Értékvezérelt vállalat: a cégvezér egyben küldetésvezér

A cégvezetők úgy vélik, a társadalomtudatos üzletvitel növeli a vállalat teljesítményét, de még érzik, hogy saját cégüknél lenne mit javítani e téren. Szakadék van a szándékok és a tettek között. Ötletek ennek áthidalására.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ahogy azt cikkünk első részében írtuk, a cégvezetőknek ügyelniük kell arra, hogy az alkalmazottakkal úgy kommunikáljanak, hogy abból kifejeződjön a társadalmi felelősségvállalás, máskülönben nem lehet beléjük plántálni a céges filozófiát, és azzal átitatni a vállalat mindennapos működését. Íme három további fontos szempont:

Új kérdések

Amikor egy cégvezető kiszáll vállalata egyik telephelyére vagy üzemébe, nagyon fontos szempont, hogy miről érdeklődik. Ez formálja a vállalati kultúrát.

A vezetőknek oda kell figyelniük arra, hogy milyen kérdéseket tesznek fel, mert a kérdések által feszegetett témák épülnek be a munkavállalók tudatába, mint olyan szempontok, amikre ügyelniük kell.

Van egy olyan mondás az angolszász üzleti kultúrában, hogy „ami mérhető, az elvégezhető”. Talán érvényesebb lenne azt mondani, hogy ami megkérdezhető, arra lehet koncentrálni, és elvégezni.

A Qantas Airlinesnál, mely gyakran szerepel a legbiztonságosabb légitársaságok toplistáján, a menedzserek a személyes szemléknél nem győzik a biztonsági intézkedésekről faggatni munkatársaikat, azonosítani a kényes pontokat, rámutatni, hol szükséges még javítani a gyakorlaton. Saját közszerepléseik során is folyton ezt a témát hangsúlyozzák.

A 3M nevű bányaipari konglomerátum vezérigazgatója, Inge Thulin például valahányszor ellátogat a cég egyik telephelyére, mindig a fenntarthatóságról kérdezi a beosztottjait, hogy ők mit tesznek ott a környezeti tehertétel csökkentéséért, mert tudatosítani akarja a vállalat minden alkalmazottjával, hogy neki személy szerint ez a legfontosabb megfontolás, s a cég küldetéstudatásnak is a legfontosabb eleme.

Ha egy cégvezető csak a számokról, a profitról, az üzleti eredményességről tesz fel kérdéseket állandóan, annak a társaságnak a kultúrája nem igazán fog egy magasabb értékrendet tükrözni a munkavállalói szinten sem.

Kép: Pixabay

Annak a vállalatnak a mindennapjaiba épülhet be a küldetéstudat, a céges vízió, a pozitív társadalmi hatásra való törekvés, ahol ezek a vissza-visszatérő kérdések:

  • Boldogabbá tettük ma a fogyasztókat?
  • Hogyan tettük ma jobbá a világot?
  • Mit teszünk, hogy csökkentsük az ökológiai lábnyomunkat?
A cégvezér küldetésvezér

A főnök vezérigazgató CEO helyett valójában CPO, vagyis Chief Purpose Officer. Napi munkája szerves részévé kell tenni a vállalat stakeholder-szemléletét.

„Nekem kell a fenntarthatósági igazgatónak lennem, nem oszthatod ki ezt a feladatot másnak” – mondta a Coca-Cola egykori vezérigazgatója, Muhtar Kent, aki most az igazgatótanács elnökeként működik, és aktívan részt vesz a vállalat fenntarthatósági céljainak megvalósításában.

Minden döntést összehangolni a küldetéstudattal

Az egészséges élelmiszereket árusító Whole Food bolthálózat küldetésének tartja, hogy fenntartható módon készült termékeket árusítson. Ez magában foglalja az alapanyagok (termény, állat) termesztését és tenyésztését is.

A cég vezérigazgatója, Walter Robb jó ideig erkölcsi félmegoldással prezentálta a termékskálát: felcímkéztette azokat a termékeket, melyek nem fenntarható forrásból erednek. Ezek a piros színnel ellátott áruk olyan halfajtákat tartalmaztak, melyeket túlhalászat sújt világszerte, vagy olyan hálóval halásszák őket, hogy azzal sérül az ökoszisztéma.

Aztán eljött az idő, amikor nem lehetett meghátrálni a döntés elől, hogy a cégvezetés végre rászánja magát: csakis fenntartható tengeri élelmiszereket árusítanak.

Nagy horderejű céges döntéseknél mindig van bizonyos fokú kockázat. Ilyen az, amikor például új terméket dob piacra a vállalat, vagy leépíti egyik üzletágát. De a küldetéstudatnak át kell hatnia ezeket a döntési folyamatokat.

Ez pedig úgy lehetséges, ha a felsővezetők állandóan azt kérdezik maguktól: „Ha komolyan gondoljunk a küldetésünket, hogy javítani akarunk az emberek életén, és a tágabb körű érintetteknek, az stakeholdereknek is kedvezni szeretnénk, nemcsak a részvényeseknek (shareholdereknek), akkor ennek tudatában hogyan döntsünk most ebben a pillanatban ebben és abban a kérdésben?”

A vállalat filozófiája, a céges kultúra alapértékei csak úgy érvényesülhetnek a gyakorlatban, ha ezek az értékek napi szintű megfontolássá növik ki magukat. Szűrővé, filterré válik az ember elméjében, melyek áthatják választásait és döntéseit.

(Sustainable Brands)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo