Egy átlagamerikai évente 167 műanyag italos palackot használ el, ennek 77 százaléka végzi a szeméttelepeken.
Alumínium
A PATHWater nevű cég olyan könnyű alumíniumpalackot dolgozott ki, mely felválthatja az egyszer használatos, eldobható ásványvizes PET palackokat.
Ha hinni lehet a vállalkozás állításának, terméküket kétszer nagyobb valószínűséggel hasznosítják újra, mint a plasztikot, továbbá minden egyes megvásárolt alumíniumpalackkal 5 plasztik társuk szeméttelepre kerülését előzik meg.
A cég egyébként szemételtakarító akciókban is részt vesz tengerpartokon, iskolákkal szövetségben a diákok szemeteléshez fűződő szemléletváltását is elősegíti, továbbá Kalifornia olyan megyéivel is együttműködik, melyek betiltották az egyszer használatos műanyag palackok használatát.
Pizzadoboz bambuszból és cukornádból
A World Centric vállalkozás az elvitelre használt ételesdobozok gyártását reformálja meg. A PizzaRound nevű pizzadoboza kör alakú, és 80 százaléka cukornádból, 20 százalékban bambuszból áll, vagyis előállításukhoz nem vágnak ki fákat. A cukornádnak azt a részét használják fel a gyártásához, amit az aratás után félredobnak, és eddig mindig a hulladékhegyekben végezte.
A World Centric elismeri, hogy a doboza drágább, mint a hagyományos papíralapú, négyzet alakú dobozok, de van egy előnye, s ez a kör alak, ami helytakarékos megoldás (elvégre a pizza kerek). A helytakarékosság azért fontos, mert a drágán bérelt helyiségekben működő éttermeknél a nyereségességet négyzetméterenként mérik, s szó szerint minden négyzetméter számít. A raktártér ergonomikus kihasználásánál sincs ez másképpen.
A hagyományos karton pizzadobozokat hajtogatni kell, ezt viszont nem, ezzel időt és erőforrást spórol meg a cég, amely az új dobozt használja. A doboz állítólag segít megőrizni a pizza ropogós állagát 120 órás hőmegőrző tulajdonsága miatt. Ha már nincs szükségünk rá, a doboz 90 nap alatt komposztálható. A doboz multifunkciós, alját 232 Celsius-fokos hőmérsékletig lehet használni melegítésre is, tetejét pedig tálként.
Gyapjúcsomagolás
2009-ben az angliai Woolcool olyan csomagolási megoldást talált ki, amely hőérzékeny, és 100 százalékban gyapjúalapú, s elsősorban élelmiszerek és más hőmérsékletérzékeny (értsd: romlandó) termékek csomagolására használják.
A gyapjú 100 százalékban biológiailag lebomló, és a nyírásnál keletkező maradékból gyártják, miután átöblítették, kimosták és perforált polietilén csomagolásban helyezték. Újrahasznosítása épületek szigetelőanyagaként, autók szigeteléseként vagy háziállatalomként lehetséges.
A gyapjú voltaképpen a polisztirént, a légbuborékos műanyagot és egyéb nem újrahasznosítható anyagokat váltja ki. A Woolcool csomagolásait független bevizsgálásnak is alávetették, s ennek köszönhetően gyógyszergyárak is használják életmentő védőoltások szállítására. Ezeknél fontos a hőmérséklet bizonyos szinten tartása.
A cég szigetelt tasakokat, borítékokat, bevásárlószatyrokat, béléseket és díszdobozokat is gyárt. A gyapjúalapú csomagoláshoz olyan vállalatok is folyamodtak már, mint a Unilever, a Fortnum & Mason ajándéktárgyakat gyártó cég, a John Lewis áruhlázlánc vagy a Pharmacy2U online gyógyszertár.
A Woolcoolba egymillió fontnyi tőkét fektetett a brit kormány Innovate UK nevű innováció ügynöksége. A cég úgy kalkulálta, évente 75 olimpiai úszómedence kiterjedésének megfelelő polisztirénmennyiség használatát és szeméttelepre kerülését előzi meg a gyapjúalapú csomagok gyártásával. A vállalkozást Erzsébet királynő is elismerte díjjal (Queen's Award for Enterprsie in Innovation). Nem mellesleg a brit uralkodónő betiltotta a Buckingham Palotában az egyszer használat után eldobható műanyag eszközöket.
(Sustainable Brands)