A ChinaCham Hungary és a Piac & Profit által közösen rendezett Kínai-Magyar Üzleti Fórumon szakemberek elemezték a magyar vállalatok kínai piacra történő bejutásának esélyeit.
Először érdemes javaslatot kérni tanácsadó cégtől vagy Magyarország kereskedelmi képviseleteinek munkatársaitól, hogy van-e kereslet a termékünkre, meghallgatni a javaslataikat, sőt lekérdezni cégadatokat, ha már megkezdtük az előzetes tárgyalást érdeklődő üzleti partnerrel. A kereskedelmi képviseletek a cégek "érdekében igen, de nevében nem járhatnak el. Cégméret nem lehet szempont a segítségnyújtásban", mondta Wolf Csaba, a Deloitte Zrt. üzletfejlesztési igazgatója, kínai projektvezetője, aki maga is korábban ilyen irodában dolgozott Kínában és másutt.
Cégformák, tabuszektorok
Kína tiltja a külföldi tulajdonú cégek megtelepedését a fegyveriparban, egyes nyersanyagok terén, valamint a médiaszektorban, tűri az olajiparban, az egészségiparban és pénzügyi szektorban. A teljesen külföldi tulajdonban lévő vállalkozások alapítása azonban nem az egyetlen lehetőség. Nyithatunk képviseleti irodát, ez nem igényel jegyzett tőkét, de megkötés itt, hogy nem lehet önálló bevétele sem. Kedvelt forma a vegyesvállalat, melyben a külföldi fél legfeljebb 49 százalékban lehet tulajdonos. "A korlátozás alá eső szektorokban ez az egyetlen befektetési lehetőség", mondta Wolf.
Bekerülési ár
Wolf szerint "a kínai piac nem ment meg minket a csődtől. A piacrajutás idő- és pénzigényes, de ha sikerül, rendkívül jövedelmező", hiszen nagy tételekben lehet szállítani. Alapszabály, hogy ha valakinek nincs annyi pénze, hogy megvegye az oda-visszaútra szóló repülőjegyet, akkor bele se fogjon a tapogatózásba a potenciális partnerek felé.
"Ne Kínával kezdjék el, könnyebb desztináció Hongkong, mert nincsenek védővámok, alig vannak vámok, nincs áfa sem, csak évi 16 százalékos adó," mondta Balázs Beáta, a Hong Kong Trade Development Council (HKTDC) marketingigazgatója.
2017-ben 2 milliárd dollárt tett ki Magyarország Hongkongba irányuló exportja. Balázs látott olyan példát, hogy magyar cég hongkongi nagykereskedővel szerződött mangalica termékek kivitelére, és rajtuk keresztül lépett be nagy sikerrel a kínai piacra. A további terjeszkedés a térségben is elképzelhetetlen Hongkong nélkül.
Hongkong egy nagy luxusszupermarket, ahova a tehetős kínaiak hétvégi bevásárlásra járnak, és akár két-három órát is képesek sorban állni a nagy márkák, egy Gucci vagy egy Dior flagship-butikja előtt. A kínai cégek külföldre irányuló befektetéseinek 60 százalékát is hongkongi cégeken áramoltatják keresztül a világ más pontjaira. Hongkongi expókon, szakmai kiállításokon részt venni azért hasznos, mert azokon nemcsak a kínai magánszektor jelenik meg. Magyar vállalkozások kaptak már itt megrendeléseket amerikai, japán vagy ausztrál cégektől is.
Etikett
A névjegyet az ügyfél felé fordítva, két kézzel tartva kell átadni. Kínában nem szokás meghajolni, az Japánban szükséges. A kézfogás az elfogadott üdvözlési mód. Ha pedig megtanulunk pálcikával enni, az nagyon megnyerő dolog tud lenni a kínai üzleti partner számára. (Lehet gyakorolni a hazai kínai éttermekben.)
A tisztelet, a türelem és az alkalomhoz illő öltözet elvárt.
A tolmács elengedhetetlen, de nem nem több, mint közvetítő. A tolmács nem döntéshozó, nem oldhatja meg helyettünk a felmerülő problémákat. Még a felkészült tolmács sem, hangsúlyozta Wolf Csaba.
Az ajándékozás erősen ajánlott, de nem kell nagy ajándékokra gondolni. Érdemes az országunkra jellemző szuveníreket, esetünkben hungarikumokat vinni.
Jogrend
A száz százalékban külföldi tulajdonú vállalkozások alapításánál leginkább az LLC cégformát szokták választani.
"Nincs egységes jogrendszer Kínában. Peres ügyekben a bíróság "csak kínai nyelvű dokumentumokat fogad el. Nincs feltárási szakasz, a felek csak a saját javukra szóló bizonyítékokat nyújthatnak be", mondta Dr. Chen Chen, a Baker & McKenzie China Special Adviserje.
Kereslet
"Innovatív vagy hiánypótló" termékkel érdemes próbálkozni, vélekedett Wolf. "Olyan termékkel, amiről azt mondjuk, "na, ez Kínában még jó lesz," nem fogunk bejutni. Az egész világ ezért a piacért versenyez. Mindenki a versenytársunk. A borunkkal a spanyol, francia, argentin bor versenyez. A gabonánkkal az amerikai búza."
"Kézműves áruval érvényesülhetünk, ami magas árszinten értékesíthető", hangsúlyozta Pető Ernő, a ChinaCham Hungary elnöke. "Van egy nyitottság a magyar és a kínai szereplők között", mondta Kele András, a CZECZ Közép-Európai Kft. marketingvezetője, aki ezt látja tükröződve abban, hogy a budapesti The Experience Centerben megrendezett ChinaSmart Expóra idén 30 százalékkal több, 7500 személyes tárgyalást foglaltak le a tavalyi kétezerhez képest.
Szállítmányozás
Attól függően, hogy melyik régiójáról beszélünk, Kína 10-12 ezer kilométerre van tőlünk. Repülőgépen 3-10 napba, vonaton 16-25 napba, teherhajón 30-45 napba telik az áruszállítás ajtótól-ajtóig. (Tengeri szállításnál attól is függ, hogy megállóval vagy megálló nélkül jut-e el a szállítmány a célkikötőhöz. Plusznapokat kell rászámolni arra is, hogy a tengeri kikötőtől eljusson az áru Magyarországra.)
"Vasúti szállításnál jó az ár-érték arány", mondta Cseh Attila, a HRT Spedition Kft. kereskedelmi igazgatója, aki úgy tudja, a leghosszabb tehervonatszerelvény, ami Kínából jött, 650 méter hosszú volt. A vasúti szállításnál is van lassító tényező: kétszer át kell pakolni az árut, illetve a konténert, mert Oroszországba érve, majd Ukrajnából kilépve nyomtávváltás történik.