hatnia ezeket a döntési folyamatokat.

Ez pedig úgy lehetséges, ha a felsővezetők állandóan azt kérdezik maguktól: „Ha komolyan gondoljunk a küldetésünket, hogy javítani akarunk az emberek életén, és a tágabb körű érintetteknek, az stakeholdereknek is kedvezni szeretnénk, nemcsak a részvényeseknek (shareholdereknek), akkor ennek tudatában hogyan döntsünk most ebben a pillanatban ebben és abban a kérdésben?”

A vállalat filozófiája, a céges kultúra alapértékei csak úgy érvényesülhetnek a gyakorlatban, ha ezek az értékek napi szintű megfontolássá növik ki magukat. Szűrővé, filterré válik az ember elméjében, melyek áthatják választásait és döntéseit.

(Sustainable Brands)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo