Elektroautó: csöbörből vödörbe

Ha figyelembe vesszük azt is, milyen természeti erőforrásokat igényel egy nagy elektromos autó gyártása, kiderül: a kisebb, robbanómotoros kocsi előállítása és használata összességében kevesebb károsanyag-kibocsátáshoz vezet. A kiutat a kis elektromos és benzinmotoros autók jelenthetik.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ egyik legjobb műegyeteme, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatóinak tanulmánya szerint nem indulhatunk abból ki, hogy az elektromos meghajtású autók környezetvédelmi szempontból eleve jobbak, mint a robbbanómotorosak. A tanulmányt ismertető Financial Times példaként a Mitsubishi kisautója, a Mirage, és az amerikai Tesla nagy, S típusának összehasonlítását hozza fel példaként.

A Tesla akkumulátor-gyára
Kép: Financial Times

Amennyiben számításba vesszük a kocsik teljes gyártási folyamatát, majd ciklusuk lejártával az alkatrészek megsemmisítésének költségeit, a mérleg egyértelműen a hagyományos kiskocsi javára billen: a Mirage esetében egy futott kilométerre 192 gr kibocsátott széndioxid jut  - a Tesla S-nél 226 gr. Ugyanakkor az is tény, hogy a Teslához hasonló kapacitású nagy robbanómotorral felszerelt kocsinak - mint például egy BMW 7-esnek  - futása során kilométerenként 385 gr a károsanyag-kibocsátása.

Figyelembe kell venni azt is, hol közlekedik a jármű és ott miből termelik az áramot. Így egy e-kocsi Lengyelországban, ahol az áram nagy részét szénerőművekben állítják elő, lényegesen környezetszennyezőbb, mint Európa sok más országában. Nem kevébbé fontos általában a kérdés: honnan származik majd az áram az e-autók százezrei számára, amelyek a következő években az utcákra kerülnek? Az alternatív energiák erre minden valószínűség szerint nem lesznek elegendők - így új atom- vagy szénerőművek építésére lesz szükség.

Tízezer szupergyors elektromos autótöltőt telepít a Tesla
Elon Musk fejlettebb piacnak tartja Kínát, mint az EU-t: a Tesla Kínában adta át a legnagyobb szupergyors elektromos autótöltőkből álló állomást. De az öreg kontinensen is növelni fogják a töltők számát, ígéri a cég.
A legnagyobb környezetvédelmi probléma egyértelműen az akkumulátor

Előállításuk nagy mennyiségben igényel ritka fémeket, nyersanyagokat, amelyeket gyakran katasztrofális körülmények között hoznak felszínre. A VW-konszern próbálkozása, hogy hosszú távú kobalt-szállítási megállapodást kössön, nemrég hiúsult meg. A fém ára az elmúlt hónapokban robbanásszerűen emelkedett és a kereskedők nem voltak halandók hosszú távon elkötelezni magukat. Ugyanakkor a világpiacon elérhető kobalt nagy részét Afrikában, embertelen körülmények között bányásszák. Hasonló a helyzet a lithiummal, amelynek ára a közelmúltban ugyancsak erősen emelkedett.

Az MIT tanulmánya szerint egy Tesla S gyártása (főként az akku miatt) összesen 12.2 tonna széndioxid kibocsátással jár. Ez a szám a BMW 7-esnél 8.2 , a Mirage esetében 4.7 tonna. Ilyen adatok tükrében a gyártók törekvése, hogy - egyre nagyobb akkumulátorokkal - nagyobb út megtételére alkalmas kocsikat gyártsanak, nem megoldás:

ha az ostoba versenyben az olajról egyszerűen átállnak kobaltra és lithiumra, egyáltalán nem oldották meg a környezetvédelem problémáját, csak az egyik probléma helyett másikat teremtettek, mutatnak rá a kutatók.
Nézetük szerint a politikának az lenne a feladata, hogy kisebb és könnyebb autók gyártását szorgalmazza. Egy fél tonna önsúlyú kiskocsi Párizsban futása során kevesebb széndioxidot bocsát ki, mint egy középkategóriájú e-autó - pedig a francia áram 75 százaléka 0-szennyezést jelentő atomerőművekből származik.

(Financial Times)

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo