Ugyan olyan korban élünk, amikor csökkennek a nyersanyagárfolyamok, a kobaltra alighanem mégis érdemes fogadni, mint olyan nyersanyagra, melynek ára emelkedni fog, ahogy egyre nő rá az igény. A Glencore a legerősebb ebben a tekintetben, mert alaptevékenységből eredő profitja (core profit) felét szerzi a kobaltkitermelésből. Ez félszer nagyobb, mint versenytársai kobaltból eredő nyeresége.
Kobaltbizniszét ugyanakkor a Kongói Demokratikus Köztársaságra alapozza. Ami azért necces, mert az ország zavargásokkal terhes, egyes területein káosz uralkodik, bányáiban gyerekmunkásokat is alkalmaznak – bár a Reuters elemzése arról nem szól, hogy a Glencore beszállítói hálózatában vannak-e olyan cégek, amelyek kiskorúakkal dolgoztatnak, vagy sikerült-e kiszűrni ezeket. (A gyerekek azok, akik a kis tárnákba is be tudnak mászni a bányákban.)
Az angol–svájci Glencore kongói jelenléte révén 2011 és 2016 között közel megduplázta kobaltkitermelését: 2011-ben 12 880, 2016-ban pedig 28 300 tonnát hozott felszínre. Ez már az éves globálisan kitermelt volumen egynegyede. A Glencore riválisai zömében tartózkodnak, hogy bizniszeljenek az országgal. A világ legnagyobb bányaipari óriáscégei, a BHP, a Rio Tinto és az Anglo American eltérő stratégiát követnek az elektromos autókban használható nyersanyagokkal kapcsolatban. A Glencore arra számít, hogy az elkövetkező években világszerte meglódul az elektromos autók értékesítése, s akkujaikhoz kobaltra lesz szükség.
- A Glencore versenytársai közül az Anglo American a hidrogéncellás autók gyártásába szállít be, és platinakészleteiből próbálja kipréselni a legtöbb profitot.
- A Rio Tinto lítiumbányászatot indít Szerbiában, de ebből csak a 2020-as években lesz realizálható eredmény. A lítium egyébként is bőségesen hozzáférhető természeti erőforrás.
- A BHP elemzői azonban úgy döntöttek, még nem koncentrálnak az elektromos autók számára beszállítandó nyersanyagokra, mert szerintük az ilyen típusú járművek igazán átütő érvényesülése a piacon még 2030-ig várat magára. Mégis a Glencore után a BHP profitjában játsszák a legnagyobb szerepet az elektromos autókban használható ércek, megközelítőleg 20 százalékot hasítanak ki.