Digitalizáció a követeléskezelésben
A kutatásból kiderült, hogy a magyar vállalatok körében a követeléskezelési folyamatok digitalizáltsága jelentős előrelépést mutat: a cégek 26 százaléka részben, 48 százaléka nagyrészt digitális megoldásokat alkalmaz, míg 14 százalék teljesen digitalizált folyamatot vezetett be. Mindössze 8 százalékuk működik nagyrészt manuálisan, 2 százalék esetében pedig nincs szabványosított folyamat. Összehasonlításként, Németországban minden nyolcadik vállalat továbbra is manuálisan kezeli a követeléseit, míg Franciaországban csak minden huszonötödik cég teszi ezt.
Fotó: Depositphotos
Fizetési módok és kockázatok
A hagyományos fizetési módok továbbra is dominálnak Magyarországon, különösen az üzleti ügyfelek körében: a számlás (utólagos) fizetés 82 százalékos elterjedtséggel áll az első helyen, az előre fizetés 37 százalék, a hitelkártya 43 százalék, az átutalás 42 százalék, a készpénzes fizetés pedig 45 százalékos arányt mutat. A magánügyfelek számára a készpénzes fizetés a leggyakoribb (66 százalék), a bankkártyás fizetést a lakosság 53 százalék-a preferálja, 43 százalék pedig a számlás fizetést is jelölte.
A digitális fizetési módok elterjedtsége növekszik Magyarországon: a magánügyfelek (B2C) körében jelenleg 58 százalék, míg az üzleti (B2B) szektorban 38 százalék. A legnépszerűbb megoldások a mobilfizetés (B2C: 28 százalék, B2B: 6 százalék) és az azonnali fizetések (B2C: 31 százalék, B2B: 26 százalék). A „Vásárolj most, fizess később” (BNPL) lehetőség továbbra is marginális, mindössze 7 százalékos B2C és 10 százalék-os B2B aránnyal, tehát a döntéshozók jelentős fizetési kockázatot látnak benne.