Áramvonalas kamionokkal a légszennyezés ellen

2018. május 21. hétfő - 16:00 / piacesprofit.hu
  •    

Kamiononként 5 000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók évente, ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát. Az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a maiaknál lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik.

Bár a közúti járműveknek csupán 5 százalékát teszik ki a nehéz tehergépkocsik, az üvegházhatású gázkibocsátásuk a közúti közlekedésben eléri a 22 százalékot. Ennek ellenére ma még nincs korlátozva a széndioxid-kibocsátásuk az Európai Unióban. A Bizottság javaslata az, hogy 2025-re a 2019-es évihez képest 15 százalékkal, a 2022-ben esedékes felülvizsgálat alapján pedig 2030-ra már 30 százalékkal legyen kötelező csökkenteni az új nehéz tehergépkocsik átlagos széndioxid-kibocsátását a maihoz képest. Számos nagyvállalat, mint a az IKEA, az Unilever, a Carrefour és a Nestlé, valamint sok fuvarozói szervezet, köztük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete ennél szigorúbb szabályozást követel.

A javaslatcsomag tartalmaz egy tervet a mainál áramvonalasabb, és így 3-5 százalékkal kevesebbet fogyasztó járművek kialakításának felgyorsítására is. Az áramvonalasított nehéz tehergépkocsik akár már 2020-tól megjelenhetnek az európai utakon.

Máshol már érvényben van

Centire pontosan parkol le a magyar fejlesztésű önvezető kamion
Sofőr nélkül, teljesen magától navigálja és parkolja le a kamiont az a magyar fejlesztésű rendszer, amelyet a napokban mutattak be a Tököli reptéren. Az okoskamionok használata azonban egyelőre csak a raktárközpontok kapuin belül lehetséges, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai.

„A közlekedés Európa legnagyobb széndioxid-kibocsátója. Miközben az Egyesült Államokban, Japánban, Kínában és Kanadában már évek óta érvényben vannak széndioxid-kibocsátási korlátozások az új tehergépjárművekre, az EU-ban ilyen nem létezik, így nem véletlen, hogy az európai piacon kínált modellek üzemanyag-hatékonysága csekély mértékben javult az elmúlt 20 évben” – állapította meg Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

„Magyarországon sok fuvarozó törekszik arra, hogy tehergépkocsi-állománya a legkorszerűbb legyen, és eddig sem rajtuk múlt, hogy az üzemanyag-költségeiket nem tudták érdembe csökkenteni, amikor új tehergépkocsit vásároltak. A Levegő Munkacsoport reméli, hogy a mainál jóval kevesebbet fogyasztó nehéz tehergépkocsik megjelenése a gyártók kínálatában nemcsak őket, hanem a többieket is gyors cserére ösztönzi majd, miáltal az éghajlatvédelmi előnyök mellett jelentősen javulhat hazánk levegője is” – kommentálta az Európai Bizottság javaslatát Lukács András elnök.

A civilek mostantól fogva azon dolgoznak, hogy a javaslatból mielőbb kötelező erejű jogszabály legyen, lehetőleg az abban megfogalmazottaknál még szigorúbb előírásokkal.

 

Költségkímélés
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor