OKI Systems Magyarország: Természetesen etikus

A 2000-ben a Budapest Klub és a Piac és Profit Üzleti magazin megalapította az Üzleti Etikai Díjat. Az évről évre három hazai székhelyű cégnek odaítélt díjjal az alapítók szeretnének hozzájárulni ahhoz, hogy a hazai gazdaság szereplői körében minél inkább erősödjön a felelősség érzése szűkebb és tágabb környezetük iránt. 2005 novemberében az elismerést többek között az OKI Systems Magyarország Kft. vehette át. Érdi-Krausz Gáborral, a cég ügyvezető igazgatójával és Barlavits Péter kereskedelmi- és marketingigazgatóval arról beszélgettünk, hogy mit jelent a cég, pontosabban fogalmazva a cégvezetés életében a díj, illetve maga a társadalmi felelősségvállalás.

Szerettek volna elnyerni egy díjat, és az Üzleti Etikai Díj szellemisége közel állt hozzájuk. Ez volt a pályázat közvetlen kiváltó oka. Amikor viszont elolvasták a kiírás szempontjait, ráébredtek, ez több mint egy díj. Az etikus viselkedés nem más, mint filozófia, amely a jelen társadalomban elhivatottságot jelent az értékek megőrzésére és közvetítésére. Azóta tudatosan ennek a küldetéstudatnak a szellemiségében alakítják a nyomtatók gyártásával és forgalmazásával foglalkozó OKI Systems Magyarország stratégiáját. És ahogy az üzleti eredmények mutatják, ez mindenhol megtérül.

Jó munkahely

A cégvezetés által megfogalmazott pályázat nem érdemekről szólt, pusztán tényeket sorolt fel, és véleményt várt.

- A pályázati kiírás kapcsán önvizsgálatot kezdtünk. Kívülről nézve a céget átgondoltuk, hogy mit jelent ebben az iparágban a felelősségteljes viselkedés, a környezetre és ezen belül a munkatársakra való odafigyelés, ki az a cégvezető, aki ennek tükrében hozza meg üzleti döntéseit. Az eredmény minket is meglepett: számos olyan értékkel rendelkezik az OKI Magyarországon, Európában, illetve a japán anyavállalatnál, amely kimondva kimondatlanul azt mutatja, hogy környezettudatos, etikusan viselkedő multinacionális cégről van szó, még akkor is, ha szlogen szinten ezt nem tűztük a zászlónkra - kezdi a beszélgetést Érdi-Krausz Gábor.

A vállalat munkatársai szeretnek itt dolgozni, az elmúlt hat és fél évben szinte elhanyagolható volt a fluktuáció, hiszen az OKI vezetői nemcsak a munkakörnyezet kialakítására - testet-lelket jól szolgáló ergonómiájára - fektetnek hangsúlyt, hanem egy magánklinikával történt szerződés kapcsán dolgozóik magas szintű kiegészítő egészségügyi ellátásáról is gondoskodnak. Mellettük azonban a felhasználókra is odafigyel a cég: programot hirdetett a használt kellékanyagok - toner és fényhenger - betéti rendszerű visszavásárlására, illetve Magyarországon bevezették a "mátrixforradalom" elnevezésű kezdeményezést, amelynek keretében beszámítják a régebbi mátrix típusú készülékeket új vásárlása esetén. Átlépve az ágazat kapuit, évről évre támogatást nyújt a Heim Pál Gyermekkórház Műszervásárlási Alapítványának is.

Intenzív innováció

A magas szintű, tudatos felelősségvállalás globálisan is jellemzi a vállalatcsoportot; legerőteljesebben talán az intenzív innovációs politikájában és a körültekintő gyártási technológiájában érhető tetten. A világ négy országában gyártják a környezetbarát eszközöket; az előállításuk során a feleslegkibocsátás mindenhol egy százalék alatt marad, a selejt nagy részét is újrahasznosítják.

- A nyomtatóinkat jellemző magas minőség és előremutató műszaki tudás is "környezetbarát". A saját területünkön például mindent megteszünk azért, hogy csökkentsük az irodák papírfelhasználását. Már a kisebb nyomtatóink között is van kétoldalas nyomtatásra alkalmas készülék, emellett pedig bizonyos típusok olyan szoftverrel kerülnek forgalomba, amely az egy lapra több oldal kinyomtatását is lehetővé teszi. Szintén az OKI fejlesztette ki azt szoftvert, amelyik jelszavas megoldással lehetővé teszi, hogy a cég felhasználónként korlátozza a kinyomtatható papír mennyiségét. Az optimalizált festékfelhasználás szintén a technológiai lehetőségek hadrendbe állítása környezetünk megóvása érdekében. Ráadásul az általunk forgalmazott nyomtatók tudása - szinte egy számítógép erejét rejtik ezek a készülékek - megelőzi a kor követelményeit, meghibásodási rátájuk pedig elenyésző. Így semmi nem ösztönzi a felhasználót a készülék idő előtti cseréjére. Az OKI professzionális szinten igyekszik kiszolgálni a fogyasztói igényeket, miközben irányt mutat a környezetért felelős viselkedéshez - hangsúlyozza Barlavits Péter.

Üzleti magatartás

Az OKI magyarországi tevékenysége alapján kialakult kép szerint talán az egyik legetikusabb hazai szereplője a technológiai iparágnak mind a stratégiáját, mind pedig a mindennapi tevékenységét illetően. Az etikus magatartás, a morális viselkedéstudat nemcsak a vállalati cégfilozófia szintjén létezik, hanem a mindennapi üzleti tevékenység kapcsán konkrét valósággá válik a disztribútorok és a viszonteladók számára is.

- Nagyon fontos számunkra, hogy ha az indirekt, kétlépcsős disztribúció mellett tettük le a voksunkat, annak játékszabályait minden körülmények között megtartsuk. Egyre bővül a kiemelt viszonteladóink köre, akik piaci pozíciójának erősítését különböző támogatásokkal segítjük, és büszkén valljuk versenysemleges stratégiánkat az üzleti partnereink felé. Mi soha nem teszünk különbséget viszonteladó és viszonteladó között. Erre kényesen ügyelünk - vallja Barlavits Péter.

Az üzleti etika jegyében folytatott kiszámítható, tisztességes és versenysemleges kereskedelmi politikának rövid időn belül látható eredménye lett, hiszen az OKI viszonteladói köre folyamatosan bővül.

- Az etikus üzletmenet befektetés, amely valamilyen módon, valamikor megtérül. A nyüzsgő technológiai piacon, de magában ebben a nemritkán kaotikus világunkban is szükség van kapaszkodókra, iránymutató értékrendekre. Mi ennek a szerepnek próbálunk megfelelni - hangsúlyozza az OKI kereskedelmi és marketingigazgatója.

Etikus létezés

A különböző, a társadalmi felelősségvállalás érdekében is fontos programok bevezetése mögött természetes, hogy üzleti megfontolások is vannak. Ugyanakkor az üzleti etika azt is jelenti, hogy egy vállalat költségszempontból időnként kevésbé racionális döntéseket is kénytelen hozni. A szennyező, a környezetet jelentősen terhelő hulladék újrahasznosításához elengedhetetlen infrastruktúra kialakításához szükséges beruházás például valószínűleg belátható távon nem térül meg, mégis nagyon fontos. A partnerekkel szembeni etikus magatartásnak viszont a forgalom tekintetében akár azonnal is érezhető pozitív hatása lehet.

- A ma emberének komoly felelőssége van a jövőt illetően, muszáj, hogy az életét áthassa a környezet-, illetve társadalomtudatos gondolkodás. Egy vállalatnak minden irányban korrektül kell viselkednie, hosszú távon is etikus döntéseket hoznia. Ez a szemléletmód a céget jellemzi, de hát a döntésekért itt is az emberek felelnek. Az Üzleti Etikai Díjjal azt a feladatot is megkaptuk, hogy a jövő számára fontos értékeket képviseljük és továbbvigyük. Ez nekem és a kollégáimnak egyfajta küldetéstudatot jelent. Ez az attitűd korábban is jellemezte a cégünket, a díj viszont mindnyájunkban tudatosította - hangsúlyozza Érdi-Krausz Gábor.

- A technológiai iparágban a túlkínálati piac a jellemző. A fogyasztó az egyes gyártók termékei között nehezen tud különbséget tenni a műszaki tudást illetően. A döntésénél egyre fontosabb lesz, hogy mit gondol az adott cégről, a márkáról. Az Üzleti Etikai Díj ebből a szempontból versenyelőnyt is jelent, hiszen azt mutatja, hogy az OKI felelősen áll hozzá a környezetéhez, a munkatársaihoz, az üzleti partnereihez és természetesen a termékeit használó fogyasztókhoz - teszi hozzá Barlavits Péter.

Környezettudatosan a határok nélküli információért

Az OKI csoport 2005-ben először elkészített CSR- (corporate social responsibility) beszámolójában Katsumasa Shinozuka, a vállalat elnöke és vezérigazgatója előszavában hangsúlyozta: az OKI megoldások a globális e-társadalom megteremtését célozzák. Egy olyan környezetét, ahol az információáramlás nem ismer határokat sem időben, sem térben, lebontja a gátakat országok, régiók és kultúrák között, és lehetővé teszi az egyének számára, hogy biztonságos módon részt vegyenek különböző tevékenységekben. A multinacionális nagyvállalat CSR-stratégiájának részeként kiemelt fontosságú a környezetvédelem, amely stratégia az OKI Eco Plan 21 elnevezésű dokumentumban fogalmazódik meg. A cég három területen, a globális felmelegedés megelőzése, a felhasznált nyersanyag újrahasznosítása és a károsanyag-kibocsátás terén is komoly célokat tűzött ki. Az 1881-ben alapított vállalat gyárai megkapták a konszolidált ISO14001 minősítést, és az üzleti folyamatait is áthatja a környezet vezérelte szemléletmód a tervezéstől a gyártáson át a kereskedelemig. A 2005-ös pénzügyi év során a globális felmelegedés lassítása érdekében jelentősen csökkentette szén-dioxid-kibocsátását egy a félvezetőgyártásban megjelenő új technológia alkalmazásával, és környezetbarát irodaépületet létesített. Mint "kijelölt újrahasznosító" fokozta a használt termékek újrafeldolgozását a gyártásban, valamint a nyomtatók terén is elindította az újrahasznosítási programot. Ezen túlmenően felállította a szükséges infrastruktúrát, hogy meg tudjon felelni az Európai Unió RoHS direktívájának, amely megtiltja, hogy elektromos vagy elektronikai eszközökbe úgynevezett bizonytalan eredetű anyagokat építsenek be.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo