2018 januárjában több olajmulti is hangzatos zöld bejelentéssel állt elő, hogy önmaguk tisztára mosásával kezdjék az évet.
- A BP bejelentette, hogy még több megújuló energiával foglalkozó cég megvásárlásával igyekszik csökkenteni saját légszennyezését.
- A Royal Dutch Shell megvédte 1-2 milliárd dolláros éves zöld energiás büdzséjét a részvényesek előtt.
- Még az ExxonMobil is, mely eddig ódzkodott attól, hogy a klímatudománnyal kapcsolatban bármit is kommunikáljon -hiszen a New York-i főügyész pereli a klímaváltozásról szóló felismerései elhallgatásáért-, energiaipari prognózisokat tartalmazó éves jelentésébe belerakott egy részt, ami az emissziócsökkentésről szól.
1. hazugság: A klímaváltozást megoldhatjuk ugyanazzal a gondolkodással, amely okozta
Már Albert Einstein is megmondta, hogy egy problémát nem tudunk megoldani azzal a gondolkodással, amelyik azt létrehozta. Új paradigma szükséges. Ez az olajiparra is érvényes. Csakis olyan stratégia és végrehajtandó program lehet hatékony, mely hosszútávon is fenntartható, vagyis környezetkímélő.
A kapkodva összebarkácsolt tervek, melyek gyors megoldást ígérnek, javarészt újrafelhasznált ideákból, már nem állják meg a helyüket.
Az olajipari nagyágyúk rendre azt a hozzáállást és magatartást próbálják érvényesíteni, amin az eddigi erősségeik alapultak: még több technológia, még nagyobb hatékonyság, még több fosszilis energiakitermelés. És akkor minden jobb lesz.
Hát nem. Teljesen mindegy, hogy mennyit nő a hatékonyság, az iparág alapterméke (a kőolaj) nem lehet 100 százalékban környezetbarát.
Ugyan az olajmultik igyekeznek védelmükre felhozni a karbontárolás (carbon capture and storage: CCS) technológiáját, mint jövőbeli megoldást, ami annyit tesz, hogy a gyárkéményből a föld alá vezetik a füstöt, ahol nagy energia felhasználásával, nagy nyomással olyan üregekbe préselik, melyekben korábban földgáz volt. Csakhogy ez megoldás ellen szól több minden:
- Jelenleg nem igazán gazdaságos a módszer. Magyarán: túl sokba kerül.
- Túl energiaigényes.
- Világszerte nem alkalmazható mindenütt, ezt a technológia propagátorai is elismerik.
Dehogynem. Az olajipar közel száz éves fénykora több tényező együttállásának volt köszönhető: bőséges -könnyen kitermelhető- készletek, könnyen hozzáférhető tőke, s olyan társadalmi értékrend, melynek keretében a lakosság többsége elfogadottnak, magától értetődőnek tartotta, hogy elégetjük a fosszilis erőforrásokat, légszennyezést okozva ezzel.
Az ENSZ és más szervezetek által is megfogalmazott 2050-es szcenáriók a zéróemisszióhoz közeledő gazdaságot vizionálnak. Vagyis ami annyira "alacsony karbontartalmú növekedési pályára" állt rá, hogy minimális benne a fosszilis erőforrások használata (kőolaj, földgáz, palagáz stb.).
Ebben a piaci -és társadalmi közegben már csak akkor tud egy BP, egy ExxonMobil és társaik fennmaradni, ha radikálisan diverzifikálják tevékenységüket és átállnak a megújuló energiákra. Egy zöld világban nincs helye az olajiparnak.
Ahhoz, hogy a klímapolitikában szorgalmazott célt megvalósíthassuk, vagyis "jóval 2 Celsius fok alatt" maximáljuk a globális felmelegedést, elengedhetetlen a fosszilis energiaforrások használatának radikális csökkentése. Ez azt jelenti, hogy a már felfedezett olajkészleteket a földben hagyjuk. (Erről Al Gore korteskedett sokat.)
3. hazugság: A megújuló energiákba való befektetés orvosolja a a klímaváltozást
A teljes tőkebefektetésükhöz képest még mindig elhanyagolható mértékű az olajvállalatok megújulókra fordított invesztíciója. És amikor változnak a piaci peremfeltételek, hátat is fordítanak a megújulóknak.
A BP 2011-ben becsukta napenergiás cégét, mert az nem tudott versenyben maradni az olcsó kínai dömpingáruval szemben. (Ezzel a BP 40 éves szolárpiaci jelenlétét szakította meg. A 2000-es évek elején a vállalat közel 8 milliárd dollárt fektetett megújulókba.)
2017-ben viszont a BP 200 millió dollárért részesedést szerzett a Lightsource nevű cégben, mely a szoláreszközök gyártása és az innoválás helyett az ilyen infrastruktúrák menedzselésében aktív, vagyis a BP alapvetően szolgáltatói vonalon ált fantáziát -és piaci rést- a megújulókban. A BP közölte továbbá, hogy növelni fogja részesedését e cégben, amit -vélhetően PR-okokból- idővel átnevez Lightsource BP-vé.
Csakhogy a BP megújuló energiás kapacitásai mindössze 0,3 százalékos emissziócsökkentést eredményeztek a cég teljes kibocsátásában 2016-ban, 2015-ben ez az arány 0,1 százalék volt, és 2014-ben is.
(The Conversation, The Financial Times, The New York Times)