Beszólt a Greenpeace a Nestlének plasztikcsomagolás ügyben

A svájci élelmiszeripari óriáscég 2025-től csakis újrahasznosítható anyagokból állítja elő termékei csomagolását. Tudta, hogy a világosabb színű csomagolást könnyebb újrahasznosítani?

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A zölddé válás új hulláma az, hogy multik látványosan elhatárolják magukat a műanyag használatától és felesküdnek egy újrahasznosítható, bioplasztikus-alapú jövőre. Ezt azért teszik, mert környezettudatos vásárlóközönségük már tisztában van vele, hogy az óceánokban felhalmozódó mikroplasztikhulladék-szennyezés milyen őrjítő méreteket ölt: megyényi, sőt országnyi területeket kitevő szemétszigetek gomolyognak, mert az áramlások egybeterelik a hulladékot. (Főleg azóta köztudott ez, hogy Oprah Winfrey néhány éve beszélgetős műsorában képsorokat mutatott róla.)

Nestlé-megoldás: PR-trükk?

"A műanyaghulladék az egyik legnagyobb fenntarthatósági probléma, amivel a világnak szembe kell néznie", szögeztle Mark Scheider, a Nestlé vezérigazgatója abban a sajtóközleményben, melyben a vállalat bejelentette:

  • 2025-től teljes termékskáláján átáll az újrahasznosítható csomagolásokra.
  • Ezek 100 %-ban újrahasználható vagy újrahasznosítható anyagok lesznek.
  • A cég a világosabb színű csomagolásokat választja, mert ezeket könnyebb újrahasznosítani. Ezt már Duncan Pollard, a Nestlé fenntarthatósági szakértője hangoztatta egy újságíróknak adott telekonferencián.
  • A cégnek "szándékában áll" támogatnia a szelektív hulladékgyűjtést, szétválogatást és újrafeldolgozást azokban az országokban, ahol üzleti tevékenységet folytat.
  • Termékei csomagolásán útmutatást tüntet majd fel a fogyasztók számára arra vonatkozóan, hogyan lehet újrahasznosítani a csomagolóanyagokat biztonságosan és környezetkímélő módon.
Fanyalog a Greenpeace

2025. Vagyis még hét év van vissza, amíg mindez teljes mértékben megvalósul. A neves környezetvédő szervezet a "greenwashing" tipikus eseteként ítélte el a Nestlé bejelentését, vagyis olyan PR-megmozdulásként, ami a szervezet zöld renoméjának növelését hivatott inkább elősegíteni, mintsem a tényleges zölddé válást.

Fotó: Flickr/Bo Eide

A Greenpeace nehezményezi, hogy az eldobható plasztikcsomagolások elleni elköteleződést nem támasztja alá célszámokkal a Nestlé. Ez alapján nyilván azt érthetjük, hogy szó nincs arról, évi hány tonna csomagolást helyettesít majd a vállalat és a következő 7 évben lépésről-lépésre milyen százalékban áll át ezekre.

Ha komolyan vesszük a Greenpeace aggályait, nagyon úgy tűnik, hogy a Nestlé egy nem elég kiforrott vagy inkább lőzungos-általános bejelentéssel próbál azonali renomé-javító, márkatekintélyt, good willt erősítő hatást learatni a piacon. Hogy még inkább szimpatizáljanak vele a fogyasztók és jobban foggyanak a termékei.

Azt is tudni kell, hogy 2017-ben a Nestlé riválisa, a Unilever tett hasonló kijelentést 2025-re vonatkozóan, így nyilván arról van szó, hogy a Nestlé sem akar lemaradni a versenytárs mögött.

Ugyanakkor ez nem ilyen egyszerű. Először is minden céges bejelentést egy plasztikmentesebb világba üdvözölni kell. Másodszor: méltánylandó, hogy a Nestlé szóvivője elismerte, a cég igenis azon vállalatok közé tartozik, melyek nagyban felelősek az óceánokban kialakult, rendkívül komoly plasztikszennyezésért, sés hogy ezért a Nestlé kötelességének érzi, hogy tegyen a helyzet javításáért. Ami ez esetben nem az eltakarítási munkálatok finanszírozását jelenti (habár e téren is aktivizálhatná magát a cég), hanem a további, jövőbeli szennyezése mérséklését.

Mégis igaz, hogy minél több a konkrétum a felső vezetés egy-egy ilyen elhatározása mögött, annál hitelesebb a vállalás. Miért? Mert a konkrét célkitűzés mérhető áldozattal jár, mérhető erőforrást igényel, s a konkrét számok megvalósulását számon kérik majd a zöld és a fogyasztóvédelmi aktivisták.

(Reuters, packaging-gateway.com)

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo