Beszólt a Greenpeace a Nestlének plasztikcsomagolás ügyben

A svájci élelmiszeripari óriáscég 2025-től csakis újrahasznosítható anyagokból állítja elő termékei csomagolását. Tudta, hogy a világosabb színű csomagolást könnyebb újrahasznosítani?

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A zölddé válás új hulláma az, hogy multik látványosan elhatárolják magukat a műanyag használatától és felesküdnek egy újrahasznosítható, bioplasztikus-alapú jövőre. Ezt azért teszik, mert környezettudatos vásárlóközönségük már tisztában van vele, hogy az óceánokban felhalmozódó mikroplasztikhulladék-szennyezés milyen őrjítő méreteket ölt: megyényi, sőt országnyi területeket kitevő szemétszigetek gomolyognak, mert az áramlások egybeterelik a hulladékot. (Főleg azóta köztudott ez, hogy Oprah Winfrey néhány éve beszélgetős műsorában képsorokat mutatott róla.)

Nestlé-megoldás: PR-trükk?

"A műanyaghulladék az egyik legnagyobb fenntarthatósági probléma, amivel a világnak szembe kell néznie", szögeztle Mark Scheider, a Nestlé vezérigazgatója abban a sajtóközleményben, melyben a vállalat bejelentette:

  • 2025-től teljes termékskáláján átáll az újrahasznosítható csomagolásokra.
  • Ezek 100 %-ban újrahasználható vagy újrahasznosítható anyagok lesznek.
  • A cég a világosabb színű csomagolásokat választja, mert ezeket könnyebb újrahasznosítani. Ezt már Duncan Pollard, a Nestlé fenntarthatósági szakértője hangoztatta egy újságíróknak adott telekonferencián.
  • A cégnek "szándékában áll" támogatnia a szelektív hulladékgyűjtést, szétválogatást és újrafeldolgozást azokban az országokban, ahol üzleti tevékenységet folytat.
  • Termékei csomagolásán útmutatást tüntet majd fel a fogyasztók számára arra vonatkozóan, hogyan lehet újrahasznosítani a csomagolóanyagokat biztonságosan és környezetkímélő módon.
Fanyalog a Greenpeace

2025. Vagyis még hét év van vissza, amíg mindez teljes mértékben megvalósul. A neves környezetvédő szervezet a "greenwashing" tipikus eseteként ítélte el a Nestlé bejelentését, vagyis olyan PR-megmozdulásként, ami a szervezet zöld renoméjának növelését hivatott inkább elősegíteni, mintsem a tényleges zölddé válást.

Fotó: Flickr/Bo Eide

A Greenpeace nehezményezi, hogy az eldobható plasztikcsomagolások elleni elköteleződést nem támasztja alá célszámokkal a Nestlé. Ez alapján nyilván azt érthetjük, hogy szó nincs arról, évi hány tonna csomagolást helyettesít majd a vállalat és a következő 7 évben lépésről-lépésre milyen százalékban áll át ezekre.

Ha komolyan vesszük a Greenpeace aggályait, nagyon úgy tűnik, hogy a Nestlé egy nem elég kiforrott vagy inkább lőzungos-általános bejelentéssel próbál azonali renomé-javító, márkatekintélyt, good willt erősítő hatást learatni a piacon. Hogy még inkább szimpatizáljanak vele a fogyasztók és jobban foggyanak a termékei.

Azt is tudni kell, hogy 2017-ben a Nestlé riválisa, a Unilever tett hasonló kijelentést 2025-re vonatkozóan, így nyilván arról van szó, hogy a Nestlé sem akar lemaradni a versenytárs mögött.

Ugyanakkor ez nem ilyen egyszerű. Először is minden céges bejelentést egy plasztikmentesebb világba üdvözölni kell. Másodszor: méltánylandó, hogy a Nestlé szóvivője elismerte, a cég igenis azon vállalatok közé tartozik, melyek nagyban felelősek az óceánokban kialakult, rendkívül komoly plasztikszennyezésért, sés hogy ezért a Nestlé kötelességének érzi, hogy tegyen a helyzet javításáért. Ami ez esetben nem az eltakarítási munkálatok finanszírozását jelenti (habár e téren is aktivizálhatná magát a cég), hanem a további, jövőbeli szennyezése mérséklését.

Mégis igaz, hogy minél több a konkrétum a felső vezetés egy-egy ilyen elhatározása mögött, annál hitelesebb a vállalás. Miért? Mert a konkrét célkitűzés mérhető áldozattal jár, mérhető erőforrást igényel, s a konkrét számok megvalósulását számon kérik majd a zöld és a fogyasztóvédelmi aktivisták.

(Reuters, packaging-gateway.com)

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo