Vagyonadó: tényleg szükség van rá?

A magyar közbeszéd rendre visszatérő kérdése a legtehetősebb emberek vagyonának a megadóztatása. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány friss elemzése bemutatja a vagyonadót jelenleg is alkalmazó európai országokat, a legnagyobb ellenzéki párthoz köthető javaslat költségvetési vonzatát, illetve a vagyonadó gazdasági hatásait. Ahogyan a TAX Foundation Europe is rámutat, a vagyonadók nemcsak kevés bevételt hoznak az államkassza számára, emellett fokozzák a jogbizonytalanságot, az adóelkerülést, rontják a beruházási hajlandóságot és rendkívül nagy bürokratikus költséget jelentenek a költségvetés számára. Ezzel szemben a vagyoni egyenlőtlenségeket jelentő pozitív hatását az empirikus adatok nem támasztják alá.

Európában a 27 tagországból álló Európai Unió 5 tagállamában, illetve Svájcban és Norvégiában vetnek ki vagyonadót. Jellemzően azon országokban alkalmazzák az adónemet, amelyekben a történelmi előzmények miatt megvalósult a belföldi beruházásokhoz szükséges tőkefelhalmozás.

Visszafogja a vállalkozási kedvet
Visszafogja a vállalkozási kedvet
Fotó: DepositPhotos.com

Ezen hét állam közül háromban a teljes nettó vagyon után kell fizetnie az adóalanynak hozzájárulást. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a nominális vagyonból kivonva a különböző tartozások és adósság értékét határozzák meg az adóalap mértékeként.

  • Spanyolországban 700 ezer eurós nettó vagyon felett 0,16-3,5 százalék közötti vagyonadót vetnek ki 1978 óta. A bevezetést a Franco-diktatúrából való kilábalás finanszírozásával indokolták. A 2008-as pénzügyi krízis alatt három évre felfüggesztették az alkalmazását a beruházások élénkítése érdekében. Emellett a 3 millió eurós vagyonok fölött szolidaritási hozzájárulás is érvényben van, melynek mértéke 1,7-3,5 százalék közötti. Bizonyos régiókban élők mentesülnek a vagyonadó alól. Ezzel egyrészt fokozzák a beruházások mértékét, másrészt az adott tartományba csábítják a vagyonos embereket.
  • Norvégiában 1892 óta központi és önkormányzati szinten vetnek ki összevonva átlagosan 0,85 százalékos vagyonadót a közel 145 ezer eurónál nagyobb nettó vagyonok fölött. A közel 1,7 millió eurónál nagyobb vagyonokra további 1,1 százalékos hozzájárulási terhet is érvényesítenek.
  • Svájcban kantononként a 19. század óta vetnek ki adót a nagy vagyonnal rendelkezőkre, az adónem pedig a fő bevétele volt az államszervezetnek. 1959-ben eltörölték a központi vagyonadót, azonban kantononként 0,1 és 1 százalék között változó mértékben továbbra is érvényben van.

Emellett öt európai országban csupán egyes vagyonelemekre vetnek ki vagyonadót:

  • Franciaországban 0,5-1,5 százalék közötti adóval terhelik meg az 1,3 millió eurónál értékesebb ingatlannal rendelkezőket. Az EU második legnagyobb gazdaságával rendelkező országban a második világháború óta van érvényben a legtehetősebbeket terhelő általános adó. 2018-ban a beruházások élénkítése érdekében eltörölték a teljes vagyonadót, ezt követően már csak az ingatlanok után vetik ki. Franciaországban a fiskális mozgástér bővítésén túl a források hatékony felhasználásának előmozdítása és a „pihenő” vagyonok mozgósítása érdekében vetették ki az adónemet. Egy hónappal a kinevezése után, 2025. október 6-án (néhány órával a kormánya tagjainak bejelentését követően) lemondó francia miniszterelnök az évi 250 ezer eurónál nagyobb jövedelemmel rendelkező állampolgárokra többletadót vezetett volna be. Javaslatának indoklása kettős; a baloldali, szocialista pártok támogatottságát kívánta elnyerni, illetve a költségvetési bevételeket akarta fokozni. Franciaország rendkívül súlyos pénzügyi válság felé tart, tavaly az Európai Bizottság kezdeményezte a nyugat-európai országgal szemben a túlzottdeficit-eljárást. Az extra jövedelemadótól évi 3 milliárd eurós többletforrásra számítottak, amely eltörpül a közel 850 milliárd eurós keretösszegű költségvetés mellett.
  • Belgiumban az 1 millió eurót meghaladó értékű értékpapír számlák esetében vetnek ki 0,15 százalékos hozzájárulást.
  • Hollandia bizonyos vagyontárgyak után 1-2 százalék közötti adóterhet ró ki. Eredetileg a nettó vagyon értéke beleszámított a jövedelemadó adóalapjába. 2021-ben a holland legfelsőbb bíróság úgy döntött, hogy ez a rendszer sérti az európai uniós jogot a tulajdonjogok és a megkülönböztetés-mentesség tekintetében. 2022-ben új, ideiglenes alternatív rendszert javasoltak az elkövetkezendő évekre, amely szerint minden eszközkategória esetében saját feltételezett hozamot határoztak meg, amely egyben az adó mértéke is. A jelenleg is érvényben levő rendszert várhatóan jövőre fogják megreformálni.
  • Az olasz állampolgárokra a külföldön tartott pénzügyi eszközökre vetnek ki 0,2-0,4 százalék közötti vagyonadót. A mediterrán országban 2024-től 1,06 százalékra emelték az évek óta kivetett ingatlanadót is.

Ahogyan a TAX Foundation Europe is rámutat, vagyonadók nemcsak kevés bevételt hoznak és jogbizonytalanságot teremtenek, hanem egy OECD-jelentés szerint visszatartják a vállalkozói kedvet, károsítják az innovációt és negatívan hatnak a hosszú távú növekedésre. A külföldi tudásközpont fő ajánlása is rámutat, ahelyett, hogy reformálnák és emelnék a vagyonadókat Európában, az országoknak inkább meg kellene szüntetniük azokat. További negatívumként az óriási bürokratikus terhet kell megemlíteni. A legvagyonosabb személyek teljes és tényleges vagyonának a felmérése, majd az adóbeszedés nagy méretű államapparátust igényel.

Továbbá a vagyonadó hozzájárul az adóelkerülés fokozódásához a belföldi vállalkozók körében, emellett rontja a bevezető ország tőkevonzási képességét a külföldi befektetők körében. Ezek eredőjeként jelentősen romlik a vagyonadót bevezető országok befektetési rátája, amely a gazdaság hosszútávú bővülési ütemére is kihat. A történelmi előzményeket áttekintve megállapítható, hogy legtöbbször a háborúk finanszírozása érdekében vezettek be vagyonadót. Az elmúlt 6 évtizedet vizsgálva a szembetűnő, hogy a 38 OECD tag körében az 1970-es évek második felében terjedt el. A washingtoni konszenzusban megfogalmazott deregularizációs és liberalizációs célkitűzések 1980-as és 1990-es években való terjedésével párhuzamosan is egyre több OECD tagország kivezette a vagyonadót.

A vagyonadó kapcsán a legfőbb pozitív gazdasági hatásként az egyenlőtlenségek mérséklését szokták megemlíteni a közgazdasági tanulmányokban. Az empirikus adatok azonban ezt az összefüggést nem támasztják alá. A vagyoni egyenlőtlenségeket mutató Gini-együttható uniós rangsorának elején több olyan tagállam áll, ahol évtizedek óta érvényben van vagyonadó. Ilyen ország például Franciaország, Olaszország és Spanyolország. Mindhárom nyugat-európai ország a vagyoni egyenlőtlenségeket mutató Gini-együttható rangsorának felső harmadába tartozik. (A Gini-együttható értéke 0 és 1 között mozog, ahol a 0 teljes egyenlőséget, az 1 pedig maximális egyenlőtlenséget jelent.)

Magyarországon a közbeszéd rendre visszatérő témája a leginkább tehetős réteg megadóztatása. A Blochamps mérései szerint nagyjából ötezer olyan magyar van, akinek vagyona meghaladja az egymilliárd forintos küszöböt.  A 100 leggazdagabb magyart rangsoroló kiadványba közel húsz milliárdos vagyonnal, a top 50 közé pedig több mint 50 milliárdossal lehetett bekerülni. A legnagyobb ellenzéki párt legfrissebb javaslata szerint 1 százalékos adót vezetne be a legalább ekkora vagyonnal rendelkező magánszemélyekre. Korábbi terveik szerint az 5 milliárd forintnál nagyobb nettó vagyonú emberek lettek volna érintettek, amely kört 500-1300 főre becsülik. Különböző vagyoneloszlási becslések szerint az ötezer milliárdos átlagos vagyona 4,5-8 milliárd forint közötti lehet.

Ezek alapján a milliárdos vagyonnal rendelkező magyarok összesített pénzügyi vagyona 25-40 ezer milliárd forint között lehet. A legnagyobb ellenzéki párt egy százalékos hozzájárulása így 250-400 milliárd forint közötti többletforrást eredményezne a központi költségvetés számára, amely eltörpül a közel 40 ezer milliárd forintos kiadási főösszeg mellett. Összehasonlításképpen például a fogyasztást terhelő forgalmi adó egy százalékpontos mérséklése közel 300 milliárd forintos kiesést eredményezne a költségvetésnek. A nemzetközi példák alapján Spanyolországban a vagyonadó az állami adóbevételek 0,2-3 százalékát adták, Svájcban ez az arány 3,8 százalék volt a tavalyi évben, míg Norvégiában csupán másfél százalék. A többi, a nem a teljes nettó vagyonra, hanem csak bizonyos eszközosztályokra kivetett vagyonadót alkalmazó országokban az államkassza bevételeinek 0,1-1 százaléka származik az adónemből.

(Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése.)

Véleményvezér

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.
Mit okoz a fedezetlen nyugdíjemelés?

Mit okoz a fedezetlen nyugdíjemelés? 

A repülőrajt elmaradt, helyette választási pénzszórás folyik.
Trump korbácsot ragad Putyin ellen

Trump korbácsot ragad Putyin ellen 

Putyinnak most már keményebben odavágnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo