A nagy országot adottságai is kényszerítik a váltásra: sűrűn lakott, zsúfolt, sokmilliós nagyvárosait rendszeresen önti el a járműforgalomból származó szmog, ugyanakkor az üzemanyag túlnyomó részét importálva függőségben van az olajszállítóktól. Kína adottságai is kedvezőek az elektromos járművekre: autókra elsősorban nagyvárosokban, rövid utakra van szükség, mert a hosszabb utakat olcsóbban és kényelmesebben lehet megtenni a nagy sebességű vonatok kiterjedt hálózatán.
Az ország legfelsőbb vezetése huzamos ideje nyomatékosan támogatja ezt az iparágat, amelyhez a nagy autógyártók mellett sok kínai székhelyű kis és közepes méretű külföldi beszállító vállalkozás tartozik. Kína az akkumulátorok területén is önellátásra törekszik, ugyancsak vezető nemzetközi szakemberek bevonásával.
Technológiai miniszterré hét éve az Audi egy volt (kínai) mérnökét nevezték ki. Az európai és az amerikai elektromos autók, a közös vállalkozásokban készülő Volkswagenek, Fordok, Chevroletek egyébként máig népszerűbbek, mint a hazai gyártásúak, elsősorban mert vonzó külsejűek a gyakran dobozos megjelenésű kínaiakkal szemben. A General Motors Kínában összességében több autót ad el, mint az USA-ban és a Tesla a rohamosan növekvő keresletre tekintettel fontolgatja gyár építését Kínában, amely immár második legnagyobb piaca. Mindez annak ellenére, hogy a kínai tízszer akkora adót fizet import-autó vásárlásánál, mint az amerikai.
A kínai hatóságok egyébként most azt tervezik, hogy a külföldi cégek ott gyártott, vagy eladott elektromos kocsijainak arányában engedélyezik csak robbanómotoros autók behozatalát. A lényeg mindenesetre az, hogy idén 295.000 elektromos autót adnak el Kínában – és csak 287.000-et összesen a világ többi országában.
Mindenesetre az órási kínai lépések meghatározzák a világ autóiparának fejlődését – ezzel sok tekintetben a települések fejlődését, az emberek életmódját. Ennek tudható be, hogy a nagy amerikai és európai autógyártók is megsokszorozzák erőfeszítéseiket elektro-autók kifejlesztésre, hogy ne veszítsék el ezt a páratlan fejlődés előtt álló piacot, amelyen Kína vezető szerepre tör.
(N.Y.Times)