Áramvonalas kamionokkal a légszennyezés ellen

Kamiononként 5 000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók évente, ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát. Az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a maiaknál lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a közúti járműveknek csupán 5 százalékát teszik ki a nehéz tehergépkocsik, az üvegházhatású gázkibocsátásuk a közúti közlekedésben eléri a 22 százalékot. Ennek ellenére ma még nincs korlátozva a széndioxid-kibocsátásuk az Európai Unióban. A Bizottság javaslata az, hogy 2025-re a 2019-es évihez képest 15 százalékkal, a 2022-ben esedékes felülvizsgálat alapján pedig 2030-ra már 30 százalékkal legyen kötelező csökkenteni az új nehéz tehergépkocsik átlagos széndioxid-kibocsátását a maihoz képest. Számos nagyvállalat, mint a az IKEA, az Unilever, a Carrefour és a Nestlé, valamint sok fuvarozói szervezet, köztük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete ennél szigorúbb szabályozást követel.

A javaslatcsomag tartalmaz egy tervet a mainál áramvonalasabb, és így 3-5 százalékkal kevesebbet fogyasztó járművek kialakításának felgyorsítására is. Az áramvonalasított nehéz tehergépkocsik akár már 2020-tól megjelenhetnek az európai utakon.

Máshol már érvényben van

Centire pontosan parkol le a magyar fejlesztésű önvezető kamion
Sofőr nélkül, teljesen magától navigálja és parkolja le a kamiont az a magyar fejlesztésű rendszer, amelyet a napokban mutattak be a Tököli reptéren. Az okoskamionok használata azonban egyelőre csak a raktárközpontok kapuin belül lehetséges, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai.
„A közlekedés Európa legnagyobb széndioxid-kibocsátója. Miközben az Egyesült Államokban, Japánban, Kínában és Kanadában már évek óta érvényben vannak széndioxid-kibocsátási korlátozások az új tehergépjárművekre, az EU-ban ilyen nem létezik, így nem véletlen, hogy az európai piacon kínált modellek üzemanyag-hatékonysága csekély mértékben javult az elmúlt 20 évben” – állapította meg Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

„Magyarországon sok fuvarozó törekszik arra, hogy tehergépkocsi-állománya a legkorszerűbb legyen, és eddig sem rajtuk múlt, hogy az üzemanyag-költségeiket nem tudták érdembe csökkenteni, amikor új tehergépkocsit vásároltak. A Levegő Munkacsoport reméli, hogy a mainál jóval kevesebbet fogyasztó nehéz tehergépkocsik megjelenése a gyártók kínálatában nemcsak őket, hanem a többieket is gyors cserére ösztönzi majd, miáltal az éghajlatvédelmi előnyök mellett jelentősen javulhat hazánk levegője is” – kommentálta az Európai Bizottság javaslatát Lukács András elnök.

A civilek mostantól fogva azon dolgoznak, hogy a javaslatból mielőbb kötelező erejű jogszabály legyen, lehetőleg az abban megfogalmazottaknál még szigorúbb előírásokkal.

 

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo