Dízel, hibrid vagy elektromos? Így legyen zöld flottánk!

A LeasePlan szakértői tanácsokat adtak arról, hogy milyen alternatív meghajtású járművekkel csökkenthetik károsanyag-kibocsátásukat, és ezzel együtt az üzemeltetési költségeiket a vállalatok.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A globális felmelegedés 80 százalékáért az emberi tevékenységek okozta szén-dioxid-kibocsátás tehető felelőssé, ami becslések szerint körülbelül 41 milliárd tonnát tett ki 2017-ben. A szállítmányozás komoly mértékben hozzájárul a környezetszennyezéshez: a közúti szállítás teszi ki az európai szén-dioxid-kibocsátás 20 százalékát. Ezért egyre fontosabb, hogy a céges autóflottákban előtérbe kerüljön a fenntarthatóság, hiszen egy vállalati járműhasználó jelentősen több károsanyagot termel, mint azok, akik csak magáncélokra használják autóikat.

Nem elhanyagolandó szempont az sem, hogy a környezetbarát megoldások hosszú távon alacsonyabb költségekkel is járnak, tehát Földünk megóvása mellett a szervezetek pénztárcáit is jobban kímélik.

Dízeltől a villamos energiáig

A benzines járművekkel szemben a legtöbb helyen általában a dízelüzemű autókra tekintenek úgy, mint „a tisztább alternatívára”. A legutóbbi felismerések alapján ezek szén-dioxid kibocsátása valóban alacsonyabb – kilométerenként átlagosan 120 g –, ugyanakkor az egyéb mérgező anyagok, különösen a nitrogén-oxid-tartalom miatt mégsem számítanak környezetbarát megoldásnak. Érdemes tehát egyéb lehetőségeket is feltérképezni, amelyek még kedvezőbb alternatívát kínálnak mind környezeti, mind költségszempontból.

CímJelentős részben felelősek a légszennyezésért az SUV-k
Negyedével nőtt a közlekedés széndioxid-kibocsátása 1990 óta Európában. A Párizsi Klímaegyezmény 2050-re kitűzött céljai eléréséhez viszont már 2035-re le kellene állítani a robbanómotoros modellek gyártását legalább a személyautó- és a furgonállomány tekintetében.
Szóba jöhetnek például plug-in hibrid autók, amelyek villamos hálózatra kapcsolva is tölthetők. Ezeknél a járműveknél a hagyományos benzinmotor és az elektromos motor egy speciális hajtómű-kombinációval működteti az autót, és a külső áramforrás mellett a benzinmotor, a motorfék, illetve üzemi fék is tölti az akkumulátort egy generátoron keresztül. Általában egy ilyen jármű tisztán elektromos hajtással körülbelül 25-30 kilométert képes megtenni.

Választhatunk azonban egyéb alternatív üzemanyaggal hajtott járművet is. A sűrített földgázzal (Compressed Natural Gas, CNG) működő autók 20 százalékkal kevesebb károsanyagot bocsátanak ki, mint a benzines járművek, és 15 százalékkal kevesebbet, mint a dízelüzeműek. Egy ilyen autóban a motor élettartama hosszabb, mint más fosszilis üzemanyaggal hajtott társaiban, ráadásul 75 százalékkal csendesebb, és nem bocsát ki kellemetlen szagokat. Még a CNG-nél is jobb eredményekre képes a biogáz, amelynek összetétele megegyezik a CNG-ével, de biomassza fermentálásával állítják elő.

Elektromos autó városi közlekedésre

Zéró károsanyag-kibocsátást elektromos autókkal érhetünk el. A plug-in hibridekkel szemben a tisztán elektromos autók egyáltalán nem rendelkeznek belsőégésű motorral: a villanymotor és egy külső áramforrásról tölthető, nagy kapacitású akkumulátor felel a jármű haladásáért. Utóbbi kapacitása határozza meg a hatótávolságot is, tehát minél nagyobb az akkumulátor, annál több kilométert tud megtenni az autó egy feltöltéssel. Az elektromos autók használatának azonban egyelőre éppen a viszonylag alacsony hatótáv és a megfelelő töltőinfrastruktúra hiánya szab gátat, ezért a vállalatok bár nyitottak rá, jelenleg még óvatosak az ilyen típusú járművekre való áttéréssel.

A tisztán elektromos autók a városi és elővárosi közlekedéshez a legideálisabbak, mivel egyáltalán nem szennyezik a környezetet, és az egységnyi távolságra jutó költség is ennél a verziónál a legalacsonyabb. Figyelembe kell venni azonban a hatótávolságot és a töltési pontok elérhetőségét. A legkisebb hatótávval bíró elektromos autók 130-140 kilométert tudnak megtenni egyetlen feltöltéssel, ám a legnagyobb akkumulátorral rendelkező járművek esetében ez a távolság akár 400-500 kilométer is lehet.

A Magyar Elektromobilitás Szövetség adatai szerint egy céges autó ma Magyarországon átlagosan napi 30-50 kilométert tesz meg, ezért az elektromos járművek számos munkatárs számára megfelelőek lehetnek. Azon dolgozóknál, akik rendszeresen hosszabb távot autóznak, inkább a plug-in hibridek vagy az alternatív üzemanyaggal működő járművek a megfelelők. Előbbiek képesek hosszabb ideig tisztán elektromos üzemmódban közlekedni a városban, benzinmotorral pedig több száz kilométert is megtesznek.

 

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo