Kína nem fogadja a szemetünket: világcégek mondanak búcsút a műanyagnak

„Divatba jött” a világmárkáknál a plasztikellenesség. Kína már nem engedi be a külföldi hulladékot, emiatt erősödött fel hirtelenjében a márkák politikailag korrekt antiplasztik-filozófiája. Angliában például 70 vállalat csatlakozott a UK Plastic Pacthez, hogy műanyagmentessé tegyék ellátási láncukat. Ez az első ilyen széles körű, céges összefogás, amit vélhetően más országokban is követnek majd hasonló szövetkezések.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Nestlé nemrég bejelentette, hogy 2025-re teljes termékskáláját újrahasznosítható csomagolásban fogja forgalmazni. Ez persze a riválisa elhatározásának másolása, hiszen a Unilever már 2017-ben ugyanilyen célt fogalmazott meg.

A Unilever szövetségre lépett egy céggel, mely új technológiát dolgozott ki a PET (polietiléntereftalát) újrafeldolgozására.

Tülekednek a márkák

A Nestlével gyakorlatilag egy időben tette azt a bejelentést a Waitrose angol szupermarketlánc, hogy ősztől betiltja az eldobható, egyszer használatos műanyag kávéspoharakat a boltjaiban.

Amerikában a Starbucks árengedménnyel adja a kávét azoknak a vásárlóknak, akik saját kávéspohárral jönnek.

Fotó: Flickr / Uchiuska

Angliában olyannyira a fősodorba került a téma, hogy a Wrap nevű szervezet elindította a UK Plastic Pactet: ennek célkitűzése az, hogy teljes ellátási láncukból kivonják a műanyagokat 2025-ig. Egészen pontosan három célt tűztek ki:

  • 100 százalékban újrafeldolgozható, újrahasználható vagy komposztálható műanyagok használata.
  • A műanyagok újrafeldolgozásának vagy komposztálásának megvalósítása 70 százalékban.
  • Minden csomagolástípus esetében legalább 30 százalékos újrafeldolgozási arány bevezetése.
Ez az első széles körű céges összefogás a plasztikmentes üzletvitel megteremtéséért, amit vélhetően más országokban is követnek majd hasonló szövetkezések.

A UK Plastic Pactre olyan cégek iratkoztak fel, mint a Tesco, az Aldi, a Lidl, a PepsiCo, a Coca-Cola European Partners, a Danone, a Marks & Spencer, a Nestlé, a Unilever, a Procter & Gamble, a Pizza Hut, a Waitrose, a Pret A Manger, a Sainsbury’s, a Suez, sőt a skót kormány is.

Első körben 42 cég csatlakozott a kezdeményezéshez – melyek együttesen az angliai szupermarketek polcaira kerülő termékek 80 százalékának csomagolásáért felelősek –, időközben a feliratkozó vállalatok száma hetvenre nőtt.

Gyorsulás: 2030 helyett 2025

Általában az szokott történni, ha már egy jelentős versenytárs bejelentést tesz a műanyaghasználat csökkentésére, akkor a többi sem teheti, hogy távol tartja magát az új trendtől (ezt jelzi például a Tesco, Aldi, Lidl hármas, a Pepsi és a Coca-Cola páros, vagy a Nestlé, Unilever, P&G trojka jelenléte a UK Plastic Pact listáján).

Egyfajta gyorsulás figyelhető meg. A Lego 2015-ben még azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra az építőkockákat éppúgy 100 százalékban újrahasznosítható anyagokból gyártja, mint azok csomagolását.

2018 elején a játékgyár kénytelen volt ezt a határidőt előbbre hozni 2025-re. Igaz, a csomagolásaik többsége már most kartonpapírból vagy papír alapú, újrahasznosítható anyagból készül, melyek a Forest Stewardship Council (FSC) minősítésével rendelkező, fenntartható módon termelt fákból származnak, tudatta a cég sajtóközleménye.

A Lego eddig megtett lépései egyébként jól tükrözik, milyen aspektusai vannak a műanyagmentes üzletvitelnek. A cég 2018-ban kezdte újrahasznosított (és átlátszó) műanyagból készült csomagolásokban teríteni a termékeit, a csomagoláshoz használt kartonpapírokat pedig 75 százalékban újrahasznosított anyagból készíti.

Ugyancsak idén olyan címkével látta el az USA-ban és Kanadában forgalmazott Lego-dobozokat, amelyek tanácsokat adnak a csomagolások újrahasznosításra a vásárlóknak. De már 2017-ben az adventi naptárak csomagolásához használt műanyag tálcákat is cellulózrost alapú tartókkal helyettesítette a vállalat. Ezzel egymillió műanyag tálca legyártását és kidobását előzte meg.

Ezzel együtt a csomagolás optimalizálása is fontos szempont, a Lego-dobozok méretét 14 százalékkal csökkentették. Ezzel éves szinten 7000 tonna kartonpapír felhasználásának, illetve 3000 teherautónyi rakomány szállításának veszik elejét.

Kép: Pixabay

Kína nem kér a szemetünkből

A szigetországban a kormány januárban olyan akciótervet jelentett be, melynek értelmében 2042-re kiiktatják a gazdaságból a plasztikszemetet, márciusban pedig közölték, hogy megkezdik a közeljövőben az egész országra kiterjesztik a műanyag italospalackok szelektív visszagyűjtését.

Az Európai Unió vezetése is hangoztatta már, hogy javítani szeretné a tagországokban a műanyag újrafeldolgozási arányát. De ez is csak egy reaktív politikai döntés, nem egy progresszíven zöld elhatározás. Valójában arra reagált Brüsszel, hogy Kína 2018-tól kezdődően betiltotta a „külföldi hulladék” importálását az országba.

Regionális lemaradások az újrafeldolgozásban

Egyfelől örvendetes, hogy a nyugati világ nagy termékgyártói és kereskedői tesznek azért, hogy visszaszorítsák a műanyag jelenlétét a termelésben, másfelől azonban a gazdaság vérkeringésében és áruforgalmában továbbra is jelen lévő műanyag sorsa, a fogyasztást követő utóélete megoldatlan probléma marad.

Délkelet-Ázsiában szinte teljességgel hiányoznak a szelektív hulladékgyűjtésre szolgáló infrastruktúrák, sőt sok nagyvárosban a kommunális szemételszállítás sem megoldott!

A Fülöp-szigeteken, Malajziában, Indonéziában vagy Thaiföldön egész egyszerűen a tengerbe öntik a műanyagszemetet. Van, ahol a kukásautók is a tengerparton dobják belsejük tartalmát.

(Sustainable Brands, wrap.org.uk, Lego)

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo