Óvatos előrendelések: nincs még ára a Tesla elektromos kamionjának

A Tesla szerint az elektromos kamionoké a jövő a logisztikában. A Wal-Mart áruházlánc és a J.B. Hunt szállítmányozási vállalat több példányt is rendeltek a Tesla új elektromos teherautójából. A többi nagy márkanév azonban a kivárás taktikájához folyamodott: csak egy-egy példányt szereznek be, hogy meglássák, beválnak-e.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elon Musk cége végre bemutatta a várva-várt elektromos teherautót, amely a Tesla Semi (angolul: fél, feles) nevet kapta. Úgy néz ki amúgy, mint egy sci-fiből vett járgány. Az előrendeléshez 5000 dolláros (1,33 millió forint) előleget kell letenni.

A Wal-Mart nagyáruházlánc 15 példányt rendelt, a J.B. Hunt szállítmányozási cég is többet, de képviselői nem árulták el a sajtónak, hogy pontosan mennyit. A többi jelentkező csak egy-egy kamionra fizetett be. A Wal-Mart, amely 6000 kamiont üzemeltet az Egyesült Államokban, a 15 új járműből ötöt az USA-ban, tízet Kanadában fog működtetni. A J.B. Hunt az USA nyugati partvidékén használja majd az elektromos teherautókat.

Fotó: Tesla

A célközönség óvatosságát persze több dolog is indokolja:

  • A Tesla nem jelezte, mennyibe fog kerülni a jármű, amikor sorozatgyártásra kerül a sor, márpedig a vásárló cégek így nem tudják az új járművek megtérülését kiszámítani.
  • Musk ugyan azt ígérte, hogy kamionjai 800 kilométert lesznek képesek megtenni egy feltöltéssel, ez még mindig csaknem fele annak, amit egy fosszilis üzemanyaggal járó (Amerikában Class 8 besorolású) kamion meg tud tenni egy tankolással. Ezekből csaknem 260 000 fut Észak-Amerika útjain.
  • Az akkumulátorok nehezek és helyigényesek, ez a szállítmány kárára megy, mert kisebb az ilyen kamionok kilométerenként megtermelhető árbevétele, s a klienseknek dolgozó logisztikai cégeknél ez nem utolsó szempont.
Fotó: Tesla

A Teslának a legnagyobb konkurenciát a Daimler és a Navistar–Volkswagen duó jelenti, mely szintén belevágott az elektromos teherszállítás megvalósításába. A legfontosabb felvevőpiac nyilvánvalóan Kína lesz, ahol a kormányzat már eltökélte, hogy a járműflottát minél nagyobb hányadban elektromossá kell tenni.

(Reuters)

Füstösek
Világszerte rájár a rúd a szárazföldi szállítmányozási szektorra: a kormányok igyekeznek rákényszeríteni a piaci szereplőket arra, hogy radikálisan csökkentsék légszennyezésüket. Az USA-ban például a kamionok adják a járműflotta 4 százalékát, de a közlekedésből eredő üvegházmennyiségnek a 20 százalékát füstölik össze.
Az Obama-adminisztráció egyik zöld törvénye arról szólt, hogy 2027-ig a teherautógyártóknak növelniük kell járműveik üzemanyag-hatékonyságát. Ezt több tagállam saját hatáskörében is megköveteli a cégektől.
Kalifornia 140 millió dollárt költ az alacsony kibocsátású teherszállítás támogatására. Arról nem szól a fáma, hogy a Tesla Semi gyártását vagy megvásárlását támogatják-e majd valahogyan. Los Angeles és Long Beach kikötőinél a városvezetés 2035-re kitiltaná a dízelüzemű kamionokat. De számos városban felmerült a gondolat, hogy megadóztatnák ezeket a teherszállító járműveket.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo