Felelős vállalatok

Ősz, a társadalmi szerepvállalás jegyében
A globalizáció új dimenziót teremtett az üzleti világ számára, és ezzel párhuzamosan felértékelődött a társadalmi felelősségvállalás fogalma is. Ma a szervezetektől elvárják, hogy olyan irányelvek és értékek mentén működjenek, amelyek a részvényeseknek biztosított eredmény és haszon mellett az egész közösség számára is biztosítanak előnyöket. Az EDS, a világ egyik vezető globális IT szolgáltatóvállalata évtizedek óta eszerint tevékenykedik: globálisan és Magyarországon egyaránt.

Minden ötödik gyermek
A gyerekek húsz százaléka a népesség legszegényebb csoportjaiban él Magyarországon -állítják a DEMOS Magyarország által megjelentetett tanulmány szerzői.

Csak nőknek!
Az EU Phare Programja keretében, a Partners Hungary Alapítvány "Promenád" csoportjának kezdeményezése kapcsán létrejött - nemzetközi szinten is érdeklődést kiváltó - projekt. Célja a civil szférában kiemelkedő teljesítményt nyújtó nők elismerése. A díj nem mindennapi: a díjazott nők tiszteletére egy-egy "névre szóló" facsemetét ültetnek minden év októberében - idén először - Budapest III. kerületében a Flórián téri parkban, ahol az évenként megismétlődő díjazások eredményeképp jön létre a Promenád, azaz a civil nők sétánya. Minden évben, így 2006-ban is 3-5, civil szférában tevékenykedő nő számíthat a különleges elismerésre.

Óvás a zsidónegyedben
Törvényt sért az erzsébetvárosi önkormányzat az Óvás! Egyesület szerint, mert a régi zsidó negyedben évek óta folyó házbontások kapcsán kért közérdekű információt nem adja ki. A szervezet célja, hogy a régi pesti zsidónegyed területére változtatási tilalmat rendeljenek el, amíg a minden érintett számára elfogadható értékőrző rehabilitációs tervek el nem készülnek.
.
OKI Systems Magyarország: Természetesen etikus
A 2000-ben a Budapest Klub és a Piac és Profit Üzleti magazin megalapította az Üzleti Etikai Díjat. Az évről évre három hazai székhelyű cégnek odaítélt díjjal az alapítók szeretnének hozzájárulni ahhoz, hogy a hazai gazdaság szereplői körében minél inkább erősödjön a felelősség érzése szűkebb és tágabb környezetük iránt. 2005 novemberében az elismerést többek között az OKI Systems Magyarország Kft. vehette át. Érdi-Krausz Gáborral, a cég ügyvezető igazgatójával és Barlavits Péter kereskedelmi- és marketingigazgatóval arról beszélgettünk, hogy mit jelent a cég, pontosabban fogalmazva a cégvezetés életében a díj, illetve maga a társadalmi felelősségvállalás.
MOL: Együtt, a környezetért!
Az Európai Unió egyik legfontosabb célkitűzése a fenntartható fejlődés megvalósításának támogatása, ami egyaránt jelenti a gazdaság fejlesztését, a környezet fokozott védelmét és a társadalmi értékek megbecsülését. Ez alapján kiemelt szerep jut a természeti erőforrások megőrzésének, a nyersanyagok hatékony felhasználásnak és a keletkező hulladékmennyiség csökkentésének. Következésképpen a megújuló energiaforrások arányának növelése és az újrahasznosítás gyakorlata minden gazdasági és társadalmi szereplő alapvető feladatai közé tartozik.
Microsoft Magyarország: A jó példa ragadós
A Microsoft nemcsak a gazdaság és az informatika területén játszik jelentős szerepet a világ országaiban, hanem a társadalmi életben is. Ismeretes a vállalat fejének, a világ leggazdagabb embereként számon tartott Bill Gates AIDS elleni küzdelme, a betegséget gyógyító vakcinák és megelőző szerek fejlesztőinek az önzetlen anyagi és erkölcsi segítése. De a cég részt vállal a civil szféra támogatásában és a szociális gondok enyhítésében is.
AEGON Magyarország: AEGON Művészeti Díj
Az AEGON Magyarország Zrt. immáron tizenöt éve támogatja a hazai kulturális életet. Ennek legfrissebb eredménye, hogy a cég vezetői úgy határoztak: jelentős összegű kortárs művészeti díjat alapítanak, amellyel elsősorban a hazai művészeti élet kiválóságait szeretnék elismerni. A díjat élő magyar író kaphatja az előző évben napvilágot látott, kiemelkedő magyar szépirodalmi teljesítményéért. Az AEGON Művészeti Díjat első alkalommal Spiró György vehette át Fogság című művéért dr. Kepecs Gábortól, a díj alapítójától.
Mapei Kft.: Legfőbb érték az ember
2006-ban Magyarország legjobb munkahelye a kis és középvállalati kategóriában a 109 főt foglalkoztató, idén mindössze 5-7 százalékos fluktuációt regisztráló Mapei Kft. lett a Hewitt Humán Tanácsadó Kft. a legjobb munkahelyet kereső felmérésének az eredménye alapján.
Magyar Telekom: Sokszínűen sokat
A vállalati felelősségvállalás az üzleti szféra hozzájárulása ahhoz az átfogó társadalmi célhoz, hogy a fenntartható fejlődés létrejöhessen. Üzleti nézőpontból a vállalati felelősségvállalás a társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi ügyek jogszabályi követelményeken túlmutató menedzselése. Felismerve a fenntartható fejlődés fontosságát, a Magyar Telekom stratégiába foglalva felelősséget vállalt arra nézve, hogy működését, vállalatirányítását, tevékenységeit ennek szellemében végzi.
Levantex Kft.: "Látszólag idealista"
Az uniós tagországokban működő nagy- és közepes vállalatnak a kötelező éves üzleti beszámoló elkészítése mellett számot kell adnia társadalmi felelősségvállalásáról (Corporate Social Responsibility - CSR), különös tekintettel működése környezeti hatásaira és a foglalkoztatással kapcsolatos tevékenységére. A frissen csatlakozott tagállamok vállalkozásainak valószínűleg nehezebb lesz teljesíteni ezt az előírást, hiszen a társadalmi felelősség nem oly régen került be a köztudatba, és egyelőre nem is szerves része a vállalati kultúrának. Létezik viszont olyan vállalkozás, amely tizenöt éves fennállása óta mindezt mindennapjai részéve tette. Az IVECO hivatalos magyarországi márkakereskedője és első számú forgalmazója, a Levantex úgy működik, hogy környezete minden résztvevője elégedett legyen.
Holcim Hungária: Párhuzamos célok
A Holcim svájci központú, nemzetközi cég, a világ egyik vezető cementgyártója. Üzleti stratégiájának szerves része a társadalmi felelősségvállalás, így a gazdasági eredmények mellett, munkatársaira, közösségi kapcsolataira, alvállalkozóira, sőt még az otthonra vágyókra is nagy figyelmet fordít. Ez irányú munkájáról pedig számot ad az évente megjelenő Fenntarthatósági Jelentésében. A társadalmi felelősségvállalás alatt sokan sajnos még mindig a szponzorációt értik, a Holcimnál azonban ez a tevékenység jelenti a legkisebb részt.
Erős Kft.: Belső indíttatásból
A társadalmi felelősségvállalást mint egy cég működésének fontos elvét a külföldi tulajdonú hazai vállalatok vezették be a honi közgondolkodásba, nem véletlenül: az anyacégek országaiban e magatartásnak már jó ideje kötelező erejű szabályai is vannak. A most 25. születésnapját ünneplő sikeres magyar vállalkozás, az Erős Kft. társadalmi felelősségvállalása azonban nem üzleti szabályzatok és előírások következménye. Nem új keletű magatartása a cégnek, nem a divatból fakad, hanem a tulajdonosok sokéves gyakorlatából, üzleti és emberi moráljából táplálkozik.
Magyar Telekom: Sokszínűen sokat
A vállalati felelősségvállalás az üzleti szféra hozzájárulása ahhoz az átfogó társadalmi célhoz, hogy a fenntartható fejlődés létrejöhessen. Üzleti nézőpontból a vállalati felelősségvállalás a társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi ügyek jogszabályi követelményeken túlmutató menedzselése. Felismerve a fenntartható fejlődés fontosságát, a Magyar Telekom stratégiába foglalva felelősséget vállalt arra nézve, hogy működését, vállalatirányítását, tevékenységeit ennek szellemében végzi.
Ernst&Young Magyarország: Középpontban az ember
Mai rohanó világunkban nagy szükség van arra, hogy legyenek olyan felelős szereplők, akik időről időre átgondoltan, a tényleges igényekre választ adva segítik egy-egy közösség életét. Az Ernst & Young vezetősége szerint egy olyan multinacionális vállalat számára, amelynek elegendő emberi és pénzügyi forrás áll rendelkezésére ahhoz, hogy javítson a társadalom helyzetén, ez nemcsak lehetőség, de egyben kötelesség is.
E.ON Hungária: Közös ügyünk
Az uniós tagországokban működő nagy és közepes vállalatnak a kötelező éves üzleti beszámoló elkészítése mellett számot kell adnia társadalmi felelősségvállalásáról (Corporate Social Responsibility, CSR), különös tekintettel működése környezeti hatásaira és a foglalkoztatással kapcsolatos tevékenységére. A frissen csatlakozott tagállamok vállalkozásainak valószínűleg nehezebb lesz teljesíteni ezt az előírást, hiszen a társadalmi felelősség nem oly régen került be a köztudatba, és egyelőre nem is szerves része a vállalati kultúrának. A multinacionális vállalatok némi előnnyel indulnak, hiszen anyacégük már évek óta kiemelt területként kezeli a felelős vállalati magatartást. Magyarország egyik vezető energiaszolgáltatója, az E.ON Hungária Zrt. sem kivétel: hosszú távra tervez programokat, és fontosnak tartja munkatársait is bevonni.
EDS Magyarország: Ősz, a társadalmi szerepvállalás jegyében
A globalizáció új dimenziót teremtett az üzleti világ számára, és ezzel párhuzamosan felértékelődött a társadalmi felelősségvállalás fogalma is. Ma a szervezetektől elvárják, hogy olyan irányelvek és értékek mentén működjenek, amelyek a részvényeseknek biztosított eredmény és haszon mellett az egész közösség számára is biztosítanak előnyöket. Az EDS, a világ egyik vezető globális IT szolgáltatóvállalata évtizedek óta eszerint tevékenykedik: globálisan és Magyarországon egyaránt.
Messer Hungarogáz: Tiszta palackból
Van arra példa, hogy egy veszélyes üzemnek számító munkahelyen jól érezzék magukat a munkatársak, és 250 dolgozó közül évente csupán 6-7 százalék hagyja el a azt - nagyrészt nem más állás, hanem a nyugdíj miatt. A gázokat és gázkeverékeket gyártó Messer Hungarogáz minden dolgozója vallja, hogy nitrogénnel és oxigénnel az élet minden területén környezetbarát, egészséges megoldások születhetnek. Az üzem szomszédságában lakóparkok épülnek, és a város külterületéről gyakran látogatnak állatok a cég hathektáros újpesti telephelyére, ami tökéletesen jellemzi a békés és csendes környezetet.
Astra Zeneca: "Cél az egészség"
Az AstraZeneca angol-svéd tulajdonú gyógyszergyártó cég életében kiemelkedő szerepet játszik a CR (Corporate Responsibility), vagy ahogyan magyarul elterjedt, a vállalati felelősségvállalás. Bár az Európai Unió csak a 2005-ös pénzügyi évtől tette kötelezővé, az AstraZeneca 2003 óta évről évre elkészíti CR-jelentését, tehát túl a pénzügyi teljesítményén, számot ad működésének tágabban vett gazdasági, környezeti és társadalmi hatásáról is. Nem szponzorációról beszélünk, hanem az üzleti stratégiába integrált felelősségteljes pénzügyi, szakmai és társadalmi magatartásról.
A kicsiknek olcsóbb
Kis- és középvállalkozásokat képez környezettudatosabb működésre a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) egy hamarosan induló héthónapos képzésen. A tavaly már sikeresen kipróbált program célja a vállalkozások felkészítése az ISO 14001 vagy az EMAS (az Európai Unió környezeti vezetési rendszerről szóló rendelete: Eco-Management and Audit Scheme) tanúsítvány megszerzésére.
Jövő nélkül?
A budapesti augusztus 20-ai tűzijáték alatt bekövetkezett katasztrófa, öt ember halála, több száz sebesült szenvedései, a természet súlyos megrongálódása talán sokunkat ráébreszt arra, hogy azonnal foglalkoznunk kell, mégpedig kormányzati szinten a klímaváltozás hatásaira való felkészüléssel. Lapunk júliusi számában interjút készítettünk Láng István professzorral, a VAHAVA-program vezetőjével. Legfontosabb mondanivalója az volt, hogy sürgetően nemzeti éghajlat-változási stratégiára van szükség. Nem elég az egyre növekvő számban és egyre erősebb intenzitással ránk törő katasztrófákat elhárítani. Fel kell készülni hosszú távon egy más életfeltételű létezésre mindannyiunknak. A cikkben igyekszünk összefoglalni a VAHAVA-projekt javaslatait az ezzel kapcsolatos tennivalókról. A projektből csak idézeteket veszünk ki, számos más területet érintő megállapítását e kereteken belül nem tudjuk közreadni.
Magyarországon 20 ezer gyermek éhezik
Magyarország legnagyobb független pénzügyi tanácsadó cégcsoportja, a Brokernet 10 millió forintos támogatást adott a Gyermekétkeztetési Alapítvány kuratóriumi elnökének. A felajánlott összegből 166 gyermek egy éven keresztüli hétvégi és szünidei étkezése valósulhat meg.
Cégautó helyett bicikli!
Bukósisakban, biciklivel is lehet tárgyalni, menni állítja több cégvezető is a kerékpárosbarát munkahely díjjal elismert cégek közül. A gazdasági tárca néhány napja először adta át a kerékpározás népszerűsítésére számos kategóriában kiadott díjat vállalatoknak, önkormányzatoknak és civilszervezeteknek.
Bringadíj
Szeptember 21-én adják át a környezettudatos közlekedési kultúra megteremtését, a kerékpáros-barát környezet és infrastruktúra kialakítását elősegítő pályázat díjait.
Magyarország a legérzékenyebb?
Az energiafüggőség fenyegeti jelen pillanatban leginkább a magyar gazdasági-politikai életet - jelentette ki Dennis Meadows, amerikai professzor, a nemzetközi tudósokból álló Balaton csoport alapítója csütörtökön egy bioenergetikai konferencián Budapesten.
Akik példát mutattak
A Mecénás klub célul tűzte ki, hogy felkutatja és egy asztalhoz ülteti mindazokat a nagyvállalatokat, vállalti vezetőket és üzletembereket, akik környezetükben városukban, vagy tágabb régiójukban példát mutatnak a társadalmi felelősségvállalás terén, valamint a helyi média, a civil szervezetek és az önkormányzatok képviselőit.
Tudatos leszek!
Az új tanév kezdetével az Európai Bizottság figyelemfelkeltő kampányt indít az EU tanárai és diákjai számára, melynek keretében az éghajlatváltozás elleni küzdelemre, a személyes elkötelezettségre bíztatják a középiskolás tanulókat. Az iskolai program a Bizottság májusban útjára indított, "Az éghajlatváltozás rajtad múlik!" elnevezésű figyelemfelkeltő kampányának új szakaszát jelenti.
Összeegyeztethető
Versenyképesség és felelősség - a termék fogalmának újragondolása címmel rendezi meg a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) éves konferenciáját.
Munka, adományba
Az Electrolux Lehel Kft. mint az észak-alföldi régió legnagyobb munkaadója kiemelt területként kezeli a rászorulók segítését, melynek érdekében immár második alkalommal rendezte meg az Electrolux Jótékonysági Műszakot. Az Jótékonysági Műszakra 2006. szeptember 6-án az Electrolux jászberényi hűtőszekrénygyárában került sor.
Szavazzon az év nőire!
Az EU Phare Programja keretében, a Partners Hungary Alapítvány "Promenád" csoportjának kezdeményezésére, nemzetközi szinten is érdeklődést kiváltó projekt vette kezdetét. A "Promenád - A nők sétánya" elnevezésű akció célja a civil szférában kiemelkedő teljesítményt nyújtó nők elismerése. A díj nem mindennapi: a díjazott nők tiszteletére egy-egy facsemetét ültetnek minden év októberében Budapest egy frekventált, parkosított területén, ahol az évenként megismétlődő díjazások eredményeképp jön létre a Promenád, azaz a civil nők sétánya.
Kapcsold ki és gondolkodj!
A Ricoh Hungary is részt vett a Ricoh "Global Eco Action Day" nevű nemzetközi kezdeményezésben, amelynek célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a környezettudatos gondolkodás fontosságára. Eredménye is volt: mínusz 31 901 kilowatt és mínusz 12 tonna szén-dioxid.
Tekerj!
A Kurt Lewin Alapítvány által a Sziget Fesztiválon működtetett "Tekerj a toleranciáért" sátorban felállított tolerancia-kerékpáron a fesztivál első négy napján mintegy háromszázan tekertek összesen ezertíz kilométert. A szervezők célja felhívni a figyelmet a tolerancia értékére. A szigetlakók által letekert virtuális kilométerek összeadásával olyan európai városokba lehet eljutni, ahol a tolerancia szempontjából valamiféle fontos esemény történt.
Minden vodafonos országban
Áprilisi indulása óta folyamatosan nő a Vodafone Magyarország társadalmi felelősségvállalás internetes oldalainak látogatottsága, az elmúlt három hónap alatt közel húszezren kattintottak a weblapokra.
Követendő példák
Végre valami, amire nem kellett (nagyon) sokat várni, hogy a fejlett országokból meghonosodjon Magyarországon. 2006-ban már egyre több szervezet hívta fel a figyelmet rá, egyre több kisebb vállalkozás követi a nagyvállalatok és a multik példáját, hogy megmutassa, a maga működésén kívül is érez felelősséget környezete és a társadalom iránt. Cikkünkben csokorba szedtük az elmúlt néhány hónap hazai CSR-megnyilvánulásait.
Fel kell készülni mindenkinek!
A kormányzatnak, önkormányzatoknak, a vállalatoknak és az egyénnek is fel kell készülni az elkerülhetetlen klímaváltozásra. A másik fontos feladat az alkalmazkodás kérdése a mezőgazdaságtól az egészségügyig. Minderről Láng István beszélt a Piac és Profit Üzletközpont című műsorában az Echo televízióban.
Középpontban az ember
Mai rohanó világunkban nagy szükség van arra, hogy legyenek olyan felelős szereplők, akik időről időre átgondoltan, a tényleges igényekre választ adva segítik egy-egy közösség életét. Az Ernst & Young vezetősége szerint egy olyan multinacionális vállalat számára, amelynek elegendő emberi és pénzügyi forrás áll rendelkezésére ahhoz, hogy javítson a társadalom helyzetén, ez nemcsak lehetőség, de egyben kötelesség is.
Nem fizetnek a gazdagok
A magyar kommunikációs cégek is csatlakoznak ahhoz a kampányhoz, melynek célja a világméretű szegénység csökkentése. A kampány célja, hogy az ENSZ tagállamok hat évvel ezelőtt tett ígéretére- hogy az állami bevételek 0,7 százalékát a világ szegényeinek megsegítésére fordítják - felhívja a figyelmet.
Dohányzik és vezet?
A dohányipari vállalat a Magyar Autóklub és a közlekedésrendészek bevonásával szórólapokon ad hasznos tanácsokat a nyári közlekedéshez, valamint tájékoztat a dohányzással kapcsolatos illemről. A járművezetők a kezdeményezés keretében az ország több városában vezetésbiztonsági programokon vehetnek részt.
Ez itt a CSR helye!
Társadalmi felelősségvállalás (CSR) kommunikációjára hirdetett pályázatot reklámügynökségek részére a Magyar Reklámszövetség és az ARC Kft. óriásplakát- illetve citylight kreatívjának az elkészítésére.
Szemléletes eszköz
Újból kiadásra került a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) egyik legkeresettebb kiadványa, az Ökotérképezés című útmutató. A kiadvány az ökotérképezés módszerének rövid leírását tartalmazza, mely egy szemléletes, egyszerű és gyakorlatias eszköz kis- és közepes vállalkozások környezeti teljesítményének felmérésére és javítására.
Új példaképek
Speciális iskola zenetanára, sérült gyerekek munkahelyi képzésének szervezője és lokálpatrióta egyesületvezető kapta ezúttal a Pannon Példakép Díjat
Természetesen etikus
A 2000-ben a Budapest Klub és a Piac és Profit Üzleti magazin megalapította az Üzleti Etikai Díjat. Az évről évre három hazai székhelyű cégnek odaítélt díjjal az alapítók szeretnének hozzájárulni ahhoz, hogy a hazai gazdaság szereplői körében minél inkább erősödjön a felelősség érzése szűkebb és tágabb környezetük iránt. 2005 novemberében az elismerést többek között az OKI Systems Magyarország Kft. vehette át. Érdi-Krausz Gáborral, a cég ügyvezető igazgatójával és Barlavits Péter kereskedelmi- és marketingigazgatóval arról beszélgettünk, hogy mit jelent a cég, pontosabban fogalmazva a cégvezetés életében a díj, illetve maga a társadalmi felelősségvállalás.
Az üzenetek
A társadalmi célú hirdetéseket fel kell váltania társadalmi felelősségvállalás üzeneteinek. Ugyanakkor az üzenetek megfogalmazása nem kizárólagosan egyik vagy másik szféra dolga, hanem a cégvilág, a civilek és a média közös felelőssége. Az aktív társadalmi részvétel az egyik alapja a demokratikus társadalom fennmaradásának és fejlődésének. Különböző problémák orvoslása koránt sem csak az állam vagy az erre szakosodott civil szervezetek (NGO-k) feladata és felelőssége. Hogyan tehető hatékonyabbá a társadalmi üzenet eljuttatása a címzettekhez?
Pedig az Alkotmány is kimondja
Nem valósul meg hiánytalanul az egyenlő bánásmód elve a magyar vállalatoknál -jelent meg az ENSZ munkaügyi szervezetének (ILO) regionális tavaszi hírlevelében. Bár törvények, jogszabályok, s az Alkotmány is garantálja Magyarországon az egyenlő esélyeket, s számos kezdeményezés indul a munkahelyi diszkrimináció leküzdésére, a gyakorlati tapasztalat mégis arra utal, hogy van még tennivaló ezen a területen is.
Ha már százmilliárdot költenek
A magyarországi mecenatúra létezik, fejlődik, de jellemzői, természete sem az állam, sem a civil szektor számára intézményesen nem kezelhetők. Mégis a vállalatok és magánszemélyek irányából becslések szerint százmilliárdos nagyságrendben áramlik vissza támogatás különböző közügyek segítésére.
Ablakon bedobott pénz!
A Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület 2006-ban is meghirdeti Környezeti Megtakarítás Díjait. A pályázaton bármely szervezet részt vehet olyan megvalósult intézkedésekkel, amelyek egyszerre hoztak környezeti és gazdasági hasznot.
Munkaerő helyett munkatársak
Önzetlen vállalkozókról és fenntartható cégekről beszéltek a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) konferenciáján. A mostanra Magyarországon is "felkapott" témává lett társadalmi felelősségvállalással (CSR) foglalkozó legutóbbi eseményen szakemberek vitatták meg a témával kapcsolatos problémákat és bemutatták a KÖVET "Másért vállalkozók" című filmjét.
Az év díjai
A DélUtán Alapítvány kapta idén a NIOK az Év Civil Szervezete Díját. Az Év Egyéni Adományozója Díjat Demján Sándor, míg Az Év Vállalati Adományozója Díjat a Vodafone Magyarország Zrt. nyerte el. Az immár tizenegyedik alkalommal odaítélt díj a magyar vállalati és egyéni felelősségvállalás, adományozás és a civil teljesítmény nagy hagyományokkal rendelkező, legrangosabb díja, amely a tetteket, a sikert, az átlátható és hatékony működést, a magán, a civil és a gazdasági szféra közös szerepvállalását díjazza.