Nagyobb a zöldülés elektromos teherautókkal

Európában a teherautók teszik ki a járműflotta öt százalékát, ám az üvegházgáz-kibocsátás 20 százalékát adják. Nagyobb emissziócsökkentés érhető a teherautók és buszok lecserélésével, mint a személygépkocsik villanyüzemű járművekkel történő kiváltásával.

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ szinte összes autógyártója kínál már elektromos vagy hibrid autót a személygépkocsi termékkategóriában. De mi a helyzet a nagyméretű, nagy motorú járművekkel?

A teherautók, kisbuszok és nagy buszok flottájának villanyüzeművé tétele óriási kihívás. A nagy járművek gyártói is meglepve tapasztalták, hogy az elektromos járművek e kategóriában hamarabb érték el az anyagilag megengedhető árszintet, mint gondolták volna. „Az alkatrészek minden alkalommal olcsóbbak, amikor elmegyünk megvenni őket. Nincs túl sok iparág, ahol ez történne” – mondta a SEA Automotive vezérgiazgatója, Tony Fairweather a BBC-nek. (A napenergiás eszközök is következetes árcsökkenést produkálnak évek óta. A napelemes cserép pedig olcsóbb, mint a hagyományos –  állítja Elon Musk.)

  • Németországban a Deutsche Post már megkezdte elektromos teherautó-flotta létesítését, és hamarosan más vállalatoknak is árulni fogja a járműveket.
  • Az örökös szmoggal küzdő Los Angelesben a városvezetés eldöntötte, hogy 2030-ra csak elektromos buszok járnak majd a felszíni tömegközeledésben.
  • Londonban néhány vonalon már elektromos autóbuszok járnak.
  • India kormánya azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra 6 millió elektromos járművet helyez az utakra.
  • Kalifornia fővárosában, Sacramentóban június óta elektromos kukás autók is részt vesznek a szemétszállításban.
A párizsi Nemzetközi Energiaügynökség kalkulációja szerint a globális klímapolitika célja, miszerint 2 Celsius-fok alatt állítsa meg a globális felmelegedést (lehetőleg 1,5 Celsius-foknál, amiből 1 Celsius-fokot már teljesítettünk), részben attól függ, hogy sikerül-e 600 millió gépjárművet elektromos autóval, teherautóval, busszal behelyettesíteni.

A statista.com adatai szerint 300 millió céges teherszállító jármű mozog az utakon a világban. Ezért e járműflotta zöldítése kulcsfontosságú.

A Nissan válasza a kihívásra az e-NV200. A Daimler szeptemberben bejelentette, hogy megvan villanyüzemű eCanter teherautóira az első céges vásárló: a UPS csomagszállító flottáját fogják erősíteni a járművek. Összesen három példány. Négy New York-i nonprofit szervezet pedig összesen nyolc darabot rendelt. A járművet a Daimlerhez tartozó Mitsubishi Fuzo gyártja Portugáliában és Japánban.

Kép: Pixabay

A Tesla is beszállt a versenybe. Elon Musk a Twitteren jelentette be, hogy cége október 26-án mutatja be a saját elektromos teherautóját. A Reuters értesülése szerint a jármű egy feltöltéssel 320–480 kilométert tud megtenni, ami sokkal kevesebb, mint amire a dízelüzemű kamionok képesek az USA-ban. Azok 1600 kilométert is megtesznek egy tankkal.

Egyelőre nem elég nagy a táv, amit a teherautók egy feltöltéssel meg tudnak tenni. A hibrid teherautók már életképesebbek e tekintetben. Az eCanter egy töltéssel 100 kilométert tud megtenni.

A Daimler az első két évben maximum ötszáznál darabot fog eladni az eCanterből. A menedzsment úgy látja, két éven belül rendelkezésre fog állni az új technológia, amivel olcsóbban tudja gyártani a teherautót, és nagyobb táv megtételére képes –súlyra is könnyebb – akkukkal lesz képes felszerelni őket. Amint ez megvalósíthatóvá válik, a Daimler nekiveselkedik, és beizzítja az elektromos teherautó gyártását.

A teherszállító járművek gyakran ugyanazon az útvonalon járnak. Ezért azok a cégek lesznek képesek a villanyüzemű mobilitásra való átállás élére állni piacvezetőkként, amelyek olyan depókat létesítenek, ahol a teherautók akkuját esténként fel lehet tölteni. Éjszakánként ugyanis olcsóbb az áram.

Elemzők szerint az elektromos teherautók működtetése olcsóbb, mint a benzinüzemű modelleké. A Daimler egyik fejese azt nyilatkozta a Reutersnek, hogy a teherautók akkujai kilowattóránként 180-200 dollárt kóstálnak, amit belátható időn belül le tudnak majd nyomni 100 dollárra.

Forrás: BBC, Reuters

Emissziók
  • Európában 1990 óta az ipari szektorok szén-dioxid-kibocsátása 38 százalékkal csökkent, de a közlekedésé 9 százalékkal nőtt.
  • A globális üvegházgázkibocsátás 13 százaléka ered a közlekedésből, az USA-ban ez 28 százalék.
  • A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jóslata szerint 2000-től 2050-re a közlekedés globális emissziója 120 százalékkal fog nőni, mert megháromszorozódik a globális autóflotta.
  • Elemzők szerint 2030-ra 100 millió elektromos autónak és 400 millió elektromos motorbiciklinek kellene futnia az utakon, hogy megvalósulhasson a kívánt emissziómérséklés.
Forrás: MIT, IEA, The Guardian
 

Véleményvezér

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.
Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre

Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre 

Szijjártó Péter szerint szabad a szerelem Magyarországon.
Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo