Nemcsak az autókat, a töltőállomásokat is fejleszteni kellene

2030-ig 30 százalékkal kell mérsékelni a teherautók légszennyezését az EU-ban, született meg az előzetes egyezség a gyártókkal. Régi adósságát teljesítené ezzel az EU, hiszen Amerikában és Kínában is szabályozták már a teherautók emisszióját. Kedvezményeket kapnak az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2019-es bázisévhez képest kell az EU 28 tagországának 30 százalékkal visszafognia a teherautók légszennyezését 2030-ra. Egyelőre előzetes megállapodás született az érintettek között - beleértve az iparági lobbiszervezeteket is -, amelyet még az Európai Tanácsnak is jóvá kell hagynia, ezután bocsátják szavazásra az Európai Parlamentben.

Hogy a tagországok ne odázzák el és halogassák az emissziócsökkentés alkalmazását saját joggyakorlatukban, egy köztes célt is beszuszakoltak a politikusok: 2025-re teljesíteni kell a 15 százalékos csökkentést. A 2030-as cél realisztikus voltát 2022-ben felülvizsgálják. (Remélhetőleg nem enyhítés végett.) Ez az első kötelező érvényű szabályozás az EU-ban, ami a teherautók légszennyezését sújtja. Az USA-ban, Kínában, Japánban és Kanadában már szigorították a teherszállító járművek kibocsátását.

Kép: PP

A füstölés fékezése azért is égető probléma, mert a közlekedés az egyetlen szektor az EU-ban, ahol még mindig növekszik az emisszió. Ennek megállítása, sőt csökkentése kulcsfontosságú ahhoz, hogy az EU teljesíteni tudja a párizsi klímaegyezményben tett vállalását, miszerint 2030-ra az 1990-es bázisévhez képest 40 százalékkal mérsékli ÜHG-kibocsátását.

A teherautók az európai gépjárműpark alig 5 százalékát teszik, mégis ezek felelősek a járművek légszennyezésének 22 százalékáért. Kedvezményekben részesülnek majd az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói. Európában számos nagy teherautó-gyártó működik, a Daimler, a Volvo, az Iveco, a Paccar, a Volkswagen alá tartozó MAN és a Scania.

A gyártóknak vagy javítaniuk kell az üzemanyaghatékonyságot a benzines szériáikban vagy az elektromos és hidrogénüzemű teherautók gyártását kell növelniük.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) felhívta a figyelmet rá, hogy az új kihívások és feladatok nem csak a gyártásra összpontosulnak. Az EU-tagországoknak fejleszteniük kell a töltőállomás-hálózatokat, mert az elektromos és hidrogén-üzemű teherautók és kamionok számára szinte nem is létezik ilyen infrastruktúra, s a földgázüzemű járműveknél is nagyon ritka.

Áramvonalas kamionokkal a légszennyezés ellen
Kamiononként 5 000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók évente, ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát. Az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a maiaknál lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo