Megértik a fogyasztók, hogy mi a fenntartható termék?

2018. június 17. vasárnap - 10:01 / Kriston László
  •  
  • Előfizetés

Minden marketinges tudja, hogy a vásárlók egyszerű üzeneteket akarnak, főleg, hogy egy túl zajos, túlinformált világban élnek. De az igazán fenntartható termékek és eljárások megértetése nem egyszerű dolog. A fenntarthatóság ritkán egyszerű képlet, hiszen összetett termelési folyamatokat, környezeti hatásokat és összefüggéseket feltételez.

A marketingkommunikáció ma már nagy részben narratív dolog. A márkák történeteket mondanak el arról, hogy hogyan fejlődnek, hogyan innoválnak, és ezáltal hogyan csökkentik környezeti tehertételüket. Ez azt jelenti, hogy szükségszerűen folyamatokról, ökológiai rendszerek életciklusairól kell beszélniük. Magyarán az ismeretterjesztő, a népművelő feladatkörébe csöppennek, mert olyan tudást adnak át, amivel a fogyasztó nem rendelkezik. De vajon akarja-e a vásárló ezt? Ő csak egy zöld terméket akar, mert tudja, hogy a nem zöld termék rosszat tesz a Földnek, amelynek erőforrásaiból ő is él.

Ne csak a szomszéd legyen zöldebb!
A zöldülés jót tesz a környezetünknek, de az üzletünknek is, hiszen ha utánaszámolunk, a tartósabb eszközök használatának és az újra hasznosításnak köszönhetően pénzt takaríthatunk meg. Apró lépésekkel is sokat tehetünk, nem is gondolnánk, hogy milyen aprókkal és milyen sokat.

A fenntarthatóság kommunikálása gyakran azt is magával vonja, hogy korteskedni kell: úgy hatni a vásárlóra, hogy megváltozzon a fogyasztói magatartása. Ehhez a termékgyártóknak alaposan meg ismerniük a vásárlók szokásait. Ennek ismeretében tudnak olyan termékeket és csomagolásokat kidolgozni, melyek könnyen „kézre állnak” náluk, és hajlandók szelektíven gyűjteni a használat után.

Ráadásul a termék és a csomagolás megtervezésekor többféle anyagot kell alkalmazniuk, s ennél az sem utolsó szempont, hogy könnyen szétválaszthatók legyenek az újrafeldolgozó üzemben.

A Keurig kávéautomata-gyártó és -adagoló vállalat gondosan tanulmányozta a kanadai polgárok szelektív hulladékgyűjtési szokásait, s ezeket elemezve dolgozta ki új, kis adagolású kávécsomagolásait. A vállalat felméréseket készített, és panelbeszélgetéseket is szervezett. (Kanadában a lakosság 84 százaléka szelektíven gyűjti a szemetét otthon, sőt komposztálnak is.)

Fotó: Keurig

Fotó: Keurig

Hasít a videó

A cég által begyűjtött adatokból kiderült, hogy a fogyasztók fejében nem tiszta, milyen anyagok hasznosíthatóak újra, mi nem, ezért új kampányokat „világos, egyszerű és oktató jellegű” üzenetekkel kellett tálalniuk. Ma már a puszta szavak nem elegendők. Mozgóképes tartalmak kellenek. A leghatékonyabban egy új termék piacra dobásakor lehet hatással lenni a fogyasztói viselkedésre.

A Keurig videókat készített a helyes újrahasznosítási módszerről: távolítsd el a letéphető tetejét, ürítsd ki, és hasznosítsd újra. Két videót már közzé is tett a cég a közösségi médián. Ezután következtek a hulladék-újrafeldolgozást elmagyarázó animációs filmek a közösségi médián, az új termék (a kávécsomagolás) termékmintáinak szétosztogatása hoszteszekkel az áruházakban, majd az újrafeldolgozóipar résztvevőivel készített közös videók.

(Sustainable Brands)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.