Acél helyett cukorrépából és lenből gyártanak autót

A személygépkocsik gyártásához nagy mennyiségű acélra van szükség. Ennek kiváltása az energiahatékonyság megvalósításának kezdete. De milyen anyag lehet az acél alternatívája? Holland egyetemisták szerint a len és a cukorrépa. Az első modellt már elkészítették.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Minél kevésbé igényel fosszilis energiahordozókat a jármű alapanyagainak legyártása, annál zöldebb és környezetkímélőbb a négykerekű. Minél könnyebb az autó, annál energiahatékonyabb a meghajtása.

Ezt a két célt tartották szem előtt a hollandiai Eindhoven University of Technology diákjai, akik előálltak egy olyan autóval, mely javarészt biológiailag lebomló anyagokból áll.

Tévképzetek

Az emberek többségének fejében a környezetbarát autó fogalma az üzemanyaggal van kapcsolatban. Rendszerint a hibridautókat vagy az elektromos autókat értik ezalatt, illetve a motorok üzemanyag-hatékonyságát, melynek növelésére sok helyütt törvényileg kötelezik a gyártókat.

Pedig az alapanyagában eltérő autók is zöld válaszok tudnak lenni a jövő közlekedésének ökológiai kihívásaira. A hagyományos autók acélból állnak, egyes gyártók könnyebb anyagokkal, alumíniummal és karbonrostokkal (azaz szénszálakkal) próbálták részben kiváltani az acélt.

Ha súlyban könnyebb alternatívát tudnak találni a mérnökök, akkor kevesebb energia kell az autó meghajtásához, vagyis jobb a jármű energiahatékonysága. Csakhogy az alumínium és a szénszál előállítása ötször annyi energiát igényel, mint az acélé. Vagyis amit nyerünk a meghajtás hatékonyságával, azt elveszítjük a gyártási folyamatban.

Len és cukorrépa

Az eindhoveni egyetem diákjai Lina névre keresztelték autójukat, melynek alvázát, karosszériáját és belsejét is lengyantából állították elő. (A len előnye, hogy mérsékelt éghajlati övben is termeszthető.) A lengyantát cukorrépából készített bioműanyaggal elegyítették.

Az így létrejött anyag sűrűség-súly hányadosa nagyjából megegyezik az üvegszáléval. Csak a kerekek és a rugózat nem készült bioanyagból. A kocsi mindössze 310 kilót nyom és akkumulátorokkal működik. Végsebessége azonban mindössze 80 kilométer/óra.

A holland közlekedési hatóság már megadta az útrabocsátási engedélyt a járműnek, habár az ütközési tesztek még hátravannak, ezért pontosan még nem tudni, mennyire bírja a biomatéria a nyomást és ütődést.

Hogy nemcsak néhány mérnökhallgató agymenéséről van szó, hanem iparági tendenciáról, K+F-trendről, azt jól jelzi, hogy Japánban cellulóz felhasználásával igyekeznek autót készíteni, a Ford pedig a bambusznád alkalmazásával kísérletezik.

(WEF)

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo