Óvatos előrendelések: nincs még ára a Tesla elektromos kamionjának

A Tesla szerint az elektromos kamionoké a jövő a logisztikában. A Wal-Mart áruházlánc és a J.B. Hunt szállítmányozási vállalat több példányt is rendeltek a Tesla új elektromos teherautójából. A többi nagy márkanév azonban a kivárás taktikájához folyamodott: csak egy-egy példányt szereznek be, hogy meglássák, beválnak-e.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elon Musk cége végre bemutatta a várva-várt elektromos teherautót, amely a Tesla Semi (angolul: fél, feles) nevet kapta. Úgy néz ki amúgy, mint egy sci-fiből vett járgány. Az előrendeléshez 5000 dolláros (1,33 millió forint) előleget kell letenni.

A Wal-Mart nagyáruházlánc 15 példányt rendelt, a J.B. Hunt szállítmányozási cég is többet, de képviselői nem árulták el a sajtónak, hogy pontosan mennyit. A többi jelentkező csak egy-egy kamionra fizetett be. A Wal-Mart, amely 6000 kamiont üzemeltet az Egyesült Államokban, a 15 új járműből ötöt az USA-ban, tízet Kanadában fog működtetni. A J.B. Hunt az USA nyugati partvidékén használja majd az elektromos teherautókat.

Fotó: Tesla

A célközönség óvatosságát persze több dolog is indokolja:

  • A Tesla nem jelezte, mennyibe fog kerülni a jármű, amikor sorozatgyártásra kerül a sor, márpedig a vásárló cégek így nem tudják az új járművek megtérülését kiszámítani.
  • Musk ugyan azt ígérte, hogy kamionjai 800 kilométert lesznek képesek megtenni egy feltöltéssel, ez még mindig csaknem fele annak, amit egy fosszilis üzemanyaggal járó (Amerikában Class 8 besorolású) kamion meg tud tenni egy tankolással. Ezekből csaknem 260 000 fut Észak-Amerika útjain.
  • Az akkumulátorok nehezek és helyigényesek, ez a szállítmány kárára megy, mert kisebb az ilyen kamionok kilométerenként megtermelhető árbevétele, s a klienseknek dolgozó logisztikai cégeknél ez nem utolsó szempont.
Fotó: Tesla

A Teslának a legnagyobb konkurenciát a Daimler és a Navistar–Volkswagen duó jelenti, mely szintén belevágott az elektromos teherszállítás megvalósításába. A legfontosabb felvevőpiac nyilvánvalóan Kína lesz, ahol a kormányzat már eltökélte, hogy a járműflottát minél nagyobb hányadban elektromossá kell tenni.

(Reuters)

Füstösek
Világszerte rájár a rúd a szárazföldi szállítmányozási szektorra: a kormányok igyekeznek rákényszeríteni a piaci szereplőket arra, hogy radikálisan csökkentsék légszennyezésüket. Az USA-ban például a kamionok adják a járműflotta 4 százalékát, de a közlekedésből eredő üvegházmennyiségnek a 20 százalékát füstölik össze.
Az Obama-adminisztráció egyik zöld törvénye arról szólt, hogy 2027-ig a teherautógyártóknak növelniük kell járműveik üzemanyag-hatékonyságát. Ezt több tagállam saját hatáskörében is megköveteli a cégektől.
Kalifornia 140 millió dollárt költ az alacsony kibocsátású teherszállítás támogatására. Arról nem szól a fáma, hogy a Tesla Semi gyártását vagy megvásárlását támogatják-e majd valahogyan. Los Angeles és Long Beach kikötőinél a városvezetés 2035-re kitiltaná a dízelüzemű kamionokat. De számos városban felmerült a gondolat, hogy megadóztatnák ezeket a teherszállító járműveket.

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo