Elektroautó: csöbörből vödörbe

Ha figyelembe vesszük azt is, milyen természeti erőforrásokat igényel egy nagy elektromos autó gyártása, kiderül: a kisebb, robbanómotoros kocsi előállítása és használata összességében kevesebb károsanyag-kibocsátáshoz vezet. A kiutat a kis elektromos és benzinmotoros autók jelenthetik.

A világ egyik legjobb műegyeteme, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatóinak tanulmánya szerint nem indulhatunk abból ki, hogy az elektromos meghajtású autók környezetvédelmi szempontból eleve jobbak, mint a robbbanómotorosak. A tanulmányt ismertető Financial Times példaként a Mitsubishi kisautója, a Mirage, és az amerikai Tesla nagy, S típusának összehasonlítását hozza fel példaként.

A Tesla akkumulátor-gyára
Kép: Financial Times

Amennyiben számításba vesszük a kocsik teljes gyártási folyamatát, majd ciklusuk lejártával az alkatrészek megsemmisítésének költségeit, a mérleg egyértelműen a hagyományos kiskocsi javára billen: a Mirage esetében egy futott kilométerre 192 gr kibocsátott széndioxid jut  - a Tesla S-nél 226 gr. Ugyanakkor az is tény, hogy a Teslához hasonló kapacitású nagy robbanómotorral felszerelt kocsinak - mint például egy BMW 7-esnek  - futása során kilométerenként 385 gr a károsanyag-kibocsátása.

Figyelembe kell venni azt is, hol közlekedik a jármű és ott miből termelik az áramot. Így egy e-kocsi Lengyelországban, ahol az áram nagy részét szénerőművekben állítják elő, lényegesen környezetszennyezőbb, mint Európa sok más országában. Nem kevébbé fontos általában a kérdés: honnan származik majd az áram az e-autók százezrei számára, amelyek a következő években az utcákra kerülnek? Az alternatív energiák erre minden valószínűség szerint nem lesznek elegendők - így új atom- vagy szénerőművek építésére lesz szükség.

Tízezer szupergyors elektromos autótöltőt telepít a Tesla
Elon Musk fejlettebb piacnak tartja Kínát, mint az EU-t: a Tesla Kínában adta át a legnagyobb szupergyors elektromos autótöltőkből álló állomást. De az öreg kontinensen is növelni fogják a töltők számát, ígéri a cég.
A legnagyobb környezetvédelmi probléma egyértelműen az akkumulátor

Előállításuk nagy mennyiségben igényel ritka fémeket, nyersanyagokat, amelyeket gyakran katasztrofális körülmények között hoznak felszínre. A VW-konszern próbálkozása, hogy hosszú távú kobalt-szállítási megállapodást kössön, nemrég hiúsult meg. A fém ára az elmúlt hónapokban robbanásszerűen emelkedett és a kereskedők nem voltak halandók hosszú távon elkötelezni magukat. Ugyanakkor a világpiacon elérhető kobalt nagy részét Afrikában, embertelen körülmények között bányásszák. Hasonló a helyzet a lithiummal, amelynek ára a közelmúltban ugyancsak erősen emelkedett.

Az MIT tanulmánya szerint egy Tesla S gyártása (főként az akku miatt) összesen 12.2 tonna széndioxid kibocsátással jár. Ez a szám a BMW 7-esnél 8.2 , a Mirage esetében 4.7 tonna. Ilyen adatok tükrében a gyártók törekvése, hogy - egyre nagyobb akkumulátorokkal - nagyobb út megtételére alkalmas kocsikat gyártsanak, nem megoldás:

ha az ostoba versenyben az olajról egyszerűen átállnak kobaltra és lithiumra, egyáltalán nem oldották meg a környezetvédelem problémáját, csak az egyik probléma helyett másikat teremtettek, mutatnak rá a kutatók.
Nézetük szerint a politikának az lenne a feladata, hogy kisebb és könnyebb autók gyártását szorgalmazza. Egy fél tonna önsúlyú kiskocsi Párizsban futása során kevesebb széndioxidot bocsát ki, mint egy középkategóriájú e-autó - pedig a francia áram 75 százaléka 0-szennyezést jelentő atomerőművekből származik.

(Financial Times)

Véleményvezér

Francia-német ellentét állhat a befagyasztott orosz vagyon körüli vita mögött

Francia-német ellentét állhat a befagyasztott orosz vagyon körüli vita mögött 

A németek keményebbek lennének Moszkvával.
A bíróság betiltotta a kormánypropagandát

A bíróság betiltotta a kormánypropagandát 

Elharapódzott a hazudozás.
Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t 

Putyin keménykedik Venezuela ügyében.
Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo