Klímablog


Harctéren a vadvilág

Harctéren a vadvilág 

Hogyan találhat magának menedéket Európa egyik legveszélyeztetettebb hüllője épp egy magyarországi katonai lőtéren? Miért fontos, hogy ezen a kiképző helyszínen a honvédség is kiemelten figyeljen az állat- és növényvilág megőrzésére? A természetvédők és a Honvédelmi Minisztérium hat évvel ezelőtt összefogtak, hogy megóvják a páratlan természeti értékeknek otthont adó Turjánvidéket.
Nagyobb a zöldülés elektromos teherautókkal

Nagyobb a zöldülés elektromos teherautókkal 

Európában a teherautók teszik ki a járműflotta öt százalékát, ám az üvegházgáz-kibocsátás 20 százalékát adják. Nagyobb emissziócsökkentés érhető a teherautók és buszok lecserélésével, mint a személygépkocsik villanyüzemű járművekkel történő kiváltásával.
500 dollár egy tonna üvegházgáz kivonása a levegőből: füstölni olcsóbb

500 dollár egy tonna üvegházgáz kivonása a levegőből: füstölni olcsóbb 

Az ENSZ szerint annyira nincsenek összhangban párizsi klímaegyezmény által vállalt emissziócsökkentés és az, ahol tartunk a kibocsátás mérséklésében, hogy csak a geoengineering technológia fékezheti meg a globális felmelegedést. Ötszáz dollárért ki tudnak vonni a levegőből egy tonna szén-dioxidot. A cél a 100 dolláros ár lenne. De a karbonkvóták megvásárlásával a szennyezők tonnánként 5 euróért füstölhetnek az EU-ban.
Állami támogatás nélkül is versenyképesek a szolárfarmok

Állami támogatás nélkül is versenyképesek a szolárfarmok 

Angliában nyílt meg az első olyan szolárfarm, melynek működtetéséhez már nem vesznek igénybe állami támogatást, mert nélküle is versenyképes áron tud termelni villamosenergiát.
Az akkumulátoroktól függ a jövő

Az akkumulátoroktól függ a jövő 

2030-tól az Európában gyártott autók legalább 15 százalékának elektromos, vagy más, szennyezéssel nem járó meghajtással kell rendelkeznie, tervezi az EU. Ettől függetlenül az autógyártókat kötelezni kívánják, hogy 2021-2030 között egyharmaddal csökkentsék a járművek  széndioxid kibocsátását.
Oxford, az elektromos övezet

Oxford, az elektromos övezet 

Oxford, a híres brit egyetemi város központja lesz Nagy-Britannia első, közlekedési károsanyag-kibocsátástól mentes övezete. 2020-tól bevezetik, majd folyamatosan kiterjesztik a központi zónát, ahová sem dízel-, sem benzinüzemű kocsikkal nem lehet majd behajtani, csak elektromos járművekkel.
Díjazták a fenntartható fejlődést elősegítő vezetőket

Díjazták a fenntartható fejlődést elősegítő vezetőket 

Kiosztották Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) Fenntartható Jövőért díjait a hazai üzleti élet új értékrendet képviselő és megvalósító kiválóságainak. A rendezvény legjobb szava a változásvezető volt.
Mezőgazdálkodás a toronyházakban

Mezőgazdálkodás a toronyházakban 

Az agrárium nem lesz képes lépést tartani a Föld növekvő népességével. A talaj nélküli, hidroponikus termesztés a vertikális farmokban lehet a hatékony megoldások. Új módszerrel ötvözik a haltenyésztést és a növénytermesztést.
Analóg lények vagyunk egy felgyorsult digitális világban

Analóg lények vagyunk egy felgyorsult digitális világban 

Alapérzésünk, hogy sietünk és nincs időnk semmire. A gépek még gyorsabb információtermelést hoznak életünkbe. Minden exponenciálisan gyorsul. És mi is mindent gyorsan akarunk. Hova vezet ez?
Műhúsgyártásba fektet Bill Gates, Richard Branson és Jack Welch

Műhúsgyártásba fektet Bill Gates, Richard Branson és Jack Welch 

Húsfogyasztásunk ökolábnyoma óriási. Az állattenyésztés nagy metánkibocsátással, víz- és földlábnyommal jár. A műhús nemcsak környezetkímélő, de válasz lehet a globális éhínség problémájára is. Richard Branson szerint harminc év múlva nem fogunk többé állatokat lemészárolni, hogy megegyük a húsukat.

Kína ebbe is belehúzott 

Az óriási állami támogatások és az olcsó munkaerő segítségével a kínai elektromos autógyártás globális vezető szerepre törekszik. Idén már 295.000 elektromos autót adnak el Kínában – és csak 287.000-et összesen a világ többi országában, miközben Peking a legjobb külföldi szakembereket is megvásárolva tör az élre.

Áfacsökkentést a napelemekre is 

Környezetvédők arra szólítják fel a kormányt, hogy tegye itthon is könnyebben elérhetővé és olcsóbbá a napenergiát a háztartások számára. Ehhez többek között mérsékelni kellene a napelemek áfáját és csökkenteni az indokolatlanul magas termékdíjat.

Így lehetne a vidék a gazdaság motorja 

A fejlődő országok gazdaságának motorjává válhat a gyakran hátrányos helyzetű vidék. Drámai átalakítások nélkül azonban nem leszünk képesek egy egyre népesebb és fiatalabb bolygó ellátására.

Európában hisznek az elektromos autóban 

Az európai emberek közel fele úgy véli, tíz éven belül több lesz az elektromos autó, mint a robbanómotoros jármű. Ezt jelzi az a felmérés, melyet az E.ON végzett nyolc európai országban.

Kenyér és energia is lehet belőle - ez a tritikálé 

Az ember által létrehozott gabonanövény, a tritikálé egyesíti a búza és a rozs tulajdonságait. Gyengébb talajminőségű területeken is termeszthető, így elsősorban a takarmányozásban játszhat szerepet. Egy fiatal magyar kutató szerint azonban az emberi táplálkozásban is nagy jövő várhat a növényre.  

15 perc alatt is feltölhető lenne az elektromos autó 

A globális személygépkocsiállománynak még mindig csak 0,2 százalékát teszik ki a villanyautók. A vásárlásukhoz egyre több kormány kínál támogatásokat. De mi lesz a töltőállomásokkal?

Kitiltották a vadállatokat a román cirkuszokból 

Nem megengedett ezentúl Romániában a vadállatok cirkuszi szerepeltetése. A román kormány úgy döntött, hogy 56 év után betiltja az olyan mutatványokat, amelyekben tigrisek, oroszlánok, medvék, elefántok, illetve más vadállatok szerepelnek. Az ország így egyike lett annak a 25 európai államnak, ahol hasonló tilalom van érvényben.

Elektromos repülőkre vált az EasyJet 

Nemcsak az autóközlekedés áll át a villanyüzemű járművekre. Tíz éven belül elektromos meghajtású repülőken kívánja szállítania utasközönségét az EasyJet. Miért nem a nagy légitársaságok jelentenek be ilyesmit? Mert egyelőre csak kétszemélyes kisrepülőgép képes felszállni a levegőbe tisztán elektromos meghajtással. De a fapados légitársaság optimista.

Hat évvel később is kellemetlen meglepetést szerzett Fukusima 

Nesze neked atomenergia: amerikai és japán kutatók hat évvel a katasztrofális fukusimai nukleáris baleset után is a reaktorból származó radioaktív szennyeződést mutattak ki a száz kilométerrel távolabb lévő tengerparton.

Sorra jönnek az elektromos autók 

Kína belátható időn belül el akarja tiltani a belsőégésű motorokkal felszerelt járműveket - ugyanezt tervezi az USA legnagyobb állama, Kalifornia. A következmény: a nagy autógyártók sorra jelentik be, hogy felgyorsítják elektromos kocsijaik gyártását.

112 milliárd euróval támogatják a károsanyag-kibocsátást 

Egy most nyilvánosságra hozott jelentés szerint az EU és az európai kormányok évente több mint 112 milliárd euróval támogatják a legnagyobb károsanyag-kibocsátással járó (fosszilis) energia termelését és felhasználását. Ez szembemegy azzal a vállalással, miszerint 2020-ig megszüntetik ezeket a káros támogatási rendszereket - írja a WWF Magyarország.

Gogoro és GoStation - hódít a cserélhető akkus robogó 

Sokat ígérő megoldással hódít elektromos robogók tajvani gyártója: hosszadalmas töltés helyett az állomásokon akkut cserélünk és már indulhatunk is tovább.

Milliméteres világítótest – jön a hajlítható OLED 

A legkorszerűbb tv-készülékekből már ismerjük, hamarosan a lakásokban is megjelenik a világítástechnika legújabb vívmánya, az OLED, a milliméteres világítótest, amely akár hajlíthatóan beépíthető, nemcsak otthonokba, hanem épületek külső arculatába is.

Gyorsabban fejlődik a napenergiaipar, mint gondolták 

A politikusok bő két évtizede alábecsülik a napenergiaipar fejlődésének tempóját, mértékét és a szoláreszközök elterjedésének sikerét. Bill Clinton óta az amerikai energiaügyi szaktárca képtelen volt felfogni a napenergia valós fejlődési lehetőségeit, ahogy a Nemzetközi Energiaügynökség jóslatait is messze felülmúlta a szektor ugrásszerű növekedése.

Ezért szívás a szabadkereskedelmi egyezmény 

A szabadkereskedelmi egyezmények lehetővé teszik a multinacionális nagyvállalatok számára, hogy akár dollármilliárdokra pereljék a kormányokat, ha környezetvédelmi törvény tiltásai miatt beruházásaik elakadnak, vagy nem kapnak engedélyt. Ez elveheti a nemzetállamok kedvét attól, hogy szigorú környezetvédelmi törvényeket hozzanak, illetve betartassák azokat . Kiárusította az Európai Bizottság alapvető jogaink egy részét. A GDP fontosabb Brüsszelnek.

Ölre mennek a cégek az elektromos autók feltöltéséért 

Technológiai startupok, a nagy energiaszolgáltató vállalatok és az olajipari óriások kezdték meg a stratégiai helyezkedést egy új piac megszerzéséért: ki telepíti és üzemelteti az elektromos autók akkutöltő állomásait, amikor már többségében elektromos autók futnak az öreg kontinens útjain? Óriási bizniszről van szó.

Perzselő hőség lesz a jellemző az európai nyarakra 

A század közepére az idei nyáron tapasztalt perzselő hőség lesz a jellemző a Földközi-tenger térségére a nyári hónapokban, amennyiben a jelenlegi ütemben folytatódik az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása – figyelmeztetnek kutatók.

Terjed az internetes cenzúra 

Az Európa Tanács tagállamaiban széles körben elterjedt internetes oldalak önkényes elérhetetlenné tétele veszélyezteti a véleménynyilvánítás szabadságát – jelentette ki az Európa Tanács emberi jogi biztosa. 

Ferenc pápa szerint kihalhat az emberiség 

„Ha nem fordulunk vissza, akkor nekünk vége” – nyilatkozta a sajtónak a katolikus egyház feje a pápai különgépen. És nem a repülőgép útvonalára értette a mondatot. Ez Ferenc pápa sommás véleménye a túlélési esélyeinkről, ha továbbra is szennyezünk.

Napelemes tetőcserepet fejlesztett ki a magyar családi vállalkozás 

Szolárcserép fejlesztésébe kezdett a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft., a tetőcserép felületébe integrált napelemek kifejlesztésében együttműködnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel (BME), az új cserép jövőre kerülhet kereskedelmi forgalomba - jelentette be a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. ügyvezető igazgatója sajtótájékoztatón kedden Budapesten

Duplájára emelnék az elektromos kocsik utáni támogatást 

Eddig csak az alacsony jövedelmű családoknak volt elérhető ez a támogatás. 2018-tól minden francia állampolgárnak járna, sőt viszonylag új használt autók vételénél is igénybe lehetne venni.

Hetven darab e-autótöltő kellene Magyarországra 

Magyarországon jelenleg közel háromezer elektromos jármű vesz részt a forgalomban, amelyek közül mindössze 1200 tisztán elektromos meghajtású. 2020-ra szakértők szerint ötször ennyi közlekedik majd az utakon. Felmérés szerint a megkérdezettek 93%-a szívesen használna tisztán elektromos vagy hibrid autót, és mindössze 7% az, aki teljesen elzárkózik ezektől az alternatív megoldásoktól.

Szeméttel hajtaná meg a repülőit a British Airways 

Együttműködésre lépett egy megújuló üzemanyagokat gyártó céggel a British Airways olyan hulladékfeldolgozók tervezésére és létesítésére, amelyek megújuló repülőgép-üzemanyagot állítanak elő háztartási hulladékból.

Klímaváltozás: ennél többet kell tennünk 

Gyorsabban kell csökkentenie az Európai Uniónak az üvegházhatású gázok kibocsátását ahhoz, hogy a 2030-as és 2050-es célértékek teljesülhessenek – figyelmeztetett az Európai Számvevőszék.

Mégis finanszírozza Amerika a klímaegyezmény irodáját 

Hiába jelezte kilépési szándékát Trump, egy szenátusi bizottság jóváhagyta a 10 millió dolláros támogatást, amivel az Egyesült Államok a párizsi klímaegyezmény ügyeit intéző ENSZ-bizottságot finanszírozza.

Megszabadítja az embert a tetvektől a klímaváltozás 

Azt már eddig is mondták szakemberek, hogy a fajok kétharmada kihalhat szoros határidőn belül. Most azt is állítják, hogy az élősödő fajok egyharmada is kipusztulhat 2070-re. Kevesebbet fognak vakarózni az emberek.

Ezzel is kevesebb nyomot hagyunk 

Mivel csökkenthető a zöld lábnyom? Többel is, mint gondolod! Bizonyos beruházásokkal még adókedvezményt is igénybe lehet venni, s az így képződő megtakarítást további jó célokra lehet fordítani.

Így fog kinézni a világ, ha továbbmelegedik 

Nem mindegy, hogy az üvegházgázok magas koncentrációja miatt 1 vagy 6 Celsius-fokkal melegszik a Föld éghajlata. A kettő között a különbség élet és halál. Szó szerint. Klimatológusok a globális felmelegedés minden egyes Celsius-fokára kidolgozták, milyen jövővel kell számolnunk. Mutatjuk, mire számíthatunk, attól függően, hogy mennyi káros anyagot eregetünk a légkörbe.

Hajtűkanyar az amerikai klímapolitikában? 

Rex Tillerson amerikai külügyminiszter egy vasárnapi televíziós interjúban kijelentette, hogy "megfelelő feltételek esetén" Washington mégsem lépne ki a párizsi klímaegyezményből. A külügyminiszter a CBS televíziónak adott interjújában tért ki a párizsi klímaegyezményre, miután a műsorvezető megkérdezte, mit szól a The Wall Street Journal szombati számában megjelent információhoz, miszerint Washington fontolgatja, hogy ne lépjen ki a párizsi klímaegyezményből.

Évente 68 ezren halnak meg a dízelgőz miatt 

Napra két évvel a dízelbotrány kirobbanása után jelent meg az az összefoglaló tanulmány, amely bemutatja: a dízelautók nemcsak a levegőt szennyezik jobban, de az éghajlatra is károsabbak, mint a benzines autók. A tanulmányt az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség készítette, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja.

Kétszer gyorsabban melegszik a levegő az északi sarkon: olvad a metán 

Amerikában az államilag finanszírozott kutatóintézeteknek négy évente kell benyújtaniuk klímatanulmányukat a washingtoni kongresszusnak. A dolgozatot csak az amerikai elnök engedélyével lehet nyilvánosságra hozni. Trump ezt január óta nem adta meg. Mindegy, így is kiszivárogtatták az anyagot.

Napfényből és szén-dioxidból állítanak elő zöld üzemanyagokat 

Orosz és amerikai kutatók összefogásával teszik hatékonyabbá a hidrogénüzemanyag gyártását. A hidrogénautók működtetése zéróemissziós, mert a kipufogójukon csak vízpára jön ki.

Nem használhatjuk a teafőzőt, ha az elektromos autót töltjük a garázsban 

Anglia 2040-től betiltja az új gyártású benzin- és dízelüzemű autók értékesítését. Ahhoz viszont, hogy az áramhálózat elbírja a megnövekedett számú elektromos autók energiaigényét, korszerűsítésekre van szükség. Ez drága mulatság.

Macron betiltja az olajkitermelést? 

A francia elnök olyan törvénytervezetet fog benyújtani még idén a parlamentnek, mely 2040-től beszüntetné az olaj- és gázkitermelést. Norvégia viszont belendíti a sarkköri kitermelést, ráadásul ennek kockázatait az adófizetőkkel fizetteti meg.

Túl drága az elektromos autók állami támogatása 

Egy kanadai tanulmány szerint olcsóbb módja a légszennyezés csökkentésének az emissziókereskedelem, mint az elektromos autók állami támogatása. De mihez képest? Az emissziókereskedelemhez hasonlítják, ami nem fair, mert a karbonárfolyam a padlón van. Túl sok a kibocsátási kvóta a világban.

Az innovatív villamosenergia-ipar a jövő 

A változó villamosenergia-ipar számos területen igényel olyan megoldásokat, amelyek segítségével fenntartható módon elégíthető ki a növekvő energiaszükséglet. A Magyar Elektrotechnikai Egyesület (MEE) szervezésében megvalósuló 64. Vándorgyűlésen a szakemberek a tiszta energia termelésében és felhasználásban, az energiamix átalakításában és ehhez kapcsolódóan a szakemberképzés megreformálásában látják a jövőt.

E.Go Life - az új városi csoda 

Az elektromos autó jövője nem a távolsági, hanem a városi közlekedésben van, hirdeti egy német műegyetemi tanár. A német posta több ezer kézbesítő kocsit vásárolt tőle – majd megvette a gyárát. Günter Schuh most elektromos városi kisautót gyárt, amelyhez jövőre 12.000 euróért juthatnak hozzá a németek.

Komoly veszély lapul a sarkvidékeken 

A klímaváltozás miatt megállíthatatlan a hideg, állandóan fagyott talajú területek csökkenése, 2100-ra szinte teljesen el fognak tűnni a kutatók szerint. Ez a folyamat tovább erősítheti a globális felmelegedést és hátrányosan érintheti az érintett területek biodiverzitását.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Mire figyeljünk a családi vállalkozás átadásánál?

Mire figyeljünk a családi vállalkozás átadásánál?  

Az utódlástervezés olyan hosszú távú, stratégiai befektetés, amely mind a nagy-, mind a középvállalkozásokat megvédi az elkerülhetetlen jövőbeli fennakadásoktól.
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Pénzszerzés

Mire figyeljünk, ha árterületi ingatlant hitellel megvásárolnánk?

Mire figyeljünk, ha árterületi ingatlant hitellel megvásárolnánk?  

A bankok általában óvatosan kezelik az ártéren elhelyezkedő ingatlanokat.

Cégblog

Egynapos sztrájk jön, szinte az összes járatát törli a légitársaság

Egynapos sztrájk jön, szinte az összes járatát törli a légitársaság  

A Brussels Airlinesnál a személyzet zöme, köztük a biztonsági egységek egynapos munkabeszüntetést tartanak.

Gazdaság

Mire figyeljünk, ha árterületi ingatlant hitellel megvásárolnánk?

Mire figyeljünk, ha árterületi ingatlant hitellel megvásárolnánk?  

A bankok általában óvatosan kezelik az ártéren elhelyezkedő ingatlanokat.

Infokom

 Új szelek fújnak a nagyvállalatoknál

Új szelek fújnak a nagyvállalatoknál  

Habár az utóbbi években csökken a keresleti nyomás az IT munkaerőpiacon, a jó technológiai szakemberekre továbbra is egyre nagyobb szükség van.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo