Klímablog

Sorra jönnek az elektromos autók
Kína belátható időn belül el akarja tiltani a belsőégésű motorokkal felszerelt járműveket - ugyanezt tervezi az USA legnagyobb állama, Kalifornia. A következmény: a nagy autógyártók sorra jelentik be, hogy felgyorsítják elektromos kocsijaik gyártását.

112 milliárd euróval támogatják a károsanyag-kibocsátást
Egy most nyilvánosságra hozott jelentés szerint az EU és az európai kormányok évente több mint 112 milliárd euróval támogatják a legnagyobb károsanyag-kibocsátással járó (fosszilis) energia termelését és felhasználását. Ez szembemegy azzal a vállalással, miszerint 2020-ig megszüntetik ezeket a káros támogatási rendszereket - írja a WWF Magyarország.

Gogoro és GoStation - hódít a cserélhető akkus robogó
Sokat ígérő megoldással hódít elektromos robogók tajvani gyártója: hosszadalmas töltés helyett az állomásokon akkut cserélünk és már indulhatunk is tovább.

Milliméteres világítótest – jön a hajlítható OLED
A legkorszerűbb tv-készülékekből már ismerjük, hamarosan a lakásokban is megjelenik a világítástechnika legújabb vívmánya, az OLED, a milliméteres világítótest, amely akár hajlíthatóan beépíthető, nemcsak otthonokba, hanem épületek külső arculatába is.

Gyorsabban fejlődik a napenergiaipar, mint gondolták
A politikusok bő két évtizede alábecsülik a napenergiaipar fejlődésének tempóját, mértékét és a szoláreszközök elterjedésének sikerét. Bill Clinton óta az amerikai energiaügyi szaktárca képtelen volt felfogni a napenergia valós fejlődési lehetőségeit, ahogy a Nemzetközi Energiaügynökség jóslatait is messze felülmúlta a szektor ugrásszerű növekedése.

Ezért szívás a szabadkereskedelmi egyezmény
A szabadkereskedelmi egyezmények lehetővé teszik a multinacionális nagyvállalatok számára, hogy akár dollármilliárdokra pereljék a kormányokat, ha környezetvédelmi törvény tiltásai miatt beruházásaik elakadnak, vagy nem kapnak engedélyt. Ez elveheti a nemzetállamok kedvét attól, hogy szigorú környezetvédelmi törvényeket hozzanak, illetve betartassák azokat . Kiárusította az Európai Bizottság alapvető jogaink egy részét. A GDP fontosabb Brüsszelnek.

Ölre mennek a cégek az elektromos autók feltöltéséért
Technológiai startupok, a nagy energiaszolgáltató vállalatok és az olajipari óriások kezdték meg a stratégiai helyezkedést egy új piac megszerzéséért: ki telepíti és üzemelteti az elektromos autók akkutöltő állomásait, amikor már többségében elektromos autók futnak az öreg kontinens útjain? Óriási bizniszről van szó.

Perzselő hőség lesz a jellemző az európai nyarakra
A század közepére az idei nyáron tapasztalt perzselő hőség lesz a jellemző a Földközi-tenger térségére a nyári hónapokban, amennyiben a jelenlegi ütemben folytatódik az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása – figyelmeztetnek kutatók.

Terjed az internetes cenzúra
Az Európa Tanács tagállamaiban széles körben elterjedt internetes oldalak önkényes elérhetetlenné tétele veszélyezteti a véleménynyilvánítás szabadságát – jelentette ki az Európa Tanács emberi jogi biztosa.

Ferenc pápa szerint kihalhat az emberiség
„Ha nem fordulunk vissza, akkor nekünk vége” – nyilatkozta a sajtónak a katolikus egyház feje a pápai különgépen. És nem a repülőgép útvonalára értette a mondatot. Ez Ferenc pápa sommás véleménye a túlélési esélyeinkről, ha továbbra is szennyezünk.
Napelemes tetőcserepet fejlesztett ki a magyar családi vállalkozás
Szolárcserép fejlesztésébe kezdett a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft., a tetőcserép felületébe integrált napelemek kifejlesztésében együttműködnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel (BME), az új cserép jövőre kerülhet kereskedelmi forgalomba - jelentette be a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. ügyvezető igazgatója sajtótájékoztatón kedden Budapesten
Duplájára emelnék az elektromos kocsik utáni támogatást
Eddig csak az alacsony jövedelmű családoknak volt elérhető ez a támogatás. 2018-tól minden francia állampolgárnak járna, sőt viszonylag új használt autók vételénél is igénybe lehetne venni.
Hetven darab e-autótöltő kellene Magyarországra
Magyarországon jelenleg közel háromezer elektromos jármű vesz részt a forgalomban, amelyek közül mindössze 1200 tisztán elektromos meghajtású. 2020-ra szakértők szerint ötször ennyi közlekedik majd az utakon. Felmérés szerint a megkérdezettek 93%-a szívesen használna tisztán elektromos vagy hibrid autót, és mindössze 7% az, aki teljesen elzárkózik ezektől az alternatív megoldásoktól.
Szeméttel hajtaná meg a repülőit a British Airways
Együttműködésre lépett egy megújuló üzemanyagokat gyártó céggel a British Airways olyan hulladékfeldolgozók tervezésére és létesítésére, amelyek megújuló repülőgép-üzemanyagot állítanak elő háztartási hulladékból.
Klímaváltozás: ennél többet kell tennünk
Gyorsabban kell csökkentenie az Európai Uniónak az üvegházhatású gázok kibocsátását ahhoz, hogy a 2030-as és 2050-es célértékek teljesülhessenek – figyelmeztetett az Európai Számvevőszék.
Mégis finanszírozza Amerika a klímaegyezmény irodáját
Hiába jelezte kilépési szándékát Trump, egy szenátusi bizottság jóváhagyta a 10 millió dolláros támogatást, amivel az Egyesült Államok a párizsi klímaegyezmény ügyeit intéző ENSZ-bizottságot finanszírozza.
Megszabadítja az embert a tetvektől a klímaváltozás
Azt már eddig is mondták szakemberek, hogy a fajok kétharmada kihalhat szoros határidőn belül. Most azt is állítják, hogy az élősödő fajok egyharmada is kipusztulhat 2070-re. Kevesebbet fognak vakarózni az emberek.
Ezzel is kevesebb nyomot hagyunk
Mivel csökkenthető a zöld lábnyom? Többel is, mint gondolod! Bizonyos beruházásokkal még adókedvezményt is igénybe lehet venni, s az így képződő megtakarítást további jó célokra lehet fordítani.
Így fog kinézni a világ, ha továbbmelegedik
Nem mindegy, hogy az üvegházgázok magas koncentrációja miatt 1 vagy 6 Celsius-fokkal melegszik a Föld éghajlata. A kettő között a különbség élet és halál. Szó szerint. Klimatológusok a globális felmelegedés minden egyes Celsius-fokára kidolgozták, milyen jövővel kell számolnunk. Mutatjuk, mire számíthatunk, attól függően, hogy mennyi káros anyagot eregetünk a légkörbe.
Hajtűkanyar az amerikai klímapolitikában?
Rex Tillerson amerikai külügyminiszter egy vasárnapi televíziós interjúban kijelentette, hogy "megfelelő feltételek esetén" Washington mégsem lépne ki a párizsi klímaegyezményből. A külügyminiszter a CBS televíziónak adott interjújában tért ki a párizsi klímaegyezményre, miután a műsorvezető megkérdezte, mit szól a The Wall Street Journal szombati számában megjelent információhoz, miszerint Washington fontolgatja, hogy ne lépjen ki a párizsi klímaegyezményből.
Évente 68 ezren halnak meg a dízelgőz miatt
Napra két évvel a dízelbotrány kirobbanása után jelent meg az az összefoglaló tanulmány, amely bemutatja: a dízelautók nemcsak a levegőt szennyezik jobban, de az éghajlatra is károsabbak, mint a benzines autók. A tanulmányt az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség készítette, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja.
Kétszer gyorsabban melegszik a levegő az északi sarkon: olvad a metán
Amerikában az államilag finanszírozott kutatóintézeteknek négy évente kell benyújtaniuk klímatanulmányukat a washingtoni kongresszusnak. A dolgozatot csak az amerikai elnök engedélyével lehet nyilvánosságra hozni. Trump ezt január óta nem adta meg. Mindegy, így is kiszivárogtatták az anyagot.
Napfényből és szén-dioxidból állítanak elő zöld üzemanyagokat
Orosz és amerikai kutatók összefogásával teszik hatékonyabbá a hidrogénüzemanyag gyártását. A hidrogénautók működtetése zéróemissziós, mert a kipufogójukon csak vízpára jön ki.
Nem használhatjuk a teafőzőt, ha az elektromos autót töltjük a garázsban
Anglia 2040-től betiltja az új gyártású benzin- és dízelüzemű autók értékesítését. Ahhoz viszont, hogy az áramhálózat elbírja a megnövekedett számú elektromos autók energiaigényét, korszerűsítésekre van szükség. Ez drága mulatság.
Macron betiltja az olajkitermelést?
A francia elnök olyan törvénytervezetet fog benyújtani még idén a parlamentnek, mely 2040-től beszüntetné az olaj- és gázkitermelést. Norvégia viszont belendíti a sarkköri kitermelést, ráadásul ennek kockázatait az adófizetőkkel fizetteti meg.
Túl drága az elektromos autók állami támogatása
Egy kanadai tanulmány szerint olcsóbb módja a légszennyezés csökkentésének az emissziókereskedelem, mint az elektromos autók állami támogatása. De mihez képest? Az emissziókereskedelemhez hasonlítják, ami nem fair, mert a karbonárfolyam a padlón van. Túl sok a kibocsátási kvóta a világban.
Az innovatív villamosenergia-ipar a jövő
A változó villamosenergia-ipar számos területen igényel olyan megoldásokat, amelyek segítségével fenntartható módon elégíthető ki a növekvő energiaszükséglet. A Magyar Elektrotechnikai Egyesület (MEE) szervezésében megvalósuló 64. Vándorgyűlésen a szakemberek a tiszta energia termelésében és felhasználásban, az energiamix átalakításában és ehhez kapcsolódóan a szakemberképzés megreformálásában látják a jövőt.
E.Go Life - az új városi csoda
Az elektromos autó jövője nem a távolsági, hanem a városi közlekedésben van, hirdeti egy német műegyetemi tanár. A német posta több ezer kézbesítő kocsit vásárolt tőle – majd megvette a gyárát. Günter Schuh most elektromos városi kisautót gyárt, amelyhez jövőre 12.000 euróért juthatnak hozzá a németek.
Komoly veszély lapul a sarkvidékeken
A klímaváltozás miatt megállíthatatlan a hideg, állandóan fagyott talajú területek csökkenése, 2100-ra szinte teljesen el fognak tűnni a kutatók szerint. Ez a folyamat tovább erősítheti a globális felmelegedést és hátrányosan érintheti az érintett területek biodiverzitását.
Továbbra is folyik a fertőző szennyezés a Szamosba
Továbbra is fertőző szennyezés ömlik a Szamosba. A folyóból vett minták a folyó magyar oldalán is jelentősebb bakteriális szennyezettséget mutattak. A Greenpeace környezetvédő szervezet azt várja a hatóságoktól, hogy sürgősen lépjenek fel az illegális szennyezés ellen, a lakosság egészségének védelmében.
A sötét titok a csokoládé mögött
Ahogy világszerte növekszik a csokoládé iránti igény, úgy egyre nagyobb területeken irtják ki az őserdőt Nyugat-Afrikában. A cégek tisztában vannak, vagy tisztában lehetnének a környezeti károkkal, de minden érintett inkább elfordítja a szemét.
Üvegházgázból élelmiszer: megoldaná a globális éhínség problémáját
A Finnországban kifejlesztett fehérje alapanyagait a levegőből vennék. Az élelmiszert létrehozó kis bioreaktorok kihelyeznék az éhínségsújtotta országokba. Egy probléma van: túl lassan hozza létre a gép a proteint. Tudósok a folyamat felgyorsításán dolgoznak.
Irma apokalipszist hozott Floridába
Irma megérkezett Floridába és a poklot hozta magával: Miami belvárosa részben víz alá került, több mint hárommillió háztartás maradt áram nélkül, tízezrek éjszakázhatnak szükségszállásokon. A hurrikánszezon bepillantást nyújtott abba, mi vár mindannyiunkra, ha nem fékezzük meg a globális felmelegedést.
7000 hektárnyi vizesélőhely eshet áldozatul
Komoly veszély fenyegeti a természeti kincsekben gazdag Murát és annak élővilágát, ha Szlovénia jóváhagyja a tervezett nyolc vízerőmű építését a folyón. A felbecsülhetetlen károk ráadásul nem csupán a szlovén, hanem az egész alvízi szakaszt érintenék - vagyis a magyar és a horvát folyószakaszt is. Az első vízerőmű építése már a küszöbön áll, ezért a WWF és szövetségesei petíciót indítottak ennek megállítása érdekében - írja a WWF Magyarország.
Tápanyaghiányos étrendünk lesz a klímaváltozás miatt
A légkör magas szén-dioxid-tartalma csökkenti az élelmiszernövények tápanyagszintjét. Márpedig az emberiség 76 százaléka növényi étrenddel szerzi be a létszükségletnek számító tápanyagokat, mert nincs pénze húst venni vagy állatot tenyészteni saját fogyasztásra.
A diszkontdivat ára: embereket mérgeznek a szennyező ruhagyárak
Mindig az olajszektort és a cementgyártást emlegetjük, ha szennyező iparágakról van szó, de a divatipar sem marad el sokban tőlük. A nyugati világban élő fogyasztókként hozzászoktunk, hogy bagóért vásárolhatunk ruhadarabokat a diszkontdivat márkáitól. Egy aktivista szervezet utánajárt, hogyan szennyezi a talajvizet és az ivóvizet a műselyemgyártás Kínában.
Többet fogjuk hűtésre használni az energiát, mint fűtésre
Európa északi országaiban csökkenni, a déli országokban nőni fog az energiaigény, ahogy az egyre melegebb nyarakon egyre többen használnak majd légkondicionáló berendezéseket a beltéri hűtésre. Ha a növekvő áramfogyasztást fosszilis energiahordozókból elégítjük ki, a globális klíma tekintetében befűtünk azzal, ha hűtjük magunkat.
Hazugság Trump ígérete, hogy az USA talán visszalép a klímaegyezménybe
Rex Tillerson külügyminiszter arra utasította az amerikai nagykövetségek munkatársait a világ minden táján, hogy semmitmondó válaszokat adjanak, amikor az USA klímapolitikájáról faggatják őket. Pechjére kiszivárgott a távirat tartalma.
Egyre több környezetvédőt ölnek meg a világban
Halálos küldetés környezetvédőnek lenni. Legalábbis a világ némely pontjain. Csak az év első 8 hónapjában 127 aktivistát öltek meg. A környezetvédő persze nemcsak az ökológiai értékeket védi, hanem sokszor az őslakosok jogát is a lakhelyükhöz.
Szakértők felkavarnák az állóvizet: Európa belvízi halászata a téma
Sokan közülünk gondolkodás nélkül meg tudnánk nevezni egy-két vonuló halfajt, mint a lazac vagy a tokhal, vagy tenyészetett halat (pisztráng és ponty). A mai napon kezdődő FAO bizottság révén épp ezek, illetve más belvízi halfajok kerülnek terítékre.
Lehet valaki hiteles zöld aktivista 200 millió dolláros vagyonnal?
Évtizedek óta a zöld gondolat papja, az ökotudatosság keresztes lovagja. A nézeteit összefoglaló Kellemetlen igazság című dokumentumfilmnek köszönheti a Nobel békedíját is. De vajon azt cselekszi-e üzletemberként, amit hirdet? Vagy bort iszik és vizet prédikál?
A befektetőket puhítja az ökopápa
Amikor 2000-ben harcba szállt az elnökségért, még csak 1,7 millió dollár volt a vagyona. Ma 600 millió. Egyes szimpatizánsai szerint Al Gore-nak a saját gazdagságát kellene arra használnia, hogy hitelesítse üzenetét: a zöld gazdaság megvalósítása óriási üzleti lehetőség.
Mától lehet szavazni az Év Fájára!
Idén 48 jelölés érkezett az Év Fája versenybe a júniusi határidőig, amelyek közül tizenhármat juttatott a döntőbe az Ökotárs Alapítvány szakmai zsűrije. Az idén nyolcadik alkalommal szervezett vetélkedő olyan fákra hívja fel a figyelmet, amelyek különleges szerepet töltenek be a jelölő közösség életében.
Negyven évig hazudott a klímaváltozásról az Exxon
A Harvard University két kutatója közel 200 dokumentumot tanulmányozott, melyek a cég klímatudományról szóló kommunikációjához kapcsolódtak. A vállalat elferdítette a tényeket és félrevezette a közvéleményt, köztük a részvényeseit. Utóbbiak megtévesztése bűncselekménynek számít, ezért folyik vizsgálat az Exxon ellen.
Szereti az Y-generáció a társadalmilag elkötelezett cégeket
Az ipszilonosok készek többek fizetni azokért a termékekért, melyek gyártójánál hitelesnek tartják a CSR-tevékenységet. Ők már egy teljesen globalizált világban nőttek fel, és természetes nekik, hogy az egész földgolyó sorsát tartják szemük előtt.
Nem biztos, hogy csak a zöld autó a nyerő
Norvégia már nyolc év múlva kitiltaná a robbanómotoros járműveket útjairól, Nagy-Britannia ezt 2040-től tervezi, Franciaország és mások mellett Kalifornia is ilyen tervet mérlegel. Egy német tudós szerint azonban a robbanómotorra továbbra is szükség lesz, a környezet védelmét másként is lehet biztosítani: alig szennyező üzemanyaggal.
Megelőzhető lett volna a houstoni tragédia
A houstoni tragédiát és a károkat meg lehetett volna előzni, ha figyelembe veszik, hogy a 6,5 millió lakosú övezet az elmúlt időszakban rendkívüli mértékben beépült és a hatóságok – az ingatlanadók reményében engedélyezték az ilyen fokú beépítést. Holott tudták, hogy azokon a területeken rendszeresen pusztítanak nagy esők, áradások – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
A CSR-nek meg kell érintenie a fogyasztókat
Sok a világjobbító felajánlás a cégek részéről, de azoknak a CSR-akcióknak van a legnagyobb hatása a márkanév megismertetésében és renoméjának növelésében, melyek közvetlenül a fogyasztót is (meg)érintik.