Ennyivel olcsóbb elektromos autóval járni, mint benzinessel

Igaz egyelőre az állami támogatás miatt olcsóbb a villanyautók tulajdonosának lenni. De elemzők szerint néhány éven belül enélkül is gazdaságosabb megoldásnak számítanak majd az elektromos meghajtású autók.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kutatók négy piacon vetették össze a fosszilis üzemanyagokkal működő gépkocsik és az elektromos autók teljes költségét: Angliában, Texasban, Japánban és Kaliforniában. Utóbbi kettőről ismert, hogy ott érett az elektromos autók piaca, Angliában viszont a 32 milliós autóflottából mindössze 120 000 zéró kibocsátású. A teljes költséget az autók négy éven át történő birtoklására vetítették ki úgy, hogy beleértendő a vételár, az amortizáció, az üzemanyagköltség (elektromos autóknál az áramköltség), a biztosítás, az adózás és a fenntartás.

Így számolhatja el, ha otthon tölti elektromos autóját
Hogyan lehet elszámolni az elektromos gépkocsi töltésének költségét, ha a vállalkozó a saját házában tölti az autóját? Az adózóna.hu. a jogszabályok alapján az alábbi megoldást javasolja.
Maguk az elemzők is meglepődtek, hogy mindhárom említett országban – illetve tagállamban – olcsóbb az elektromos autók birtokosának lenni, mint belső égésű motorral rendelkező járművel furikázni. Jelenleg ez az előnyös költségkonstrukció azért lehetséges, mert az érintett kormányok masszívan támogatják az elektromos autók vásárlását. Angliában például 5000 fontos (1,78 millió forint), Japánban 6500 fontos (2,31 millió forint) a támogatás az ilyen autók megvételekor.

Az elemzést végző szakemberek szerint azonban a 2025-re az elektromos autó állami támogatás nélkül is gazdaságos alternatíva lesz (ilyennek tippelik a Nissan Leafet például). A Renault becslése szerint ez a fordulópont már a 2020-as évek elején is elkövetkezhet.

Kép: Flickr

  • A tisztán elektromos autóknak azért alacsonyabb a teljes költségvonzata, mert a motorjuk egyszerűbb. 2015-ben Angliában 10 százalékkal voltak olcsóbbak az elektromos autók dízeles és benzines társaiknál, ha a teljes költséget nézzük.
  • Az elektromos töltőállomásokba nem bekapcsolható hibridautók jóval drágábbak a szimplán benzines vagy dízeles változatoknál.
  • A feltölhető akkumulátorral bíró hibridautók csak valamivel voltak drágábbak az elektromosoknál. Itt két motor árát fizeti meg az ember. Az egyedüli kivétel Japán, de ott is csak azért olcsóbbak az ilyen járművek a benzineseknél, mert az állam vastagon támogatja a megvételüket.
Az elektromos autók piacának egyik nagy strukturális hiányossága, hogy az alacsonyabb és a felsőbb árkategóriájú elektromos autók ligájában is vannak fogyasztóbarát, bejáratott, népszerű modellek, de éppen a középmezőnyben, amely a 4-5 vagy többtagú famíliáknak kellene nincs ilyen etalonnak számító családi jármű.

Azt is ki kell mondani, hogy az elektromos autók egyenlőre még a felső középosztály és a gazdagok luxusának számítanak világszerte.

Így tölthetjük itthon az elektromos autót
Az elektromos autózás terjedésével párhuzamosan nyilvánvalóvá válik, hogy a töltőállomások üzemeltetésének jelenlegi, ingyenességre épülő rendszerét fel kell váltaniuk a rentábilis üzleti modelleknek. A DLA Piper jogi blogja az elektromos gépjárműtöltés idén nyáron hatályba lépett szabályozását tekinti át.
 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo