Kína ebbe is belehúzott

Az óriási állami támogatások és az olcsó munkaerő segítségével a kínai elektromos autógyártás globális vezető szerepre törekszik. Idén már 295.000 elektromos autót adnak el Kínában – és csak 287.000-et összesen a világ többi országában, miközben Peking a legjobb külföldi szakembereket is megvásárolva tör az élre.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nagy országot adottságai is kényszerítik a váltásra: sűrűn lakott, zsúfolt, sokmilliós nagyvárosait rendszeresen önti el a járműforgalomból származó szmog, ugyanakkor az üzemanyag túlnyomó részét importálva függőségben van az olajszállítóktól. Kína adottságai is kedvezőek az elektromos járművekre: autókra elsősorban nagyvárosokban, rövid utakra van szükség, mert a hosszabb utakat olcsóbban és kényelmesebben lehet megtenni a nagy sebességű vonatok kiterjedt hálózatán.

Kép: youtube.com

Az ország legfelsőbb vezetése huzamos ideje nyomatékosan támogatja ezt az iparágat, amelyhez a nagy autógyártók mellett sok kínai székhelyű kis és közepes méretű külföldi beszállító vállalkozás tartozik. Kína az akkumulátorok területén is önellátásra törekszik, ugyancsak vezető nemzetközi szakemberek bevonásával.

Technológiai miniszterré hét éve az Audi egy volt (kínai) mérnökét nevezték ki. Az európai és az amerikai elektromos autók, a közös vállalkozásokban készülő Volkswagenek, Fordok, Chevroletek egyébként máig népszerűbbek, mint a hazai gyártásúak, elsősorban mert vonzó külsejűek a gyakran dobozos megjelenésű kínaiakkal szemben. A General Motors Kínában összességében több autót ad el, mint az USA-ban és a Tesla a rohamosan növekvő keresletre tekintettel fontolgatja gyár építését Kínában, amely immár második legnagyobb piaca. Mindez annak ellenére, hogy a kínai tízszer akkora adót fizet import-autó vásárlásánál, mint az amerikai.

A kínai hatóságok egyébként most azt tervezik, hogy a külföldi cégek ott gyártott, vagy eladott elektromos kocsijainak arányában engedélyezik csak robbanómotoros autók behozatalát. A lényeg mindenesetre az, hogy idén 295.000 elektromos autót adnak el Kínában – és csak 287.000-et összesen a világ többi országában.

Sorra jönnek az elektromos autók
Kína belátható időn belül el akarja tiltani a belsőégésű motorokkal felszerelt járműveket - ugyanezt tervezi az USA legnagyobb állama, Kalifornia. A következmény: a nagy autógyártók sorra jelentik be, hogy felgyorsítják elektromos kocsijaik gyártását.
Jövőre Kínában 407.000, a világ többi részén 570.000 lesz a várható eladás, mg 2019-re Kína már magasan vezetni fog, 814.000 elektro-autóval 602.000-rel szemben. Miközben az út egyáltalán nem sima: volt már az USA-ban létesített kínai elektromos autógyár, amelyet a gyér eladások miatt be kellett zárni, míg egy kínai gyártótól, amely hamis adatokat közölt eladásairól, megvonták az állami támogatást.

Mindenesetre az órási kínai lépések meghatározzák a világ autóiparának fejlődését – ezzel sok tekintetben a települések fejlődését, az emberek életmódját. Ennek tudható be, hogy a nagy amerikai és európai autógyártók is megsokszorozzák erőfeszítéseiket elektro-autók kifejlesztésre, hogy ne veszítsék el ezt a páratlan fejlődés előtt álló piacot, amelyen Kína vezető szerepre tör.

(N.Y.Times)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo