Nemcsak az autókat, a töltőállomásokat is fejleszteni kellene

2030-ig 30 százalékkal kell mérsékelni a teherautók légszennyezését az EU-ban, született meg az előzetes egyezség a gyártókkal. Régi adósságát teljesítené ezzel az EU, hiszen Amerikában és Kínában is szabályozták már a teherautók emisszióját. Kedvezményeket kapnak az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A 2019-es bázisévhez képest kell az EU 28 tagországának 30 százalékkal visszafognia a teherautók légszennyezését 2030-ra. Egyelőre előzetes megállapodás született az érintettek között - beleértve az iparági lobbiszervezeteket is -, amelyet még az Európai Tanácsnak is jóvá kell hagynia, ezután bocsátják szavazásra az Európai Parlamentben.

Hogy a tagországok ne odázzák el és halogassák az emissziócsökkentés alkalmazását saját joggyakorlatukban, egy köztes célt is beszuszakoltak a politikusok: 2025-re teljesíteni kell a 15 százalékos csökkentést. A 2030-as cél realisztikus voltát 2022-ben felülvizsgálják. (Remélhetőleg nem enyhítés végett.) Ez az első kötelező érvényű szabályozás az EU-ban, ami a teherautók légszennyezését sújtja. Az USA-ban, Kínában, Japánban és Kanadában már szigorították a teherszállító járművek kibocsátását.

Kép: PP

A füstölés fékezése azért is égető probléma, mert a közlekedés az egyetlen szektor az EU-ban, ahol még mindig növekszik az emisszió. Ennek megállítása, sőt csökkentése kulcsfontosságú ahhoz, hogy az EU teljesíteni tudja a párizsi klímaegyezményben tett vállalását, miszerint 2030-ra az 1990-es bázisévhez képest 40 százalékkal mérsékli ÜHG-kibocsátását.

A teherautók az európai gépjárműpark alig 5 százalékát teszik, mégis ezek felelősek a járművek légszennyezésének 22 százalékáért. Kedvezményekben részesülnek majd az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói. Európában számos nagy teherautó-gyártó működik, a Daimler, a Volvo, az Iveco, a Paccar, a Volkswagen alá tartozó MAN és a Scania.

A gyártóknak vagy javítaniuk kell az üzemanyaghatékonyságot a benzines szériáikban vagy az elektromos és hidrogénüzemű teherautók gyártását kell növelniük.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) felhívta a figyelmet rá, hogy az új kihívások és feladatok nem csak a gyártásra összpontosulnak. Az EU-tagországoknak fejleszteniük kell a töltőállomás-hálózatokat, mert az elektromos és hidrogén-üzemű teherautók és kamionok számára szinte nem is létezik ilyen infrastruktúra, s a földgázüzemű járműveknél is nagyon ritka.

Áramvonalas kamionokkal a légszennyezés ellen
Kamiononként 5 000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók évente, ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát. Az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a maiaknál lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo