Szén-dioxid cikkek
Újabb rekordot döntött a világ energiafogyasztása
Szomorú adatok.
Új világ kezdődik az autózásban
2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók értékesítését az EU-ban.
Elmoshatja a környezetszennyező hazai vállatok nyereségét a klímaváltozás
Elpárologhat a légszennyező magyarországi vállalkozások profitja a szén-dioxid-kvóták megállíthatatlannak tűnő áremelkedése miatt. A fenntartható működéshez kulcsfontosságú, hogy a cégek a megfelelő fejlesztésekkel mielőbb átálljanak a környezetbarát működésre. A szintlépéshez Magyarországon számos támogatás és adókedvezmény is igénybe vehető, amivel látványos költségcsökkentés érhető el.
Az egekbe szökhet a károsanyag-kibocsátás, ha újraindul az élet
Talán még van esélyünk, hogy 2050-ig elérjük a zéró károsanyag-kibocsátásra vonatkozó célkitűzést.
A Bosch adna esélyt a robbanómotornak
A Bosch főnöke a német kormányhoz fordult kérésével: ne csak az autók nitrogén-oxid-, hanem szén-dioxid-kibocsátását is utcai forgalomban, ne pedig csak tesztpadon mérjék.
Itt a biobeton: megállíthatja a cementgyártás hatalmas légszennyezését
A cementgyártás rendkívül energiaigényes és szennyező folyamat. Az emberek többsége aligha gondolná, hogy ez adja az éves globális légszennyezés 8 százalékát. Egy fiatal amerikai építészhölgy baktériumokkal állít elő biobetont.
Mi köze az ezotériának és Rudolf Steinernek a klímabarát borhoz?
Egyre erősödik a környezet- és egészségtudatos fogyasztók szegmense az élelmiszerpiacon. A bortermelésben az organikus és a „biodinamikus” szőlőtermesztés most az új divat. Illetve nem is annyira új ez: már a teozófia 19. századi német atyjának, Rudolf Steinernek is megvoltak a gondolatai arról, milyen a jó bor. Az ökotudatos 21. századi borászatok tulajdonképpen az ő nyomdokain járnak.
Kihalóban a korallok: nem fogják többé megkötni a szén-dioxidot
Csökken a korallbébik száma az ausztráliai Nagy-korallzátonyon. Az óceánok felmelegedése miatt hamarosan búcsút mondhatunk a koralloknak. Ezzel elveszítjük a Föld egyik fontos szén-dioxid-megkötő kapacitását.
Betonlábnyom: tönkretesszük bolygónkat a sok építkezéssel
Melyik az az anyag, mely gyökerestül átalakította földi környezetünket? Nem az olaj, nem a műanyag, nem az acél. Hanem a beton. A víz után ez a legnagyobb mennyiségben és legszélesebb körben használt anyag a világon. De alapanyaga, az energiaintenzív eljárás során létrehozott cement óriási ökolábnyomot, légszennyezést hagy maga után.
Rejtély, hogy miért nő a metánkoncentráció a levegőben
Húsz éve stagnálni kezdett a légkör metánkoncentrációja, de az utóbbi években újra meglódult. Nyugtalanító, hogy a szakemberek nem biztosak benne, mi a változás oka. Az sem jó hír, hogy a metánkoncentráció növekedését nem kalkulálták bele a párizsi klímaegyezménybe. Ha nem sikerül ezt a trendet megállítani, akkor képtelenség lesz 2 Celsius-foknál megfékezni a globális felmelegedést.
Szigeteléssel nemcsak a rezsit csökkentjük, hanem a klímát is védjük
A legnagyobb mértékben energiafelhasználásunk mérséklésével csökkenthetjük karbonlábnyomunkat. Egy családi ház leszigetelésével több mint 0,4 tonnával, akár 40-50%-kal is csökkenthetjük CO2-kibocsátásunkat, vagyis több üvegházhatású gáztól mentjük meg a Föld légkörét, mint amivel marhahúsfogyasztásunk és teljes internethasználatunk szén-dioxid-kibocsátása minden évben megterheli azt.
Nagy az ökolábnyoma a sajtnak
Az emberiség 22 milliárd tonna sajtot eszik évente, és ez a mennyiség csak nőni fog a népességgyarapodásnak köszönhetően. A legnagyobb karbonlábnyomot hátra hagyó állati eredetű élelmiszerek közül a sajt a harmadik helyen szerepel a toplistán a bárány- és a marhahús után.
A Coca-Cola levegőből kivont szén-dioxidot rak az ásványvízbe
A szén-dioxid nemcsak környezetszennyező, üvegházhatású gáz, hanem a termelésben használható erőforrás is, hiszen beépíthető termékekbe. A felhasználási módoknak csak egyike a szénsavas ásványvízbe juttatása. Dolgoznak már be CO2-t matracokba és téglákba is.
Csak akkor nőhet a főnök fizetése, ha csökken a légszennyezés
A Shell bejelentette, hogy ”hosszú távú fizetések” attól függenek majd, hogy mennyire sikerült a vezetésnek csökkenteni a cég légszennyezését. Lehetséges, hogy más vállalatok is követik a Shell példáját, nemcsak az olajszektorban.
Ér még valamit a párizsi klímaegyezmény?
Nem kötelező érvényű, önkéntes vállalásokat tartalmaz, és még azokat sem tartják be a tagországok. Mi történt zárt ajtók mögött a katowice-i klímacsúcson decemberben? Elfogadták az emissziócsökkentésre vonatkozó konkrét szabályrendszert. De az egész klímapolitika nemzetállamonként méri az üvegházgáz-kibocsátást, holott egy-egy nemzet fogyasztásának számottevő hányada külföldi termelésből és behozott termékekből ered.
Az autógyártók már most fúrják az új emissziós célokat
Túlzott és irreális célkitűzésnek tartják az autóipari vállalatok a hétfőn este Brüsszelben született megállapodást a járművek szén-dioxid-kibocsátásának 37,5 százalékos csökkentéséről 2030-ig.
Váratlan felfedezés: ha süti a nap, még a klímát is rombolja a szemét
Új üvegházgáz-forrással gyarapodik szennyezett környezetünk vagy inkább a róluk szóló köztudat. A Hawaii Egyetem kutatói bebizonyították, hogy az általunk eldobott, tengerekbe kerülő műanyagszemét a lebomlása során légszennyezést okoz.
Milliókkal támogatták olajcégek a karbonadó-ellenes kampányt
Csak egyetlen államban mintegy 30 millió dollárral segítették nagy amerikai olajvállalatok olyan politikusok kampányát, akik nem adóztatnák meg a károsanyag-kibocsátást.
Itt van a karbonárral igazított tőzsdeindex
A S&P Dow Jones olyan indexeket indít, melyek a 2030-ra prognosztizált karbonárfolyamot bekalkulálják a cégek teljesítményébe, s ezzel együtt a várható árfolyamába is. A légszennyezés megfizettetésével mint költségtétellel terhelve máshogy fog kinézni sok-sok multi piaci kapitalizációja.
Tonnánként 27 ezer forintból kivonják a levegőből az üvegházgázokat
A karbon megkötés technológiai megoldásai eddig túl költségesnek bizonyultak ahhoz, hogy globális méretekben bevethessük a klímavédelem érdekében. Egy új megoldás azonban gazdaságossá teszi az üvegházgázok kiszívását a levegőből, tonnánként 92-232 dollárért. Az eljárást kidolgozó kanadai cégbe Bill Gates is befektetett.
Áramvonalas kamionokkal a légszennyezés ellen
Kamiononként 5 000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók évente, ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát. Az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a maiaknál lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik.
Dízel, hibrid vagy elektromos? Így legyen zöld flottánk!
A LeasePlan szakértői tanácsokat adtak arról, hogy milyen alternatív meghajtású járművekkel csökkenthetik károsanyag-kibocsátásukat, és ezzel együtt az üzemeltetési költségeiket a vállalatok.
Nemcsak az újrahasznosításról szól a körforgásos gazdaság
A lineáris gazdaságról, az eldobó társadalomról, amelyben mindent kihajítunk, körforgásos gazdaságra kell átállnunk, különben nem leszünk képesek csökkenteni környezetszennyezésünket.
Megfulladhatunk, ha elpusztulnak a korallszigetek
Mivel a légkör magas üvegházgázkoncentrációja miatt savasodnak a tengerek, tönkremennek bennük a korallszigetek, melyek megkötik a karbont. Létük kulcsfontosságú az emberiség túlélése szempontjából. Az általunk belélegzett oxigén 80 százalékát az óceánoknak köszönhetjük.
Ki zöldül a legjobban?
Az élmezőnyben található a Unilever, a L'Oréal, a Danone, a Ford. Légszennyezés, vízhasználat és erdővédelem tekintetében osztályozták a nagyokat. A víz- és energiatakarékosság költségcsökkentő, a zöldülés pedig renomé-erősítő eszköz. Aki nem zöldül, az lemarad és a lúzerek közé kerül, vélik elemzők.
A multikkal nagyot fordult a világ tíz év alatt
A párizsi klímaegyezmény 2 Celsius foknál alacsonyabb globális felmelegedést irányoz elő. Egyre több vállalat számolja ki, hogy légszennezéséhez arányosan mekkora részt vállaljon az emissziócsökkentésben. A cégek önkéntes kibocsátáscsökkentési vállalásaikból eddig 31 százalékot valósítottak meg.
Zöld utat kapott a gyerekek klímapere Trumpék és az olajipar ellen
Újabb fordulatot vett a kiskorúak pere, melyet a Trump-kormány és az olajipar vezetői ellen nyújtottak be 2015-ben, amiért szerintük Trump és az olajvállalatok megsértették az alkotmányos jogaikat, amikor ignorálták a klímaváltozás által okozott negatív környezeti hatásokat.
A városi fák 500 millió dollár értékű szolgáltatást nyújtanak nekünk
A világ nagyvárosaiban lévő fák évente több mint 500 millió dollár értékű "szolgáltatást nyújtanak" azzal, hogy tisztábbá, élhetőbbé teszik a városi környezetet - számította ki egy nemzetközi kutatócsoport.
A láthatatlan törpeerőmű évi 175 tonna szén-dioxidtól kíméli meg a környezetet
Többhónapos próbaüzem után átadták azt a föld alatti erőművet Bécsben, amelyet a Duna-szigetnél lévő gátba integráltak. Az arkhimédészi csavarral működő vízerőmű a Duna és az Új Duna közötti szintkülönbséget használja ki.
Megszabják, mennyit szennyezhet egy repülő
Várhatóan az évtized végére elkészül egy olyan átfogó szabályozás, amely megszabja, hogy mennyi lehet egy repülőgép szén-dioxid kibocsátása. A már üzemben lévő gépeknek 2028-ig kell megfelelnie a szabványnak.
Csúcsra járatjuk az emissziót
Nem sikerült visszafognunk az emissziónkat: erről tanúskodnak a legfrissebb adatok, amelyek szerint tavaly rekordmagasságba emelkedett a légköri szén-dioxid szintje a kibocsátásunk pedig még sosem volt ilyen magas.
Jobban szennyeznek a szénerőművek, mint gondolnánk
Kutatók szerint alulbecsülik a fosszilis tüzelőanyagokat használó erőművek szén-dioxid-kibocsátását. A különbség nem csekély: éves szinten akár ötmilliárd tonnányi üvegházgázt is jelenthet.
Több szén-dioxidot kötnek meg az erdők, mint hittük
A szakemberek szerint amennyiben a 125 milliárd tonnányi extra megkötött szén-dioxidra vonatkozó adatok helyesek, akkor jelentősen növekedhet az erdősítési projektekkel termelt karbonkreditek száma a világ karbonpiacain.
Utánunk a vízözön
Napokon belül kritikus értéket ér el az északi félteke jó része felett a légkör szén-dioxid tartalma amerikai kutatók előrejelzése szerint. Utoljára több mint kétmillió éve volt ilyen magas a légköri szén-dioxid szintje, a klímaváltozás következményei katasztrofálisak lesznek.
A fogyasztás a lényeg, nem a kibocsátás
Az autóvásárlóknak elsősorban az üzemanyag-hatékonyság fontos az autó kiválasztása során, a szén-dioxid-kibocsátás például a fontossági tényezők listáján idén a negyedik helyre szorult a tavalyi másodikról. Ezért is nyilatkozott úgy a gyártók és a szállítók 29 százaléka, hogy továbbfejlesztik a belsőégésű motorokat - közölte a KPMG Hungária könyvvizsgáló és tanácsadó társaság.
Klímaváltozás: durvább lesz, mint gondoltuk
Több, egymástól független kutatás is rácáfol a korábbi jelentésekre, így a klímaváltozás erre az évszázadra – és a következő évtizedekre várható hatásai várhatóan drasztikusabbak lesznek, mint vártuk.
Globális katasztrófát ígér az óceánok savasodása?
Az elnyelt széndioxidtól megváltozik az óceánok pH-értéke. A módosult életkörülmények pedig felborítják a tengeri élővilág táplálékláncát. Megdöbbentő felfedezésre jutottak óceanológusok: 300 millió éve nem volt ilyen gyors az óceánok savasodása, mint korunkban.
Nyolcezer tonnával kevesebb szén-dioxid
Nyolcezer tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsátott ki tavaly a VELUX, amely 11 millió eurót fordított a 2009-es klímastratégiája bejelentése óta arra, hogy redukálja a termelőegységei által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét.
Energiaadót javasolnak Orbánnak a szakemberek
Az energiaadózás hatékonyabban járul hozzá az államháztartási hiány csökkentéséhez, mint az adózások más formái, és az éghajlat védelmét is jól szolgálja.
Harmincmilliárd gazdaságösztönzésre a karbonforintokból
A Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) javaslata szerint a bevételek fele az általános költségvetésbe kerülhetne, míg a kötelezően klímavédelemre fordítandó pénzeket elsősorban a tömegközlekedési járművek cseréjére, illetve egy ún. Nemzeti Felújítási Alap létrehozására fordíthatnánk.
Uniós közbeszerzés szén-dioxid kereskedelmi rendszerre
Az Európai Bizottság 24 tagállammal közös közbeszerzési eljárás keretében választja ki az uniós kibocsátás-kereskedelmi rendszer (European Union Emissions Trading Scheme - EU ETS) allokációs és aukciós platformot. A tervek szerint a kiválasztott rendszerben 600 millió kibocsátási egység elosztás tervezik, amelyeknek darabonkénti értéke akár 20 euró is lehet, így az elkövetkező négy évben a közös platform forgalma elérheti a 12 milliárd eurót.