Rohamosan bővül a légszennyezést beárazó vállalatok száma

Világszerte közel 1400 nagyvállalat kalkulálja bele üzleti tervébe, hogy a légszennyezés pénzfizetéssel jár. Még akkor is, ha számos országban nem kell kvótákat venniük a kibocsátásért.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma nyolcszor annyi vállalat kalkulálja bele üzleti tervébe, hogy a légszennyezés díjfizetéssel jár, mint 2014-ben, állítja a Carbon Disclosure Project (CDP), mely évek óta arra próbálja rávenni egyre nagyobb sikerrel a vállalatokat, hogy a teljes karbontranszparencia elvével működjenek, s számoljanak be tételesen a környezetszennyezésükről.

2014-ben még csak 150 cég dolgozott ilyen mutatóval. Sokatmondó, hogy a CDP "belső karbon árat" emleget, vagyis gyakran ez olyan költségtétel, ami nem feltétlenül aktuális a jelenben, hiszen sok országban nincs kibocsátási kvótavásárlási kötelezettsége a cégeknek.

A vállalati szektor nagy szereplői viszont egyértelműen arra számítanak, hogy afelé halad a politikai konszenzus, a légszennyezés, mint externália egyre több piacon és régióban lesz beárazva, vagyis a szennyezőknek fizetniük kell ezért.

Az energia- és közműszektorban a piaci kapitalizáció tekintetében a cégek kétharmadára is érvényes ez. (Vagyis az iparágban szereplő cégérték kétharmada jelent olyan vállalatokat, akiknek belső kalkulációban már szerepel a karbon ára.)

fotó: Flickr/Mike Boening

Kihelyezett emisszió

A nehézipari és telekommunikációs szektor fele tervezi, hogy betervezi ezt a költségnemet a jövőben. Ázsiában 54-ről 102-re nőtt az ilyen cégek száma, ami annak köszönhető, hogy a pekingi vezetés 2017 végére tervezi elindítani az emissziókereskedelmi rendszert Kínában. Amint ez beindul, a globális üvegházgázkibocsátás negyedére fog vonatkozni fizetési kötelezettség, aminek az outsourcing az oka. A nagy multik Ázsiába helyezték ki a gyártásukat, ezért az emisszió jelentős része ott történik.

A legtöbb karbonárral számoló cég mégis az USA-ban található, szám szerint 96. 2014-ben a számuk még csak 29 volt, 2019-ig pedig 142 tervez ilyen kalkuláció bevezetését, aminek az ad realitást, hogy Kaliforniában 2030-ig hosszabbították meg az emissziókereskedelmi rendszer működését. Chilében, Columbiában, Mexikóban és Peruban is tervbe van véve ilyen elindítása, Dél-Koreában már működik, ott a kvóták számának csökkentését tervezik.

Jelenleg 40 országban és 25 regionális kormányzatnál van beárazva a kibocsátás, ám ez egyelőre csak a globális üvegházgázemisszió 15 százalékát fedi le.

A létrejövő helyi kvótarendszerek 800 olyan vállalatot érinthetnek pluszköltségként, melyek egyelőre nem számolnak azzal, hogy a hatóságok ilyen formában adóztatják meg a légszennyezést.

(sustainablebrands.com)

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo