Tíz évbe telt, de a szívünkbe fogadtuk a szelektív kukákat

Az elmúlt évtizedben, leginkább a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés bevezetésének és elterjedésének köszönhetően, megduplázódott a csomagolási hulladékot rendszeresen szelektíven gyűjtők aránya. Ma már 10-ből 9 magyar lakos vallja magáról azt, hogy változó rendszerességgel, de szelektíven gyűjti a hulladékot – derül ki az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés (IKSZ) legfrissebb felméréséből.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az IKSZ által október folyamán 1023 fő megkérdezésével készített online felmérésből kiderült, hogy az elmúlt 10 év során 46 százalékról 90 százalékra emelkedett a csomagolási hulladékokat valamilyen rendszerességgel szelektáló lakosoknak az aránya.

Az elv fontosabb, mint a pénz

Magyarországon a szelektív hulladékgyűjtés valamilyen formája a lakosság körülbelül 71–80 százaléka számára elérhető, azonban az infrastruktúra kiépítettsége mellett a motiváció is kiemelkedően fontos szempont. Az IKSZ felmérésében megkérdezett lakosok 89 százaléka környezetünk tudatos védelmét, 53 százaléka pedig a családtagoknak és másoknak történő példamutatást jelölte meg annak okaként, amiért részt vesz a szelektív gyűjtésben. Zöld szemléletünk megerősödését és az erős elköteleződést mutatja az is, hogy a felmérésben megkérdezetteknek csupán 8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy számára a gyűjtésben a legfőbb motiváló tényező az, hogy azzal csökkenthető a szemétszállítás díja.

Kép: Wikipedia

Még mindig sok a kifogás

A felmérésben megkérdezettek 35 százaléka, azaz 363 fő állította önmagáról, hogy nem gyűjti szelektíven a csomagolási hulladékot. A nem szelektálók 14 százalékának otthonában fizikailag nincs erre lehetősége, míg 18 százalékuk arra hivatkozik, hogy a gyűjtés „nagyon macerás”.  21 százalékuk szerint a gyűjtött hulladék „nem fér el”, 13 százalékuk arra panaszkodik, hogy a folyamat „időigényes”, 16 százalékuk arra, hogy „a hulladékgyűjtő sziget messze van”, 15 százalékuk pedig arra, hogy „nincs ideje kiöblíteni” a hulladékokat a kidobás előtt. Az olyan, a szelektív hulladékgyűjtésben beállt változások, mint a ritkább elszállítás, szintén negatívan hatnak a lakosság attitűdjére. (Tavaly még nem volt ilyen fényes a helyzet, akkor a lakosság csaknem fele hivatkozott lustaságra a szelektív gyűjtés helyett.)

40 millió dollárnyi aranyat szed ki a megunt telefonokból az Apple
Nagy biznisz az infokommunikációs készülékek begyűjtése és alapanyagaik újrahasznosítása. Főleg hogy a hi-tech szektor szereplői mindig új modellek vásárlására bírják rá a vásárlót – és ezzel az előző típusok eldobására. Az Apple évente 40 millió dollár értékű fémre tesz szert újrahasznosítással.
Ki mit gyűjt?

Az IKSZ megvizsgálta azt is, hogy mely csomagolási hulladékot gyűjtik leginkább a magyarok. A megkérdezettek, saját bevallásuk szerint a legnagyobb mértékben, 93 százalékban a műanyag palackokat és flakonokat szelektálják. A papírhulladékot a válaszadók 86 százaléka, a fém- és alumíniumdobozokat 70 százaléka válogatja anyaga szerint. Sajnos a rangsor végén található az italos kartondobozok szelektív gyűjtése, a megkérdezettek 62 százaléka gyűjt eltérő rendszerességgel.

„Örömteli tény, hogy a felmérésben megkérdezettek immár fele tudja, hogy az italos kartondoboz egy összetett, azaz társított csomagolás, mely papírból, alumíniumból és műanyagból áll – mondta Baka Éva, az IKSZ ügyvezető igazgatója – A felmérésből az is kiderül, hogy a tejek és gyümölcslevek csomagolását, saját bevallásuk szerint a válaszadók 38 százaléka dobja a kommunális hulladékba. Azonban a lakosság környezettudatosabbnak gondolja magát, mint amennyire valójában az, mert a mért adatok szerint az italos kartondobozok 80 százaléka végzi a szemétben az újrahasznosítás helyett” – tette hozzá az igazgató.

Dühből lett az újrahasznosítás mogulja a 38 éves vállalkozó
Tajvanon minden erőforrást igyekeznek körültekintően kezelni, mert tisztában vannak vele, hogy egy szigetországba importálni árut és alapanyagokat mindig drága mulatság. Ezért készült újrahasznosított műanyagból étteremdekoráció, sőt kétszemélyes repülőgép is.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo