Óvatos előrendelések: nincs még ára a Tesla elektromos kamionjának

A Tesla szerint az elektromos kamionoké a jövő a logisztikában. A Wal-Mart áruházlánc és a J.B. Hunt szállítmányozási vállalat több példányt is rendeltek a Tesla új elektromos teherautójából. A többi nagy márkanév azonban a kivárás taktikájához folyamodott: csak egy-egy példányt szereznek be, hogy meglássák, beválnak-e.

Elon Musk cége végre bemutatta a várva-várt elektromos teherautót, amely a Tesla Semi (angolul: fél, feles) nevet kapta. Úgy néz ki amúgy, mint egy sci-fiből vett járgány. Az előrendeléshez 5000 dolláros (1,33 millió forint) előleget kell letenni.

A Wal-Mart nagyáruházlánc 15 példányt rendelt, a J.B. Hunt szállítmányozási cég is többet, de képviselői nem árulták el a sajtónak, hogy pontosan mennyit. A többi jelentkező csak egy-egy kamionra fizetett be. A Wal-Mart, amely 6000 kamiont üzemeltet az Egyesült Államokban, a 15 új járműből ötöt az USA-ban, tízet Kanadában fog működtetni. A J.B. Hunt az USA nyugati partvidékén használja majd az elektromos teherautókat.

Fotó: Tesla

A célközönség óvatosságát persze több dolog is indokolja:

  • A Tesla nem jelezte, mennyibe fog kerülni a jármű, amikor sorozatgyártásra kerül a sor, márpedig a vásárló cégek így nem tudják az új járművek megtérülését kiszámítani.
  • Musk ugyan azt ígérte, hogy kamionjai 800 kilométert lesznek képesek megtenni egy feltöltéssel, ez még mindig csaknem fele annak, amit egy fosszilis üzemanyaggal járó (Amerikában Class 8 besorolású) kamion meg tud tenni egy tankolással. Ezekből csaknem 260 000 fut Észak-Amerika útjain.
  • Az akkumulátorok nehezek és helyigényesek, ez a szállítmány kárára megy, mert kisebb az ilyen kamionok kilométerenként megtermelhető árbevétele, s a klienseknek dolgozó logisztikai cégeknél ez nem utolsó szempont.
Fotó: Tesla

A Teslának a legnagyobb konkurenciát a Daimler és a Navistar–Volkswagen duó jelenti, mely szintén belevágott az elektromos teherszállítás megvalósításába. A legfontosabb felvevőpiac nyilvánvalóan Kína lesz, ahol a kormányzat már eltökélte, hogy a járműflottát minél nagyobb hányadban elektromossá kell tenni.

(Reuters)

Füstösek
Világszerte rájár a rúd a szárazföldi szállítmányozási szektorra: a kormányok igyekeznek rákényszeríteni a piaci szereplőket arra, hogy radikálisan csökkentsék légszennyezésüket. Az USA-ban például a kamionok adják a járműflotta 4 százalékát, de a közlekedésből eredő üvegházmennyiségnek a 20 százalékát füstölik össze.
Az Obama-adminisztráció egyik zöld törvénye arról szólt, hogy 2027-ig a teherautógyártóknak növelniük kell járműveik üzemanyag-hatékonyságát. Ezt több tagállam saját hatáskörében is megköveteli a cégektől.
Kalifornia 140 millió dollárt költ az alacsony kibocsátású teherszállítás támogatására. Arról nem szól a fáma, hogy a Tesla Semi gyártását vagy megvásárlását támogatják-e majd valahogyan. Los Angeles és Long Beach kikötőinél a városvezetés 2035-re kitiltaná a dízelüzemű kamionokat. De számos városban felmerült a gondolat, hogy megadóztatnák ezeket a teherszállító járműveket.

Véleményvezér

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo