Nagyobb a zöldülés elektromos teherautókkal

Európában a teherautók teszik ki a járműflotta öt százalékát, ám az üvegházgáz-kibocsátás 20 százalékát adják. Nagyobb emissziócsökkentés érhető a teherautók és buszok lecserélésével, mint a személygépkocsik villanyüzemű járművekkel történő kiváltásával.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A világ szinte összes autógyártója kínál már elektromos vagy hibrid autót a személygépkocsi termékkategóriában. De mi a helyzet a nagyméretű, nagy motorú járművekkel?

A teherautók, kisbuszok és nagy buszok flottájának villanyüzeművé tétele óriási kihívás. A nagy járművek gyártói is meglepve tapasztalták, hogy az elektromos járművek e kategóriában hamarabb érték el az anyagilag megengedhető árszintet, mint gondolták volna. „Az alkatrészek minden alkalommal olcsóbbak, amikor elmegyünk megvenni őket. Nincs túl sok iparág, ahol ez történne” – mondta a SEA Automotive vezérgiazgatója, Tony Fairweather a BBC-nek. (A napenergiás eszközök is következetes árcsökkenést produkálnak évek óta. A napelemes cserép pedig olcsóbb, mint a hagyományos –  állítja Elon Musk.)

  • Németországban a Deutsche Post már megkezdte elektromos teherautó-flotta létesítését, és hamarosan más vállalatoknak is árulni fogja a járműveket.
  • Az örökös szmoggal küzdő Los Angelesben a városvezetés eldöntötte, hogy 2030-ra csak elektromos buszok járnak majd a felszíni tömegközeledésben.
  • Londonban néhány vonalon már elektromos autóbuszok járnak.
  • India kormánya azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra 6 millió elektromos járművet helyez az utakra.
  • Kalifornia fővárosában, Sacramentóban június óta elektromos kukás autók is részt vesznek a szemétszállításban.
A párizsi Nemzetközi Energiaügynökség kalkulációja szerint a globális klímapolitika célja, miszerint 2 Celsius-fok alatt állítsa meg a globális felmelegedést (lehetőleg 1,5 Celsius-foknál, amiből 1 Celsius-fokot már teljesítettünk), részben attól függ, hogy sikerül-e 600 millió gépjárművet elektromos autóval, teherautóval, busszal behelyettesíteni.

A statista.com adatai szerint 300 millió céges teherszállító jármű mozog az utakon a világban. Ezért e járműflotta zöldítése kulcsfontosságú.

A Nissan válasza a kihívásra az e-NV200. A Daimler szeptemberben bejelentette, hogy megvan villanyüzemű eCanter teherautóira az első céges vásárló: a UPS csomagszállító flottáját fogják erősíteni a járművek. Összesen három példány. Négy New York-i nonprofit szervezet pedig összesen nyolc darabot rendelt. A járművet a Daimlerhez tartozó Mitsubishi Fuzo gyártja Portugáliában és Japánban.

Kép: Pixabay

A Tesla is beszállt a versenybe. Elon Musk a Twitteren jelentette be, hogy cége október 26-án mutatja be a saját elektromos teherautóját. A Reuters értesülése szerint a jármű egy feltöltéssel 320–480 kilométert tud megtenni, ami sokkal kevesebb, mint amire a dízelüzemű kamionok képesek az USA-ban. Azok 1600 kilométert is megtesznek egy tankkal.

Egyelőre nem elég nagy a táv, amit a teherautók egy feltöltéssel meg tudnak tenni. A hibrid teherautók már életképesebbek e tekintetben. Az eCanter egy töltéssel 100 kilométert tud megtenni.

A Daimler az első két évben maximum ötszáznál darabot fog eladni az eCanterből. A menedzsment úgy látja, két éven belül rendelkezésre fog állni az új technológia, amivel olcsóbban tudja gyártani a teherautót, és nagyobb táv megtételére képes –súlyra is könnyebb – akkukkal lesz képes felszerelni őket. Amint ez megvalósíthatóvá válik, a Daimler nekiveselkedik, és beizzítja az elektromos teherautó gyártását.

A teherszállító járművek gyakran ugyanazon az útvonalon járnak. Ezért azok a cégek lesznek képesek a villanyüzemű mobilitásra való átállás élére állni piacvezetőkként, amelyek olyan depókat létesítenek, ahol a teherautók akkuját esténként fel lehet tölteni. Éjszakánként ugyanis olcsóbb az áram.

Elemzők szerint az elektromos teherautók működtetése olcsóbb, mint a benzinüzemű modelleké. A Daimler egyik fejese azt nyilatkozta a Reutersnek, hogy a teherautók akkujai kilowattóránként 180-200 dollárt kóstálnak, amit belátható időn belül le tudnak majd nyomni 100 dollárra.

Forrás: BBC, Reuters

Emissziók
  • Európában 1990 óta az ipari szektorok szén-dioxid-kibocsátása 38 százalékkal csökkent, de a közlekedésé 9 százalékkal nőtt.
  • A globális üvegházgázkibocsátás 13 százaléka ered a közlekedésből, az USA-ban ez 28 százalék.
  • A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jóslata szerint 2000-től 2050-re a közlekedés globális emissziója 120 százalékkal fog nőni, mert megháromszorozódik a globális autóflotta.
  • Elemzők szerint 2030-ra 100 millió elektromos autónak és 400 millió elektromos motorbiciklinek kellene futnia az utakon, hogy megvalósulhasson a kívánt emissziómérséklés.
Forrás: MIT, IEA, The Guardian
 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo