Klímablog
Hetven darab e-autótöltő kellene Magyarországra
Magyarországon jelenleg közel háromezer elektromos jármű vesz részt a forgalomban, amelyek közül mindössze 1200 tisztán elektromos meghajtású. 2020-ra szakértők szerint ötször ennyi közlekedik majd az utakon. Felmérés szerint a megkérdezettek 93%-a szívesen használna tisztán elektromos vagy hibrid autót, és mindössze 7% az, aki teljesen elzárkózik ezektől az alternatív megoldásoktól.
Szeméttel hajtaná meg a repülőit a British Airways
Együttműködésre lépett egy megújuló üzemanyagokat gyártó céggel a British Airways olyan hulladékfeldolgozók tervezésére és létesítésére, amelyek megújuló repülőgép-üzemanyagot állítanak elő háztartási hulladékból.
Klímaváltozás: ennél többet kell tennünk
Gyorsabban kell csökkentenie az Európai Uniónak az üvegházhatású gázok kibocsátását ahhoz, hogy a 2030-as és 2050-es célértékek teljesülhessenek – figyelmeztetett az Európai Számvevőszék.
Mégis finanszírozza Amerika a klímaegyezmény irodáját
Hiába jelezte kilépési szándékát Trump, egy szenátusi bizottság jóváhagyta a 10 millió dolláros támogatást, amivel az Egyesült Államok a párizsi klímaegyezmény ügyeit intéző ENSZ-bizottságot finanszírozza.
Megszabadítja az embert a tetvektől a klímaváltozás
Azt már eddig is mondták szakemberek, hogy a fajok kétharmada kihalhat szoros határidőn belül. Most azt is állítják, hogy az élősödő fajok egyharmada is kipusztulhat 2070-re. Kevesebbet fognak vakarózni az emberek.
Ezzel is kevesebb nyomot hagyunk
Mivel csökkenthető a zöld lábnyom? Többel is, mint gondolod! Bizonyos beruházásokkal még adókedvezményt is igénybe lehet venni, s az így képződő megtakarítást további jó célokra lehet fordítani.
Így fog kinézni a világ, ha továbbmelegedik
Nem mindegy, hogy az üvegházgázok magas koncentrációja miatt 1 vagy 6 Celsius-fokkal melegszik a Föld éghajlata. A kettő között a különbség élet és halál. Szó szerint. Klimatológusok a globális felmelegedés minden egyes Celsius-fokára kidolgozták, milyen jövővel kell számolnunk. Mutatjuk, mire számíthatunk, attól függően, hogy mennyi káros anyagot eregetünk a légkörbe.
Hajtűkanyar az amerikai klímapolitikában?
Rex Tillerson amerikai külügyminiszter egy vasárnapi televíziós interjúban kijelentette, hogy "megfelelő feltételek esetén" Washington mégsem lépne ki a párizsi klímaegyezményből. A külügyminiszter a CBS televíziónak adott interjújában tért ki a párizsi klímaegyezményre, miután a műsorvezető megkérdezte, mit szól a The Wall Street Journal szombati számában megjelent információhoz, miszerint Washington fontolgatja, hogy ne lépjen ki a párizsi klímaegyezményből.
Évente 68 ezren halnak meg a dízelgőz miatt
Napra két évvel a dízelbotrány kirobbanása után jelent meg az az összefoglaló tanulmány, amely bemutatja: a dízelautók nemcsak a levegőt szennyezik jobban, de az éghajlatra is károsabbak, mint a benzines autók. A tanulmányt az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség készítette, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja.
Kétszer gyorsabban melegszik a levegő az északi sarkon: olvad a metán
Amerikában az államilag finanszírozott kutatóintézeteknek négy évente kell benyújtaniuk klímatanulmányukat a washingtoni kongresszusnak. A dolgozatot csak az amerikai elnök engedélyével lehet nyilvánosságra hozni. Trump ezt január óta nem adta meg. Mindegy, így is kiszivárogtatták az anyagot.
Napfényből és szén-dioxidból állítanak elő zöld üzemanyagokat
Orosz és amerikai kutatók összefogásával teszik hatékonyabbá a hidrogénüzemanyag gyártását. A hidrogénautók működtetése zéróemissziós, mert a kipufogójukon csak vízpára jön ki.
Nem használhatjuk a teafőzőt, ha az elektromos autót töltjük a garázsban
Anglia 2040-től betiltja az új gyártású benzin- és dízelüzemű autók értékesítését. Ahhoz viszont, hogy az áramhálózat elbírja a megnövekedett számú elektromos autók energiaigényét, korszerűsítésekre van szükség. Ez drága mulatság.
Macron betiltja az olajkitermelést?
A francia elnök olyan törvénytervezetet fog benyújtani még idén a parlamentnek, mely 2040-től beszüntetné az olaj- és gázkitermelést. Norvégia viszont belendíti a sarkköri kitermelést, ráadásul ennek kockázatait az adófizetőkkel fizetteti meg.
Túl drága az elektromos autók állami támogatása
Egy kanadai tanulmány szerint olcsóbb módja a légszennyezés csökkentésének az emissziókereskedelem, mint az elektromos autók állami támogatása. De mihez képest? Az emissziókereskedelemhez hasonlítják, ami nem fair, mert a karbonárfolyam a padlón van. Túl sok a kibocsátási kvóta a világban.
Az innovatív villamosenergia-ipar a jövő
A változó villamosenergia-ipar számos területen igényel olyan megoldásokat, amelyek segítségével fenntartható módon elégíthető ki a növekvő energiaszükséglet. A Magyar Elektrotechnikai Egyesület (MEE) szervezésében megvalósuló 64. Vándorgyűlésen a szakemberek a tiszta energia termelésében és felhasználásban, az energiamix átalakításában és ehhez kapcsolódóan a szakemberképzés megreformálásában látják a jövőt.
E.Go Life - az új városi csoda
Az elektromos autó jövője nem a távolsági, hanem a városi közlekedésben van, hirdeti egy német műegyetemi tanár. A német posta több ezer kézbesítő kocsit vásárolt tőle – majd megvette a gyárát. Günter Schuh most elektromos városi kisautót gyárt, amelyhez jövőre 12.000 euróért juthatnak hozzá a németek.
Komoly veszély lapul a sarkvidékeken
A klímaváltozás miatt megállíthatatlan a hideg, állandóan fagyott talajú területek csökkenése, 2100-ra szinte teljesen el fognak tűnni a kutatók szerint. Ez a folyamat tovább erősítheti a globális felmelegedést és hátrányosan érintheti az érintett területek biodiverzitását.
Továbbra is folyik a fertőző szennyezés a Szamosba
Továbbra is fertőző szennyezés ömlik a Szamosba. A folyóból vett minták a folyó magyar oldalán is jelentősebb bakteriális szennyezettséget mutattak. A Greenpeace környezetvédő szervezet azt várja a hatóságoktól, hogy sürgősen lépjenek fel az illegális szennyezés ellen, a lakosság egészségének védelmében.
A sötét titok a csokoládé mögött
Ahogy világszerte növekszik a csokoládé iránti igény, úgy egyre nagyobb területeken irtják ki az őserdőt Nyugat-Afrikában. A cégek tisztában vannak, vagy tisztában lehetnének a környezeti károkkal, de minden érintett inkább elfordítja a szemét.
Üvegházgázból élelmiszer: megoldaná a globális éhínség problémáját
A Finnországban kifejlesztett fehérje alapanyagait a levegőből vennék. Az élelmiszert létrehozó kis bioreaktorok kihelyeznék az éhínségsújtotta országokba. Egy probléma van: túl lassan hozza létre a gép a proteint. Tudósok a folyamat felgyorsításán dolgoznak.
Irma apokalipszist hozott Floridába
Irma megérkezett Floridába és a poklot hozta magával: Miami belvárosa részben víz alá került, több mint hárommillió háztartás maradt áram nélkül, tízezrek éjszakázhatnak szükségszállásokon. A hurrikánszezon bepillantást nyújtott abba, mi vár mindannyiunkra, ha nem fékezzük meg a globális felmelegedést.
7000 hektárnyi vizesélőhely eshet áldozatul
Komoly veszély fenyegeti a természeti kincsekben gazdag Murát és annak élővilágát, ha Szlovénia jóváhagyja a tervezett nyolc vízerőmű építését a folyón. A felbecsülhetetlen károk ráadásul nem csupán a szlovén, hanem az egész alvízi szakaszt érintenék - vagyis a magyar és a horvát folyószakaszt is. Az első vízerőmű építése már a küszöbön áll, ezért a WWF és szövetségesei petíciót indítottak ennek megállítása érdekében - írja a WWF Magyarország.
Tápanyaghiányos étrendünk lesz a klímaváltozás miatt
A légkör magas szén-dioxid-tartalma csökkenti az élelmiszernövények tápanyagszintjét. Márpedig az emberiség 76 százaléka növényi étrenddel szerzi be a létszükségletnek számító tápanyagokat, mert nincs pénze húst venni vagy állatot tenyészteni saját fogyasztásra.
A diszkontdivat ára: embereket mérgeznek a szennyező ruhagyárak
Mindig az olajszektort és a cementgyártást emlegetjük, ha szennyező iparágakról van szó, de a divatipar sem marad el sokban tőlük. A nyugati világban élő fogyasztókként hozzászoktunk, hogy bagóért vásárolhatunk ruhadarabokat a diszkontdivat márkáitól. Egy aktivista szervezet utánajárt, hogyan szennyezi a talajvizet és az ivóvizet a műselyemgyártás Kínában.
Többet fogjuk hűtésre használni az energiát, mint fűtésre
Európa északi országaiban csökkenni, a déli országokban nőni fog az energiaigény, ahogy az egyre melegebb nyarakon egyre többen használnak majd légkondicionáló berendezéseket a beltéri hűtésre. Ha a növekvő áramfogyasztást fosszilis energiahordozókból elégítjük ki, a globális klíma tekintetében befűtünk azzal, ha hűtjük magunkat.
Hazugság Trump ígérete, hogy az USA talán visszalép a klímaegyezménybe
Rex Tillerson külügyminiszter arra utasította az amerikai nagykövetségek munkatársait a világ minden táján, hogy semmitmondó válaszokat adjanak, amikor az USA klímapolitikájáról faggatják őket. Pechjére kiszivárgott a távirat tartalma.
Egyre több környezetvédőt ölnek meg a világban
Halálos küldetés környezetvédőnek lenni. Legalábbis a világ némely pontjain. Csak az év első 8 hónapjában 127 aktivistát öltek meg. A környezetvédő persze nemcsak az ökológiai értékeket védi, hanem sokszor az őslakosok jogát is a lakhelyükhöz.
Szakértők felkavarnák az állóvizet: Európa belvízi halászata a téma
Sokan közülünk gondolkodás nélkül meg tudnánk nevezni egy-két vonuló halfajt, mint a lazac vagy a tokhal, vagy tenyészetett halat (pisztráng és ponty). A mai napon kezdődő FAO bizottság révén épp ezek, illetve más belvízi halfajok kerülnek terítékre.
Lehet valaki hiteles zöld aktivista 200 millió dolláros vagyonnal?
Évtizedek óta a zöld gondolat papja, az ökotudatosság keresztes lovagja. A nézeteit összefoglaló Kellemetlen igazság című dokumentumfilmnek köszönheti a Nobel békedíját is. De vajon azt cselekszi-e üzletemberként, amit hirdet? Vagy bort iszik és vizet prédikál?
A befektetőket puhítja az ökopápa
Amikor 2000-ben harcba szállt az elnökségért, még csak 1,7 millió dollár volt a vagyona. Ma 600 millió. Egyes szimpatizánsai szerint Al Gore-nak a saját gazdagságát kellene arra használnia, hogy hitelesítse üzenetét: a zöld gazdaság megvalósítása óriási üzleti lehetőség.
Mától lehet szavazni az Év Fájára!
Idén 48 jelölés érkezett az Év Fája versenybe a júniusi határidőig, amelyek közül tizenhármat juttatott a döntőbe az Ökotárs Alapítvány szakmai zsűrije. Az idén nyolcadik alkalommal szervezett vetélkedő olyan fákra hívja fel a figyelmet, amelyek különleges szerepet töltenek be a jelölő közösség életében.
Negyven évig hazudott a klímaváltozásról az Exxon
A Harvard University két kutatója közel 200 dokumentumot tanulmányozott, melyek a cég klímatudományról szóló kommunikációjához kapcsolódtak. A vállalat elferdítette a tényeket és félrevezette a közvéleményt, köztük a részvényeseit. Utóbbiak megtévesztése bűncselekménynek számít, ezért folyik vizsgálat az Exxon ellen.
Szereti az Y-generáció a társadalmilag elkötelezett cégeket
Az ipszilonosok készek többek fizetni azokért a termékekért, melyek gyártójánál hitelesnek tartják a CSR-tevékenységet. Ők már egy teljesen globalizált világban nőttek fel, és természetes nekik, hogy az egész földgolyó sorsát tartják szemük előtt.
Nem biztos, hogy csak a zöld autó a nyerő
Norvégia már nyolc év múlva kitiltaná a robbanómotoros járműveket útjairól, Nagy-Britannia ezt 2040-től tervezi, Franciaország és mások mellett Kalifornia is ilyen tervet mérlegel. Egy német tudós szerint azonban a robbanómotorra továbbra is szükség lesz, a környezet védelmét másként is lehet biztosítani: alig szennyező üzemanyaggal.
Megelőzhető lett volna a houstoni tragédia
A houstoni tragédiát és a károkat meg lehetett volna előzni, ha figyelembe veszik, hogy a 6,5 millió lakosú övezet az elmúlt időszakban rendkívüli mértékben beépült és a hatóságok – az ingatlanadók reményében engedélyezték az ilyen fokú beépítést. Holott tudták, hogy azokon a területeken rendszeresen pusztítanak nagy esők, áradások – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
A CSR-nek meg kell érintenie a fogyasztókat
Sok a világjobbító felajánlás a cégek részéről, de azoknak a CSR-akcióknak van a legnagyobb hatása a márkanév megismertetésében és renoméjának növelésében, melyek közvetlenül a fogyasztót is (meg)érintik.
A felhők megbuherálásával állítanák meg a globális felmelegedést
A geoengineering, vagyis a föld klíma és az ökoszisztémák technológiával való „megszerelése” beláthatatlan következményeket és folyamatokat indíthat el, megbonthatjuk vele a természet egyensúlyát. Mégis sokan az utolsó mentsvárnak tartják ahhoz, hogy elkerüljük a vészes mértékű globális felmelegedést.
Luxemburg-békedíjat kapott László Ervin
Luxemburg-békedíjat kapott László Ervin professzor, a magyar származású, nemzetközi hírű gondolkodó, a Budapest Klub megalapításáért és a szervezettel véghezvitt humanitárius tevékenységéért. László Ervint ugyanezen tevékenységért már két alkalommal jelölték Nobel-békedíjra is.
Elektromos autótöltés árazása: melyik üzleti modell lesz a befutó?
Magyarországon az elektromos gépjárművek közterületen való töltése jellemzően egyelőre ingyenesen, az egyes szolgáltatók és önkormányzatok közcélú töltőpontjain keresztül történik. Nyilvánvaló, hogy ez nem maradhat így, hiszen a piaci szereplők csak abban az esetben vesznek majd részt a töltőállomások villamos energiával való ellátásában, amennyiben ennek körében profitot tudnak realizálni. De vajon melyik üzleti modell lesz a befutó az elektromos töltőállomások üzemeltetésének területén?
Itt az aszfalt, ami befoltozza magát
Svájci fejlesztésű találmány az aszfalt, mely mágneses nanorészecskék segítségével betömi a saját repedéseit. Ez megduplázza az utak élettartamát. A motorosok életét is megmentheti a találmány, hiszen az aszfalton keletkező lyukak végzetes közúti balesetek okozói.
Texas: még mindig csak jön a víz
Átmeneti enyhülés után Harvey újra tombol, és a szakemberek szerint a következő napokban érkező rendkívüli mennyiségű eső tovább fokozza az áradást. A hétvégén mintegy 75-80 centiméternyi csapadék hullott, elsősorban Houstonra.
Védeni kell a tengereket, de vannak, akik a túlélésért halásznak
A fogyasztókhoz eljutó halmennyiség kétharmadát kis halászok fogják ki. Köztük ráadásul sokan egyszerű csónakokat, fatörzsből vájt kenukat, rögzített kerítőhálót, mint az India keleti partját tarkító „rampanik”, használnak - írja az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete.
Mesterséges intelligenciával küzdenek az erdőirtás ellen
Nem azért vetik be az algoritmusokat, mert az emberi éberségen kifog a probléma. A mesterséges intelligencia azt segíti megjósolni, hol folytatják a fák engedély nélküli kivágását az elszegényedett mezőgazdák vagy éppen a bűnszövetkezetek.
Szigorú jogszabályokkal a tengerekért
A múlt hét végén Belize kormánya végre bejelentette: szigorú jogszabályokat vezet be annak érdekében, hogy tartósan felfüggesszék az olajfúrással kapcsolatos tevékenységeket az UNESCO Világörökség részét képező Belize Korallzátony közelében - írja a WWF Magyarország.
Aranyba fektetni még elmegy, na de békalencsébe?
Az állati eredetű fehérje a fejlett országok élelmezésének alapköve, azonban a rendelkezésre álló készletek végesek. Egy fiatal magyar kutató szerint a takarmánytárolás- és kiosztás újragondolásával, valamint az alternatív tápanyagok takarmányként való felhasználásával jelentősen növelhető lenne az állattenyésztés hatékonysága. A jövőt az állat igényeire szabott, egyedi chipes etetés jelentheti, a takarmány pedig lucerna helyett a tizedannyi területen szaporítható békalencse lehet.
A zöld kötvény a legújabb átverés?
Az az ország, amely keresztbe tesz az uniós vagy globális ökológiai egyezményeknek, és aztán zöld kötvényt bocsát ki, nem tekinthető nettó környezetvédőnek. Ha zöld kötvényt bocsát ki a kormánya, azzal greenwashingot követ el, vagyis zöldebbnek mutatja magát, mint amilyen.
A városi fák 500 millió dollár értékű szolgáltatást nyújtanak nekünk
A világ nagyvárosaiban lévő fák évente több mint 500 millió dollár értékű "szolgáltatást nyújtanak" azzal, hogy tisztábbá, élhetőbbé teszik a városi környezetet - számította ki egy nemzetközi kutatócsoport.
Jönnek a hibrid kamionok
Példa nélkül álló „elektromos országutakat” épít a világ több táján a Siemens, amelyeken hibrid meghajtású teherautók, kamionok közlekednek. A kísérleti szakaszokon elektromos felső-vezetéket építenek ki, a kocsik ebből kapják az áramot, az út további részein pedig robbanómotorjukkal közlekedhetnek tovább.