A zöld üzletvitel nem egyszerű téma, tudományos kérdések, több szakterület (ökológia, biológia, fizika, mérnöki tudományok, szervezetfejlesztés stb.) keverednek benne, ráadásul ágazatonként eltérnek a környezetszennyezés súlypontjai is. Hogyan lehet ebben a heterogén adattengerben könnyen párhuzamokat vonni, hogy tisztán lássa a tudatos fogyasztó – aki zöld terméket szeretne venni –, hogy az ökotudatosság egyes aspektusaiban hogyan teljesítenek egymástól akár teljesen eltérő cégek?
Ezt az eligazodást könnyíti meg a The Environmental Explorer nevű platform, mely ingyen hozzáférhető, és az ezer legnagyobb amerikai cég ökolábnyomát, környezetkímélő best practice-eit veti össze. Összehasonlítja az üvegházgáz-kibocsátásukat, a szennyezőanyag-szivárgásaikat, az áramfogyasztásuk mértékét, a hulladék-újrahasznosításukat.
Az Explorer rangsorolja is a cégeket. A platformot a JUST Capital nevű nonprofit szervezet indította el, hogy a fenntarthatóságot fontosnak tartó fogyasztóréteget ellássa adatokkal.
Az amerikai lakosság a Földet egyértelműen stakeholdernek, vagyis a gazdasági tevékenység egyik érintettjének tekinti. A JUST Capital 10 000 főre kiterjedő vizsgálatot végzett. A következő kérdésekben várnak el a válaszadók felelős és tudatos viselkedést a cégektől:
- a természeti erőforrások használatában (83 százalék)
- a céges környezetszennyezés csökkentésében (78 százalék)
Az Explorer megmutatja, hogy a légszennyezés hogyan hat helyi szinten, továbbá hogy az egyes cégeknek mennyire sikerült csökkenteniük a szén-dioxid és az apró méretű (PM2,5) szennyező részecskék koncentrációját a levegőben, melyek egészségügyi problémák okozói, mivel lerakódhatnak a tüdőben, és bekerülhetnek a véráramba. Az Explorer mutatja azt is, hogy az évek folyamán hogyan csökkentek tagállami szinten a kibocsátások, de iparágakra, vállalatokra, sőt egyes üzemekre lebontva is részletezi az adatokat.
A JUST Capital nemcsak a fogyasztókat tekinti célközönségének, hanem a pénzpiacokat, hiszen egyre több az olyan befektetési alap, mely nem kíván olyan szennyező cégekbe invesztálni, melyek nem igyekeznek zöldíteni üzleti tevékenységüket. A JUST Capital a Goldman Sachs Asset Managementtel együttműködésben elindított egy alapot, amelyben olyan cégek részvényei kapnak helyek, melyek üzleti gyakorlata ökológiai értelemben példás.
(Sustainable Brands)