Ki zöldül a legjobban?

Az élmezőnyben található a Unilever, a L'Oréal, a Danone, a Ford. Légszennyezés, vízhasználat és erdővédelem tekintetében osztályozták a nagyokat. A víz- és energiatakarékosság költségcsökkentő, a zöldülés pedig renomé-erősítő eszköz. Aki nem zöldül, az lemarad és a lúzerek közé kerül, vélik elemzők.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A londoni Carbon Disclosure Project (CDP), mely évente rangsorolja a nagyvállalatokat zöldülések erőssége, mértéke szerint, felmérésében megkérdezte a multik menedzsmentjeit, mi motiválja őket abban, hogy környezetkímélőbbé tegyék üzletvitelüket, termelésüket. Sokan azt válaszolták, hogy az alapvető ok az általános, széleskörű átállás az alacsony karbontartalmú gazdaságra, amely folyamatból ők sem tudják kivonni magukat. Ma már nem is ildomos, a zöldülni nem akaró cégek szükségszerűen tekintélyvesztést könyvelhetnek el, jóhírük megtépázódik, korszerűtlennek mutatkoznak fogyasztóik és üzleti partnereik előtt.

A cégek 36 százaléka kínál már alacsony karbontartalmú termékeket, legyen az elektromos autó, energiatakarékos készülék, napenergiás eszköz, vagy valami más. "Már kezd látszani, kik válhatnak a győztes és a vesztes cégekké. Láthatók a best practice-ek, a napenergia nagyobb mértékű használatától kezdve a zéróenergiájú épületek építésén, a gyártási folyamatok és termékek innoválásán, a cégfilozófiák átalakításán át az igazgatótanácsok működésééig", mondta Paul Simpson, a londoni CDP vezérigazgatója.

Kép: Pixabay

Szigorodó követelemények, javuló mezőny

A CDP toplistájára 3300 cég közül válogatták ki azokat, melyek A-tól F-ig terjedő besorolást kapnak. A vállalatokat három fő szempontból vizsgálták: mit tesznek a klímaváltozással (pontosabban a saját szén-dioxid-kibocsátásukkal), a vízhasználat csökkentésével és az erdők védelmével kapcsolatban, hiszen a termelési folyamatok a leggyakrabban a fosszilis energiahordozók elégetésével (tehát füstöléssel), intenzív vízhasználattal és -szennyezéssel, s fafelhasználással jár.

2018-ös összesítésében a CDP szigorította az A besorolás kritériumait. Vagyis már nem olyan könnyű ötös kapni a dekarbonizációs iskolában. Ez a szigorítás azt jelenti, hogy a zöld vállalati működés fejlődésen ment keresztül, s ami tegnap elegendő volt a sikerre, ma már kevesebbet ér, mert a vállalatok egyre többet tesznek meg környezeti tehertételük csökkentéséért.

Két abszolút győztes

A legzöldebb cégek dobogójára való felkerülésben tehát élesebb a verseny, mint valaha. Kik feleltek meg az elbírálásnak? Mindhárom kategóriában (légszennyezés, víz, erdők) csak két cég kapott A-osztályzatot: a Unilever és a L'Oréal.

  • A Unilever a Carbon Clear nevű szervezet Taking Stock of Sustainability című indexén harmadik helyezést szerzett. (Az első helyre ott a Marks & Spencer, a másodikra a British Telecom került, a harmadik helyet a Unilever a Kingfisher barkácscéggel osztotta meg. A Unilever egyébként abban is úttörő, hogy az elsők között csatlakozott az EV100 koalícióhoz, melynek tagjai a céges autó- és teherautóflották elektromos gépjárművekre való cserélésén dolgoznak.
  • A L'Oréal már 100 százalékban a Fenntartható Pálmaolaj Kerekasztal égisze alatt szerzi be a termékeihez szükséges pálmaolajat, kizárva azokat a termelőket, melyek akár megyényi őserdőterületek kiirtása árán telepítenek olajpálmafa-ültetvényeket. A kozmetikai óriáscég egy új mérési metodikát is kifejlesztett tettei, döntései környezeti és társadalmi hatásának értékelésére (SPOT néven). A SPOT-tal minden terméküket értékelik! A L'Oréal átláthatóvá tette beszállítói hálózatát, s így alapanyagainak 91 százalékát tudja visszavezetni a finomító üzemekhez, törekedve arra, hogy nem fenntartható módon termelt alapanyagok minél kisebb mértékben kerüljenek ellátási láncába.
Kinek mi megy jól
  • Két területen kapott A-besorolást a CDP értékelésében a Braskem brazil olajcég és a HP. A jeles osztályzatot a klímaváltozási (légszennyezési) és vízhasználati gyakorlatukért érdemeltek ki.
  • A vízgazdálkodásban A-besorolást szerzett a BASH, a Danone, a Ford és a General Motors. Érdekesség, hogy a Ford a "Partnerség egy tisztább környezetért" (PACE) nevű programja keretében víztakarékosságra szoktatja legmagasabb szintű (Tier 1) alvállalkozóit, beszállítóit, melyek akkor járnak jól anyagilag a Fordnak való bedolgozással, ha minél kevesebb vizet használnak.
  • Kiemelkedő eredményeket ért el az emissziócsökkentésben -s e kategóriában A-osztályzatban részesült- a Cisco, a Hewlett Packard (HPE), a LG és a Nestlé.
(Sustainable Brands, cpd.net)
Ne csak a szomszéd legyen zöldebb!
A zöldülés jót tesz a környezetünknek, de az üzletünknek is, hiszen ha utánaszámolunk, a tartósabb eszközök használatának és az újra hasznosításnak köszönhetően pénzt takaríthatunk meg. Apró lépésekkel is sokat tehetünk, nem is gondolnánk, hogy milyen aprókkal és milyen sokat.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo