Emisszió cikkek
Mi történne, ha kitiltanák Budapestről az öreg autókat?
Egyre népszerűbbek az alacsony kibocsátási övezetek Európában.
Bringázz a munkahelyre: rengeteg pénzt és légszennyezést spórolsz meg vele
Több mint 4700-an ültek nyeregbe a Bringázz a munkába! kampány első két hete alatt, akik összesen 223 850 kilométert tekertek le, 32,2 millió forintot spóroltak a benzinen, és közel 36 tonna szén-dioxid kibocsátását kerülték el május 6. és 20. között.
Itt a biobeton: megállíthatja a cementgyártás hatalmas légszennyezését
A cementgyártás rendkívül energiaigényes és szennyező folyamat. Az emberek többsége aligha gondolná, hogy ez adja az éves globális légszennyezés 8 százalékát. Egy fiatal amerikai építészhölgy baktériumokkal állít elő biobetont.
A svéd klímaaktivista lány és a tüntetők felforgatták Londont
Április 15 óta folynak a demonstrációk Londonban. Már 1130-ra rúg azon tüntetők száma, akiket letartóztattak, mert akadályozták a járműforgalmat. Emma Thompson és a Nobel Békedíjra jelölt 16 éves Greta Thunberg is beszédet tartott a tüntetésen. Az ellenzéki pártok vezetői leültek a svéd kiskorú aktivistával beszélgetni, az eszmecserére szintén meghívott Theresa May nem is válaszolt a megkeresésre. A tüntetők a londoni tőzsdét is körülzárták.
Van egy kis baj a klímával
A feljegyzések 60 évvel ezelőtti kezdete óta a negyedik legnagyobb mértékben nőtt a szén-dioxid légköri koncentrációja 2018-ban az amerikai Nemzeti Óceán- és Légkörkutató Hivatal (NOAA) jelentése szerint.
Már nem csak az outsourcing miatt csökken a nyugati államok légszennyezése
Magyarország egyike annak a 18 országnak, ahol 2005 előtt tetőzött a légszennyezés, és 2015-ig is jelentősen csökkent az üvegházgáz-kibocsátás. Elemzők megnézték, mi a közös a dekarbonizációs pályára állt országok gazdasági gyakorlatában. Még mindig messze vagyunk attól, hogy nagyszámú nemzetállam zéróemissziós entitás legyen a légkör szempontjából.
Rejtély, hogy miért nő a metánkoncentráció a levegőben
Húsz éve stagnálni kezdett a légkör metánkoncentrációja, de az utóbbi években újra meglódult. Nyugtalanító, hogy a szakemberek nem biztosak benne, mi a változás oka. Az sem jó hír, hogy a metánkoncentráció növekedését nem kalkulálták bele a párizsi klímaegyezménybe. Ha nem sikerül ezt a trendet megállítani, akkor képtelenség lesz 2 Celsius-foknál megfékezni a globális felmelegedést.
Nemcsak az autókat, a töltőállomásokat is fejleszteni kellene
2030-ig 30 százalékkal kell mérsékelni a teherautók légszennyezését az EU-ban, született meg az előzetes egyezség a gyártókkal. Régi adósságát teljesítené ezzel az EU, hiszen Amerikában és Kínában is szabályozták már a teherautók emisszióját. Kedvezményeket kapnak az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói.
Szigeteléssel nemcsak a rezsit csökkentjük, hanem a klímát is védjük
A legnagyobb mértékben energiafelhasználásunk mérséklésével csökkenthetjük karbonlábnyomunkat. Egy családi ház leszigetelésével több mint 0,4 tonnával, akár 40-50%-kal is csökkenthetjük CO2-kibocsátásunkat, vagyis több üvegházhatású gáztól mentjük meg a Föld légkörét, mint amivel marhahúsfogyasztásunk és teljes internethasználatunk szén-dioxid-kibocsátása minden évben megterheli azt.
Nagy az ökolábnyoma a sajtnak
Az emberiség 22 milliárd tonna sajtot eszik évente, és ez a mennyiség csak nőni fog a népességgyarapodásnak köszönhetően. A legnagyobb karbonlábnyomot hátra hagyó állati eredetű élelmiszerek közül a sajt a harmadik helyen szerepel a toplistán a bárány- és a marhahús után.
Már hazánkban is sokan halnak meg a globális felmelegedés miatt
Az éghajlatváltozás égető problémájának szentelték a CEU Ted Talks-ra hajazó előadássorozata, a Határtalan Tudás első rendezvényét. A klímaválság nem jövő idejű dolog. A katasztrófa már elkezdődött, véli Ürge-Vorsatz Diána klímakutató, csak ezzel a közvélemény még nem egészen van tisztában. Áder János zöld jobb keze, Kőrösi Csaba a klímapolitikai célok realisztikusságát ecsetelte.
Légszennyezést ajándékba
A párizsi klímaegyezmény a belföldi emissziókkal számol, azonban a nyugati világ lakói a Távol-Keleten legyártott termékeket használják. Realistább kalkuláció kell, ami fogyasztásunk importált karbonvonzatával is számol.
Csak akkor nőhet a főnök fizetése, ha csökken a légszennyezés
A Shell bejelentette, hogy ”hosszú távú fizetések” attól függenek majd, hogy mennyire sikerült a vezetésnek csökkenteni a cég légszennyezését. Lehetséges, hogy más vállalatok is követik a Shell példáját, nemcsak az olajszektorban.
Ki sem találnád, mely termékek felelősek a globális légszennyezés harmadáért!
Az autók, mosógépek és elektromos eszközök legyártása és meghajtása felelős a globális üvegházgáz-kibocsátás 30 százalékáért. Mert ezen eszközök előállításához sokféle ércet kell kitermelni a földből.
Mekkora egy háború légszennyezése?
Hát hatalmas. Mert robbanásokkal, városok, gyárak, olajfinomítók, konvojok felgyújtásával jár a háborúzás. Meg stratégiai szabotázsakciókkal, melyek megsemmisítik az ellenség élelmezési, logisztikai, harcászati utánpótlását. És mivel azok fosszilis energiahordozókkal működő gépek szolgáltatják, tankok, teherautók, áramot szolgáltató generátorok, az égés és a füst elkerülhetetlen velejárója a hadviselésnek.
Trump, a repülőgépek és a teherautók miatt nőtt az USA emissziója
Szinte rekordszámban csuktak be széntüzelésű erőműveket az Egyesült Államokban, mégis nyolc éve nem nőtt olyan mértékben az ország légszennyezése, mint 2018-ban. Főleg a légi közlekedés és a földi teherszállítás emissziója felelős ezért.
Százszor nagyobb légszennyezést okoz az emberiség, mint a vulkánok
A kibocsátás mennyisége attól függ, hogy csak békésen pöfékel-e néha egy-két füstfelhőcskét magából a vulkán, vagy akár fel is kell a szunnyadásából, és kitör. Vannak nagy aktív vulkánok a világban, és időnként látványos körülmények között tör fel belőlük a láva és az üvegházgázok.
Ér még valamit a párizsi klímaegyezmény?
Nem kötelező érvényű, önkéntes vállalásokat tartalmaz, és még azokat sem tartják be a tagországok. Mi történt zárt ajtók mögött a katowice-i klímacsúcson decemberben? Elfogadták az emissziócsökkentésre vonatkozó konkrét szabályrendszert. De az egész klímapolitika nemzetállamonként méri az üvegházgáz-kibocsátást, holott egy-egy nemzet fogyasztásának számottevő hányada külföldi termelésből és behozott termékekből ered.
Pálmaolaj-termelő vállalatok okozzák a nagy erdőtüzeket
Illegális erdőégetést folytatnak agrárcégek Délkelet-Ázsiában, hogy olajpálmafa-ültetvényeknek adjanak helyet. A legpusztítóbb indonéziai erdőtűz 2015-ben nagyobb légszennyezéssel járt, mint Anglia teljes éves kibocsátása. A tűzvész egy-egy napján több szén-dioxidot került a levegőbe, mint amennyi aznap az USA teljes gazdasági tevékenysége eredményezett. Az ország emissziójának 60-80 százaléka erdőtüzekből ered!
Autóink miatt nőtt a légszennyezés, 2030-ra katasztrófa lehet ebből
Három évig stagnált, majd a 2017-es emelkedés után 2018-ban ismét nőtt a globális üvegházgáz-kibocsátás. Meglepő módon ezért nem a gyáripar, hanem a közlekedés meglódulása okolható. Hiába terjednek az elektromos autók, egyre többen vásárolnak benzines járműveket és egyre nagyobb távokat tesznek meg velük. Európában csökkent a kibocsátás, de itt is kisebb mértékben, mint az előző években.
Milyen gyorsan tudunk áttérni a környezetbarát mezőgazdaságra?
A szántás nélküli termesztésre esküszik Hetesi Zsolt fizikus, mert jobb talajszerkezetet, kevesebb emissziót és nagyobb terméshozamot tesz lehetővé. A Piac & Profit Magyar Fenntarthatósági Csúcs - 2018 című rendezvényén beszélt a módszerről, melyet maga is alkalmaz termőföldjén.
Kihíztuk a Földet
A globális népességnövekedés megállíthatatlan, csak az ökológiai erőforrások gondosabb ápolása és hatékonyabb felhasználása biztosíthatja az emberi életet – vélekedtek előadók a Piac & Profit által rendezett Magyar Fenntarthatósági Csúcson. Vajon képesek vagyunk megfelelni és korszerű válaszokat adni a kihívásoknak?
Az autógyártók már most fúrják az új emissziós célokat
Túlzott és irreális célkitűzésnek tartják az autóipari vállalatok a hétfőn este Brüsszelben született megállapodást a járművek szén-dioxid-kibocsátásának 37,5 százalékos csökkentéséről 2030-ig.
Az autógyártók nyakára lépne Brüsszel
Az új személyautók esetében 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárművek esetében 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest - állapodtak meg hétfőn az Európai Unió (EU) társjogalkotó intézményei.
Ötmillió orvos: ők a klímapolitika új nagykövetei
Két hétig a lengyelországi Katowicében tartják a párizsi klímaegyezmény új konferenciáját. Az ENSZ Világegészségügyi Szervezetének új jelentése is felhívja rá a figyelmet: a klímaváltozás közegészségügyi probléma, nem csupán ökológiai és gazdasági válság. De a klímavédelemre fordított pénzek töredéke áramlik csak az egészségügybe. Pedig a fosszilis gazdaság negatív externáliái közé tartozik az emberi élet elvesztése és a betegeskedés is. Ezeket be kellene építeni a fosszilis energiahordozók árába.
Milliók halála száradhat Trump lelkén
A klímaváltozás már nemcsak a gazdaságról szól, hanem az emberek egészségéről és életben maradásáról. Az éghajlatváltozás megfékezése vagy felgyorsulása tehát sokaknak élet-halál kérdés. Már most évente többmillióan halnak meg a levegő szennyezettsége és a szélsőséges időjárás következtében.
Újra a gázra léptünk az emisszióban
Az idén öt éve az első alkalommal emelkedik az iparosodott országok szén-dioxid-kibocsátása a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) elemzése szerint. Ezzel kétségessé vált a párizsi egyezményben meghatározott célok teljesítése.
Ürge-Vorsatz Diana: tizenkét évünk maradt
Az ENSZ Éghajlat-változási Kormányközi Testülete, az IPCC elkészítette új jelentését, mely arról szól, hogyan fékezhetjük meg a globális felmelegedést 1,5 Celsius-foknál. A Nobel-békedíjas testület tagjával, Dr. Ürge-Vorsatz Dianával beszélgettünk a jelentésről, de nem voltak jó hírei számunkra.
Váratlan felfedezés: ha süti a nap, még a klímát is rombolja a szemét
Új üvegházgáz-forrással gyarapodik szennyezett környezetünk vagy inkább a róluk szóló köztudat. A Hawaii Egyetem kutatói bebizonyították, hogy az általunk eldobott, tengerekbe kerülő műanyagszemét a lebomlása során légszennyezést okoz.
Kitrükközik a gyárak a párizsi klímaegyezményt
Egyre több nehézipari és építőipari óriáscég helyezi át tevékenységét Indiából és Kínából kisebb és olcsóbb távol-keleti országokba, ahol lazábbak a környezetvédelmi előírások.
Már vizeletből is készítenek biotéglát
Az építőiparnak nagy az ökolábnyoma, meg kell hát találni azokat az alapanyagokat, melyek felhasználása csökkenti a környezetterhelést. Mit tesz Isten, a vizelet pont ilyen! Ebből jön létre a világ első biotéglája.
Kiszámolták, megéri-e a villanybusz
Néhány évvel ezelőtt a Levegő Munkacsoport már kiszámolta, hogy jobban megéri villanybuszt venni, mint dízelt. Most ugyanerre a következtetésre jutottak az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség szakértői is.
Csúnya, brutális és gyors halál vár az olajmultikra
Elemzők megkongatták a vészharangot az olajcégek felett. Egyre több megújuló energiát használunk, egyre több az elektromos autó. Ha nem diverzifikálják és zöldítik tevékenységüket gyorsan, a 2020-as években dinoszauruszként halhatnak meg a fosszilis gazdaság jelenlegi óriásai. Ha viszont így folytatják, elszabadul a globális felmelegedés.
250 tőzsdei cégtől függ, hogyan alakul a klímaváltozás
Az elmúlt években publikussá vált, hogy a tőzsdén jegyzett nagyvállalatok közül melyik a 250 legnagyobb légszennyező. De a top 100 kibocsátó olajipari cég neve is ismeretes. A leginkább karbonintenzív működésű 250 vállalatból csak 20 százaléknak van ökolábnyom-csökkentést megcélzó stratégiája!
Google és Netflix: óriási az adatforgalom ökolábnyoma
Minden Google-keresésünk erőforráshasználattal jár és károsítja a bolygónkat. Nem a felhőben zajlik a netes életünk és üzletvitelünk, hanem a Földön: az adathasználat és adatforgalom igenis szennyező, mint bármely más termelő tevékenység.
A dízel végórái
Európa valamennyi országában kevesebb dízel-autót adtak el az első félévben, mint egy évvel korábban és a nagyvárosok dízel-tilalma e motorok halálát jelentheti.
Szigorodtak az autós szabályok
Az eddigieknél szigorúbb emissziós teszten kell átesniük az EU-ban forgalomba kerülő autóknak. Van olyan kereskedő, ahol már több mint negyed millió autó halmozódott fel az engedély hiányában.
A blockchain kizöldíti a cégeket
A decentralizált, többszörös verifikálásra, visszaigazolásra alapozó technológia kitárja a vállalatok kapuját: ez történik az ellátási láncunkban, ennyi az üvegházgázemissziónk, ennyi vizet használunk. Transzparencia és hatékonyság jár itt kéz a kézben. A melléktermék pedig a fogyasztói bizalom.
A botrányok elsodorták a klímaszkeptikus minisztert
A szénipar egykori lobbistája lesz az utóda. Persze ez sem olyan nagy eltérés elődjétől, hiszen Pruitt oklahomai főügyészként is agyba-főbe perelte a Környezetvédelmi Hivatalt, hogy sorra eltöröltesse a környezetvédelmi előírásokat. Egy étteremben egy anya két éves gyerekével a karján vonta kérdőre Pruittot.
Kétszer durvább lehet a globális felmelegedés, mint gondoltuk
A ma használatos számítógépes klímamodellek alábecsülik a hosszútávú változásokat. Három korábbi felmelegedési korszakból azonban az a tanulság: kétszer erősebb lehet a felmelegedés, mint amiről a klímapolitika beszél.
Tonnánként 27 ezer forintból kivonják a levegőből az üvegházgázokat
A karbon megkötés technológiai megoldásai eddig túl költségesnek bizonyultak ahhoz, hogy globális méretekben bevethessük a klímavédelem érdekében. Egy új megoldás azonban gazdaságossá teszi az üvegházgázok kiszívását a levegőből, tonnánként 92-232 dollárért. Az eljárást kidolgozó kanadai cégbe Bill Gates is befektetett.
Interaktív platform hasonlítja össze a cégek ökolábnyomát
A vállalatok ökológiai tudatosságának annyi aspektusa van, és ezekről annyi adat forog már közkézen, hogy nehéz őket összevetni. Egy amerikai platform az ezer legnagyobb amerikai vállalat környezettudatos gyakorlatait veti össze a laikusok számára is érthető vizualizációs technikákkal.
A városi szmog miatt olyan a tüdőnk, mint a láncdohányosoké
A szmog korra és nemre való tekintet nélkül mindenkinek az egészségére káros hatással van. A kiskorúakat is sújtja. Tudósok kiszámolták, hány cigaretta elszívásával egyenlő, ha egy szmogos nagyvárosban élünk. A számok megdöbbentőek.
Körforgásos gazdaság: ez lesz a fenntarthatóság fősodra
Az üzleti szféra zöldülése eddig elsősorban az üvegházgázemisszió csökkentésére irányult. Az új korszellem azonban már a legkülönfélébb szennyező anyagok környezetbe bocsátásának megelőzésére irányul. Hogyan lehet úgy termelni és fogyasztani, hogy a cégek, városok és kormányok megoldják a minden keletkező hulladék újrafeldolgozását?
Túl nehéz feladat a napfény tompítása, véli az ENSZ
A geoenginering egyik leleménye, miszerint vegyi anyagokat szórnának a magas légkörbe, hogy így tompítsák a napsugarak erejét, túl nehéz feladatnak mutatkozik ahhoz, hogy kivitelezhető legyen, vonta le a konklúziót az ENSZ vizsgálata.
Duplájára nőtt a szennyező gyárkémények száma Kínában
Kínában a szennyező ipari kéményekről is végeznek afféle „népszámlálást”, s az összesítés azt mutatta, hogy 2010 óta megduplázódott a számuk. A nagy baj azonban nem pusztán ez, hanem hogy a szennyező cégek megsértik a jogszabályokat.
Hét év óta most először többet szennyeztünk
Az EU légszennyezésének 45 százalékát szabályozza emissziós kvótakereskedelmi rendszerrel, melyben a legnagyobb szennyezők fizetni a szén-dixoid tonnánkénti kibocsátásáért, illetve bizonyos mennyiségű kvótát ingyen kapnak.
7 klímahazugság, amit az olajvállalatok terjesztenek 1. rész
A Big Oilnak is nevezett olajipari nagyvállalatok nemcsak óriási lobbierővel bírnak Brüsszelben és Washingtonban, de a médiában is a saját javukra ferdítik az igazságot.