Nem fogynak el az olajkészletek, sőt a fogyasztás is nő

Nemhogy nem fogy el az olaj, de a fogyasztás sem csökken, hiába folytatódik a megújuló energiák térnyerése. Per pillanat úgy tűnik, hogy 2040-ig folyamatosan egyre több olajat fogunk használni a világgazdaság működtetésére.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Az elmúlt évtizedekben a kőolajjal kapcsolatos szakirodalom visszatérő témája volt, hogy az úgynevezett "olajcsúcsnál" tartunk, a kitermelhető kőolajtartalékok fogyatkoznak (ezt hívták úgy, hogy peak oil, az erről szóló cikkünket itt olvashatja), miközben a fogyasztás viszont nő.

Az olajipari vállalatok ezért a '90-es években komolyan átgondolták, hogyan tudnák alaptevékenységükbe integrálni a megújuló energiákat egy fenntartható, hosszútávú üzleti stratégia részeként.

A '90-es évek végén a British Petroleum (BP), elhatározta, hogy 8 milliárdot injekcióz a megújuló energiával foglalkozó üzletágába. A manővernek a Beyond Petroleum (Az olajon túl) jelszót adta, ami rövidítve szintén BP. A vállalat Ausztráliában, Spanyolországban és az USA-ban rakott fel napkollektorokat, az Egyesült Államokban és Hollandiában épített szélkerékfarmokat.

A Reuters cikke szerint a cég ma inkább a Back to Petroleum, "vissza az olajhoz" nevet viselhetné, mert nagyjából kivonult a megújulók piacáról. 2011-ben becsukta szolárpaneles cégét. Az olcsó kínai napenergiás eszközök mellett nem tudott labdába rúgni.

Arról mindegyik olajmulti hallgat, hogy a megújuló energiás projektjeikből milyen nyereségre tettek szert (beleértve a bietanolt is).

Kép: SXC

A Reuters számos olajipari menedzsert megszólaltatott, s a beszélgetésekből kiderült: a megújulók már egyáltalán nem képeznek prioritást számukra. Az olajmultik 100 milliárdot költenek fejlesztésekre, ennek csak 3 százalékát fordítják a megújulókra.

Felmerült a lehetőség, hogy Kína és India be is tiltaná a gázolaj és a dízel üzemanyag használatát. Míg a kormányok és a társadalmi szervezetek sorra azt jósolják, hogy az olaj iránti igény "egy generáción" belül csökkenni fog, az olajipar szereplői egyáltalán nem osztják ezt a vélekedést. John Watson, a Chevron vezérigazgatója például nem látja, hogy tetőzne az olajfogyasztás. Az igények nőnek - mondta.

  • A párizsi Nemzetközi Energia Ügynökség jóslata szerint 2040-ig 10 százalékkal fog nőni az olajfogyasztás. Nagyjából ez az olajcégek konszenzusa is a kérdésben.
  • Az Exxon prognózisa az, hogy a közlekedési szektor 2040-ig 25 százalékkal több üzemanyagot fog igényelni. A növekedés elsősorban Ázsiának lesz köszönhető.
  • A Chevron elemzése azt állítja, hogy Indiában és Nigériában meglehetősen valószínűtlen, hogy kiépítsék azokat az infrastruktúrákat (töltőállomásokat), melyek az elektromos autók széleskörű használatához szükségesek.
Hol vannak az elektromos autók?

Az elektromos és hibrid autókból 2015-ben egymillió futott az utakon világszerte, s számos bank és kutatóintézet adott már ki prognózist arról, milyen gyorsan terjedhet(né)nek el világszerte akár 15-20 éven belül.

De a BP becslése szerint az olajfogyasztásnak csak a 20 százalékáért felel a személygépkocsik meghajtása. Tehát ha az elektromos autók el is terjednek ugyan, a világ olajigényén igazán számottevően nem fognak változtatni. Az olajvállalatok arra számítanak, hogy a légiközlekedés, a vasút és a közúti teherszállítmányozás továbbra is nagy felvevőpiac marad a fosszilis üzemanyagok számára. Persze a Tesla és más cégek is rámozdultak az elektromos teherautók új piacára.

De az olajvállalatok továbbra is meg vannak győződve róla, hogy alaptevékenységük megbízható alapokon nyugszik és a fosszilis energiák vezető pozíciója nincs veszélyben.

(Reuters)

Már felhőkarcolók is épülnek fából
A beton volt a 20. század kedvenc építőanyaga. A 21. századé a fa lehet - könnyebb, gyorsabb, olcsóbb és környezetkímélő is magas épületeket fából emelni. Brit Kolumbia egyetemének 18 emeletes diákszállójába nemrég költöztek be a hallgatók.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo