Milliókkal támogatták olajcégek a karbonadó-ellenes kampányt

Csak egyetlen államban mintegy 30 millió dollárral segítették nagy amerikai olajvállalatok olyan politikusok kampányát, akik nem adóztatnák meg a károsanyag-kibocsátást.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az amerikai Washington államban a november 6-án esedékes választás egyik tétje az ún. karbonadó, azaz a szén-dioxid kibocsátásához kötött adó. A javaslat szerint a cégek a kibocsátott üvegházgáz után tonnánként 15 dollárt fizetnének, ami növekedne, ha az állam ipara túllépi az évre megszabott kibocsátási kvótát. A karbonadóból befolyó, mintegy 2,3 milliárd dollárt az állam a zöld energia támogatására fordítaná.

Karbonpárti kampány indult

Ennyi klímamenekült lesz a Vöröskereszt szerint
Ma már négyszer több humanitárius katasztrófát vált ki évente a klímaváltozás, mint az 1970-es években. Az éhezők és földönfutók száma attól függ, 2, 3 vagy 4 Celsius-fokkal növekedik-e majd a földi éghajlat.
A karbonadót az állam jelenlegi, demokrata párti vezetése támogatja, míg a Donal Trump által támogatott republikánus jelöltek ellenzik a szennyező iparágak szabályozását. Ügyüket egy frissen alakult szervezet, a Western States Petroleum Association nevű csoport is támogatta, a kampányidőszakban agresszív médiakampány indult a karbonadó ellen, a tervet tévéreklámokban, internetes hirdetésekben, szórólapokon és reklámlevelekben kritizálták. A kampány fő állítása az volt, hogy a karbonadó fölösleges, mert a legnagyobb szennyezőket nem érintené, csak a kisebb vállalkozóknak ártana, illetve a lakosság üzemanyag-költségeit növelné.

Ez az állítás meglehetősen kétsége, mivel a Reuters friss gyűjtéséből kiderült, hogy a karbonadó elleni kampányt nagyrészt éppen a legnagyobb szennyező vállalatok támogatták. A hirdetéseket jegyző Western States Petroleum Association több mint 30 millió dollárnyi „adományt” gyűjtött össze a kampányra, mint kiderült, főleg olyan cégektől, mint a BP America, a Phillips 66 és az Andeavor, de olyan olajcégek is beszálltak, amelyeknek nincs üzemük Washingtonban.

Az olajlobbi kampányával párhuzamosan zöld szervezetek is kampányoltak a karbonadó mellett, feleannyi pénzből, mint a másik oldal. Egy októberben közzétett felmérés szerint a karbonadó bevezetését a választók 50 százaléka támogatja, 36 százaléka ellenzi, 14 százalék pedig bizonytalan.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo