Így változnak a magyarok fizetési szokásai

Mobilfizetés, azonnali átutalás, digitalizált követeléskezelés – az EOS Csoport legújabb, 11 európai országot vizsgált kutatása szerint a magyarok mindennapjai és a vállalati pénzügyek is gyors ütemben digitalizálódnak. Miközben a számlás fizetés továbbra is uralja a piacot, a modern fizetési módszerek látványos növekedést mutatnak, és a fenntarthatóság is egyre hangsúlyosabb szerepet kap az üzleti döntésekben.

Digitalizáció a követeléskezelésben

A kutatásból kiderült, hogy a magyar vállalatok körében a követeléskezelési folyamatok digitalizáltsága jelentős előrelépést mutat: a cégek 26 százaléka részben, 48 százaléka nagyrészt digitális megoldásokat alkalmaz, míg 14 százalék teljesen digitalizált folyamatot vezetett be. Mindössze 8 százalékuk működik nagyrészt manuálisan, 2 százalék esetében pedig nincs szabványosított folyamat. Összehasonlításként, Németországban minden nyolcadik vállalat továbbra is manuálisan kezeli a követeléseit, míg Franciaországban csak minden huszonötödik cég teszi ezt.

Egyre többen fizetnek mobillal
Egyre többen fizetnek mobillal
Fotó: Depositphotos

Fizetési módok és kockázatok

A hagyományos fizetési módok továbbra is dominálnak Magyarországon, különösen az üzleti ügyfelek körében: a számlás (utólagos) fizetés 82 százalékos elterjedtséggel áll az első helyen, az előre fizetés 37 százalék, a hitelkártya 43 százalék, az átutalás 42 százalék, a készpénzes fizetés pedig 45 százalékos arányt mutat. A magánügyfelek számára a készpénzes fizetés a leggyakoribb (66 százalék), a bankkártyás fizetést a lakosság 53 százalék-a preferálja, 43 százalék pedig a számlás fizetést is jelölte.

A digitális fizetési módok elterjedtsége növekszik Magyarországon: a magánügyfelek (B2C) körében jelenleg 58 százalék, míg az üzleti (B2B) szektorban 38 százalék. A legnépszerűbb megoldások a mobilfizetés (B2C: 28 százalék, B2B: 6 százalék) és az azonnali fizetések (B2C: 31 százalék, B2B: 26 százalék). A „Vásárolj most, fizess később” (BNPL) lehetőség továbbra is marginális, mindössze 7 százalékos B2C és 10 százalék-os B2B aránnyal, tehát a döntéshozók jelentős fizetési kockázatot látnak benne.

Véleményvezér

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t 

Putyin keménykedik Venezuela ügyében.
Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo